75 979 läst ·
995 svar
76k läst
995 svar
Allvarligt talat om elkostnader jämfört med övrigt
Ettan och tvåan utsattes för attentat, och varje har 2 rör. Dvs 4 iallt. Men bara 3 förstördes. Dvs 1 rör finns kvar. Skriver Tyskarna på avtalet med Ryssarna så börjar leveranserna genom det ena röret. Vilket de säkert kommer att göra vid ett fredslut.Nus73 skrev:
Ryssland slutade leverera gas genom Nordstream 1 i början av september 2022, först hette det att det var på grund av reparationer som skulle ta några dagar. De återupptog dock aldrig leveranserna. Nordstream 2 togs aldrig i drift. Men det är riktigt att gas exporteras till Europa, men via andra vägar.
Precis, ett av anledningarna för och för slut på skiten (kriget) så vi kanske slipper de här elpriserna...N Nilsson i Boda skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg
Ok, om du lovar att faktiskt läsa vad jag skriver...M Millejan skrev:Såja, vi behöver inte vara otrevliga utan vi kan vara vuxna i diskussionen. Helt riktigt att Nordstream 1 var nere för underhåll men det var aldrig tänkt att de skulle stänga ner den. Underhållet dröjde på grund av att kanadensisk företag inte fick levera en pump (eller var det 2) pumpar till underhållet.
Sedan kan du väl inte mena att inte Tyskland inte har påverkats av att dem inte får energin från gasen längre!? Vet inte vilka nyheter du följer men de flesta förstår att tar man bort billig energi från ett land som Tyskland så får det följderna som är verkligheten idag.
Allt finns på google och sedan kan man tänka lite själv![]()
Tyskland påverkades INTE av sprängningen som sådan, eftersom Ryssland redan börjat begränsa mängden gas man skeppade till Europa.
S Snikhol skrev:
Jag var väl egentligen ute efter att få veta när den gyllene tidsåldern var, när vårt elsystem var så bra att man prompt vill tillbaka dit.S Snikhol skrev:
För både Svenskt elsystem och elmarknad förändras i en våldsam takt, det är samma i hela Europa, så det blir ganska viktigt att faktiskt berätta vilket halvår man tänker på.
Men vi kan börja med att fundera på hur elmarknaden såg ut före den s.k krisen (jag antar då att du menar de två tokdyra åren 2021 och 2022).
Så 2020 var året då en Svensk och en Tysk reaktor precis hade stängts ner.
Sverige åtnjöt de lägsta elpriserna sedan 15 år tillbaka.
Sverige producerade 158 TWh el (ca 5 TWh mindre än året innan)
Och nettoexporterade 25TWh
Men Sverige importera rätt många timmar under året, mycket p.g.a kärnreaktorstoppen.
(Var hittar man antal timmar per år med import? @harka ?)
Vindkraften slog nytt produktionsrekord med 27,6 TWh, 7,7 Twh mer än året innan. Men nedstängningen av R2 samt krångel med de flesta reaktorerna och långa revisioner gjorde att kärnkraften aldrig hade producerat sämre sedan 1985. Det blev 17,5 TWh sämre än året innan.
Året efter, när vi började slå de osedvanliga prisrekorden så hade vi några procent högre produktion, och även några procent högre egen förbrukning, så vår export ökade högst marginellt.
Vi importerade något lägre antal timmar.
Kärnkraften fungerade bättre, och trots att vi lagt ner ytterligare en reaktor så ökade kärnkraftens elproduktion. Vindkraften gav dock mindre 2021 än året innan.
Vi har förövrigt importerat väldigt få timmar varje år sedan år 2016.
Och går vi tillbaka till år 2010 så importerade vi ungefär lika många timmar om året som vi exporterade, och vi importerade ungefär lika mycket energi som vi exporterade, så fram till år 2010 skulle Sverige absolut inte kunnat kapa några ledningen till utlandet, då skulle vi frysa ihjäl under vintern.
Och backar vi ännu längre bak i historien så blir det aldrig bättre, utan före 2011 har Sverige varit fast i ett extremt importberoende av el (vilken tur för oss att andra länder ställde upp och sålde el till Sverige då !!!).
T.ex. 2003 så importerade vi nästan hela året.
Så längre bak i tiden verkar det inte ha funnits någon bättre situation att längta till.
Nä det är väl sant.D djac skrev:Jag vet att du vet mer än så men det skulle vara intressant att fundera på om det är bra eller dåligt med de där 30 miljarderna, jag vet inte faktiskt.
För att få dessa måste vi själva betala ohyggliga elpriser också i landet, 10kr/kWh imorgon tycker jag är högt, mycket av elen produceras av utländska aktörer som tankar ut pengarna via koncernbidrag och inte ger det speciellt många arbetstillfällen här heller. Så någonstans får man ta 30 miljarder minus de nationella kostnaderna minus utflyttade pengarna, kanske blir det något öre över, men jag tvivlar faktiskt på det.
Någon med bättre insikter får gärna förklara för mig om det är bra eller ej, för jag är långt ifrån säker på det?
Elmarknaden fungerar såklart som den är tänkt men frågan är om den tjänar oss på bästa sätt, eller åtminstone ett hyggligt sätt.
Nu gäller samma för en hel del annat som vi också exporterar.
Mycket utländskt ägande, låg förädlingsgrad här i Sverige osv.
Men din synpunkt är verkligen inte ovidkommande.
Jag gillar inte läget, inte alls.S Snikhol skrev:
Men det finns ganska lite att göra åt det.
En angreppsväg skulle vara att helt förändra elhandelssystemet.
Men vad skulle vara bättre, fungera bättre?
Nordpool har funnits i 28 år nu, och har väl i stort fungerat bra, det är kanske lite förhastat att kasta ut detta bara för att det har fungerat dåligt i tre år.
Särskilt som anledningen är putins energikrig mot Europa.
En sak som skulle kunna införas är att producenter kan få (mer) betalt för olika stödtjänster, eller leveranssäkerhet osv. Dvs både nya tjänster och ökade ersättningar för vissa som redan finns.
Dock gör det den "perfekta marknaden" mindre perfekt, dvs en viss risk att det på sikt försämrar saker och ting.
Så fort alla aktörer kan börja tjäna bättre på att manipulera olika mekanismer och stöd så brukar det börja hända.
Vad är det du vill ha sagt egentligen?Mikael_L skrev:
Jag var väl egentligen ute efter att få veta när den gyllene tidsåldern var, när vårt elsystem var så bra att man prompt vill tillbaka dit.
För både Svenskt elsystem och elmarknad förändras i en våldsam takt, det är samma i hela Europa, så det blir ganska viktigt att faktiskt berätta vilket halvår man tänker på.
Men vi kan börja med att fundera på hur elmarknaden såg ut före den s.k krisen (jag antar då att du menar de två tokdyra åren 2021 och 2022).
Så 2020 var året då en Svensk och en Tysk reaktor precis hade stängts ner.
Sverige åtnjöt de lägsta elpriserna sedan 15 år tillbaka.
Sverige producerade 158 TWh el (ca 5 TWh mindre än året innan)
Och nettoexporterade 25TWh
Men Sverige importera rätt många timmar under året, mycket p.g.a kärnreaktorstoppen.
(Var hittar man antal timmar per år med import? @harka ?)
Vindkraften slog nytt produktionsrekord med 27,6 TWh, 7,7 Twh mer än året innan. Men nedstängningen av R2 samt krångel med de flesta reaktorerna och långa revisioner gjorde att kärnkraften aldrig hade producerat sämre sedan 1985. Det blev 17,5 TWh sämre än året innan.
Året efter, när vi började slå de osedvanliga prisrekorden så hade vi några procent högre produktion, och även några procent högre egen förbrukning, så vår export ökade högst marginellt.
Vi importerade något lägre antal timmar.
Kärnkraften fungerade bättre, och trots att vi lagt ner ytterligare en reaktor så ökade kärnkraftens elproduktion. Vindkraften gav dock mindre 2021 än året innan.
Vi har förövrigt importerat väldigt få timmar varje år sedan år 2016.
Och går vi tillbaka till år 2010 så importerade vi ungefär lika många timmar om året som vi exporterade, och vi importerade ungefär lika mycket energi som vi exporterade, så fram till år 2010 skulle Sverige absolut inte kunnat kapa några ledningen till utlandet, då skulle vi frysa ihjäl under vintern.
Och backar vi ännu längre bak i historien så blir det aldrig bättre, utan före 2011 har Sverige varit fast i ett extremt importberoende av el (vilken tur för oss att andra länder ställde upp och sålde el till Sverige då !!!).
T.ex. 2003 så importerade vi nästan hela året.
Så längre bak i tiden verkar det inte ha funnits någon bättre situation att längta till.
Glöm allt jag sagt om export om det känns bättre.
Nuvarande prismekanismer, i kombination med att vissa handelspartners försatt sig i ett beroende av kraft som produceras sporadiskt och intermittent beroende på väder och behöver täcka det med importerad el, som leder till att det exporterande landet importerar mottagarlandets priser. Med stor volatilitet därtill.
Behöver väl knappast förtydliga att det gick att få vettiga priser på fasta avtal under de perioder du nämner, med chans att spara några kronor på rörligt över tid.
Så är inte fallet nu.
Ca 15% officiellt va? Kommer inte ihåg men det går och googla. Fast skillnaden är att vi importerar rysk gas via mellanhand genom bland annat Saudi Arabien och Indien nu så det enda som är skillnaden är att vi också betalar för mellanhänder på grund av sanktioner.Mikael_L skrev:
Lägg till den svindyra gasen vi importerar från USA så blir det ännu bättre. Europa är fruktansvärt beroande av gas, inte som Sverige.
Tyvärr så är det vi vanliga folket i EU som är dem stora förlorarna. Hade inte tyskarna stängt alla kärnkraftverk så hade vi inte känt av detta på samma sätt men vad gör man inte för "miljön"...
Importerad el? Vad menar du egentligen?
Skulle vara intressant att se priserna om alla var tvungna att ha timspot.
Vad som händer imorgon per timme är just 1 av 720 på hela månaden.
Merparten har rörlig månadssnitt och en justering Under nån timme ibland påverkar inte sista raden på fakturan.
Vad som händer imorgon per timme är just 1 av 720 på hela månaden.
Merparten har rörlig månadssnitt och en justering Under nån timme ibland påverkar inte sista raden på fakturan.
Överallt hör man att ökad elektrifiering är vägen framåt. I princip alla politiker mal på om det. Vi måste för att rädda klimatet heter det.Mikael_L skrev:
Jag gillar inte läget, inte alls.
Men det finns ganska lite att göra åt det.
En angreppsväg skulle vara att helt förändra elhandelssystemet.
Men vad skulle vara bättre, fungera bättre?
Nordpool har funnits i 28 år nu, och har väl i stort fungerat bra, det är kanske lite förhastat att kasta ut detta bara för att det har fungerat dåligt i tre år.
Särskilt som anledningen är putins energikrig mot Europa.
En sak som skulle kunna införas är att producenter kan få (mer) betalt för olika stödtjänster, eller leveranssäkerhet osv. Dvs både nya tjänster och ökade ersättningar för vissa som redan finns.
Dock gör det den "perfekta marknaden" mindre perfekt, dvs en viss risk att det på sikt försämrar saker och ting.
Så fort alla aktörer kan börja tjäna bättre på att manipulera olika mekanismer och stöd så brukar det börja hända.
Industrier ska ställa om, fordonsparken ska bli elektrifierad osv. osv.
Och vad har man satsat på för att möta detta ökade behov? Sol och vindkraft…. och tyskarna valde rysk gas + vind och solkraft bara för att japanerna inte borde haft kärnkraft från första början.
Det är som ett dåligt skämt allting. Och vi får bara titta på. Skulle väl vara samma sak om vi blev invaderade av främmande makt.
Folk ser på bara… jaja vi kan inte göra nåt åt det iallafall. De är starkare än oss. 😢
Att gå bort från fossila bränslen är inte fel.S Snikhol skrev:Överallt hör man att ökad elektrifiering är vägen framåt. I princip alla politiker mal på om det. Vi måste för att rädda klimatet heter det.
Industrier ska ställa om, fordonsparken ska bli elektrifierad osv. osv.
Och vad har man satsat på för att möta detta ökade behov? Sol och vindkraft…. och tyskarna valde rysk gas + vind och solkraft bara för att japanerna inte borde haft kärnkraft från första början.
Det är som ett dåligt skämt allting. Och vi får bara titta på. Skulle väl vara samma sak om vi blev invaderade av främmande makt.
Folk ser på bara… jaja vi kan inte göra nåt åt det iallafall. De är starkare än oss. 😢
Att bygga ett elsystem som är beroende av att det blåser, solen lyser eller leverans av brunkol eller rysk gas är felet.
Jag har inget mot att man avvecklar kärnkraften, på sikt är det nog klokt. Men när CO2 hotet är många gånger större än en kärnkraftsolycka (speciellt om man betraktar kärnkraftverk på icke "naturkatastrof" placering (jordbävning mm) och med "normal modern" teknik (dvs inte rysk 70-tals design) så känns det som man skulle avvaktat med avvecklingen tills ett annat reellt alternativ fanns.
Fokus måste ske på utveckling av elmotorer och batterier utan sällsynta metaller, samt säker kärnkraft.
Det är dessutom otroligt viktigt att sluta köpa olja (eller gas) av diktaturer. Det betalar den krigföring och förtryck som tex ryssland och många arabländer utövar.
det finns olika källor, men när jag exempelvis skapar min "stora översikt 2002-nutid" brukar jag nyttja Svenska kraftnäts elstatistik från https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kraftsystemdata/elstatistik/Mikael_L skrev:
sök på förbrukning och tillförsel under Arkiverade dokument så finner man en .xls-fil per år, med en rad per timme (8760/8784 rader/timmar per fil)