Hej!
Har köpt och installerat en blandare "Älmaren" från Ikea. Tog för givet att det skulle gå att köpa en strålsamlare till den, men hittar den inte nånstans. Ikea har ingen. Nu grämer jag mig såklart att jag inte kollade upp detta innan, eller att jag hade lagt på 300 kr och köpt en med utdragbar pip... Såååå trist! Är det nån som har något tips på vad jag kan göra? Tack på förhand!

Älmaren har ett fabrikationsfel det läcker från avstängningskranen till diskmaskinen. Som tur är så läcker det bara utåt dvs det rinner ner på diskbänken.
Jag felanmälde min och fick svaret att de funderar på att återkalla samtliga men def besked kommer 20 mars.
Felet finns även på en del andra blandare från IKEA med liknande kran

Så felanmäl få ett ärendenummer och avvakta så kanske du får ett bra erbjudande från IKEA,
Annars är det fritt fram att lämna tillbaka den och få pengarna tillbaka.

/Hans

• Gilla
Regnet
  • Laddar…
Tack för tipset! Ska genast kolla upp detta!

S superhoven skrev:
Tack för tipset! Ska genast kolla upp detta!
hej. Kom du någonstans med detta? Söker också efter en snygg förlängning för denna blandare.

Y younso skrev:
hej. Kom du någonstans med detta? Söker också efter en snygg förlängning för denna blandare.
Hej!
Jag messade IKEA för att höra ifall den här blandaren ev skulle utgå pga fabrikationsfel (se tips från annan läsare ovan) och att man kunde lämna in den och få pengarna tillbaka. Det verkade inte helt enkelt utan de frågade var den läckte osv, och det är ju inget fel på min utan problemet är att det inte går att få en strålsamlare till den. Så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Är fortfarande sur över att de säljer en blandare med helt andra mått än i stort sett alla andra märken och att man inte kan köpa till en strålsamlare. Varför finns inte det som tillbehör undrar man ju... Skulle ju ha kollat upp detta innan såklart. Funderar på att köpa en ny från ett annat ställe. Morr...

S superhoven skrev:
Hej!
Jag messade IKEA för att höra ifall den här blandaren ev skulle utgå pga fabrikationsfel (se tips från annan läsare ovan) och att man kunde lämna in den och få pengarna tillbaka. Det verkade inte helt enkelt utan de frågade var den läckte osv, och det är ju inget fel på min utan problemet är att det inte går att få en strålsamlare till den. Så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Är fortfarande sur över att de säljer en blandare med helt andra mått än i stort sett alla andra märken och att man inte kan köpa till en strålsamlare. Varför finns inte det som tillbehör undrar man ju... Skulle ju ha kollat upp detta innan såklart. Funderar på att köpa en ny från ett annat ställe. Morr...
aah, vad trist. Man har liksom inte lust att riva i detta i vårt nya kök. Det är konstigt att ingen har tillverkat något eftersom det måste vara många med Ikea blandare med liknande problem.

S superhoven skrev:
Hej!
Hej lägger upp en bild på Älmaren läckage som jag nu reklamerat. Lite trist på en 2 år gammal som förmodligen läckt länge eftersom bänkskivan svällde runt genomföringen bara någon månad efter installation.

• Närbild på en köksblandare med synliga vattenskador och svullnad på bänkskivan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svullnad kring kranens genomföring i bänkskiva, tecken på vattenläckage.
    Skapa konto
A
Regnet Regnet skrev:
Hej lägger upp en bild på Älmaren läckage som jag nu reklamerat. Lite trist på en 2 år gammal som förmodligen läckt länge eftersom bänkskivan svällde runt genomföringen bara någon månad efter installation.
det är bättre att köpa FM eller mora istället för kinesiskt

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Strålsamlare till Ikeas Älmaren, funkar toppen. Från Clas Ohlsson

• Förpackning av WatWin strålsamlare i krom, kompatibel med Ikea Älmaren och köpt på Clas Ohlsson, visas på en texturerad yta.
    Skapa konto
  • Förpackning med en Divello-strålsamlare till kran, liggande på en beige soffa.
    Skapa konto
M Mia Olanders skrev:
Strålsamlare till Ikeas Älmaren, funkar toppen. Från Clas Ohlsson
Om du lägger upp bild även på baksidan av förpackning, eller skriver de RSK nummer som står där tror jag att det blir lättare att hitta vilka delar det är som behövs 😉

IKEA har väl för vana att använda M18x1mm gänga, eller om det är 1,5. Gustavsberg har samma på en del av deras blandare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.