59 916 läst ·
315 svar
60k läst
315 svar
Allt om vertikalfräsar och vertikalfräsning
Nu börjar det snart bli dags för mig att beställa profilstål och dra igång vertikalfräsen. Har matarverk och beställt nya hjul till detta.
Hittade idag denna instruktionsvideo:
Tycker den känns relativt korrekt, några moment som kanske känns lite riskfyllda och borde gå att göra säkrare? Vad säger ni mer erfarenhet, är det en bra första guide eller är det en udaterad video med för stora risker?
Att sätta en offerskiva på anhållet och fräsa ut "zero clearence" tycker jag känns lite riskfyllt, men kanske är ett vedertaget sätt? Känns ju bra att ha ett anhåll som sluter tätt runt kuttern istället för onödigt många och stora öppningar? Är det någon som har en alternativ bra film?
När jag ändå lyfter tråden. Såg detta anhållsbygge, inspirerande.
Tycker den känns relativt korrekt, några moment som kanske känns lite riskfyllda och borde gå att göra säkrare? Vad säger ni mer erfarenhet, är det en bra första guide eller är det en udaterad video med för stora risker?
Att sätta en offerskiva på anhållet och fräsa ut "zero clearence" tycker jag känns lite riskfyllt, men kanske är ett vedertaget sätt? Känns ju bra att ha ett anhåll som sluter tätt runt kuttern istället för onödigt många och stora öppningar? Är det någon som har en alternativ bra film?
Redigerat:
Var länge sen jag såg den övre videon. Men minns det som att han hade bra koll om än väldigt gamla kuttrar som inte är de säkraste eller snabbaste att arbeta med. Men tekniken med att fräsa zero clearance är super. Dock vill jag minnas att han har massivträ som ser ut att vara draget efter en bil på en grusväg eller något?J JFrisk skrev:Nu börjar det snart bli dags för mig att beställa profilstål och dra igång vertikalfräsen. Har matarverk och beställt nya hjul till detta.
[media]
[media]
Jag kollar på filmen ngn dag, men fullt upp med annat nu. Är det något speciellt moment du funderar över så skriv när i filmen det är så kollar jag gärna.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 982 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 982 inlägg
Han fräser medmatning på frihand. Det är inte att rekommendera.J JFrisk skrev:Nu börjar det snart bli dags för mig att beställa profilstål och dra igång vertikalfräsen. Har matarverk och beställt nya hjul till detta.
[media]
[media]
Jag hade inte antecknat något så kunde tyvärr inte återkoppla. Tittat lite nu.Daniel_N skrev:
Var länge sen jag såg den övre videon. Men minns det som att han hade bra koll om än väldigt gamla kuttrar som inte är de säkraste eller snabbaste att arbeta med. Men tekniken med att fräsa zero clearance är super. Dock vill jag minnas att han har massivträ som ser ut att vara draget efter en bil på en grusväg eller något?Jag föredrar MDF. När vi tillverkar dem är jag dock noga med att hålla anhållet med båda händerna och att någon annan slår av fräsen och jag håller till det har stoppat. Alterantivt om man kan slå av med tex knäet.
Jag kollar på filmen ngn dag, men fullt upp med annat nu. Är det något speciellt moment du funderar över så skriv när i filmen det är så kollar jag gärna.
Ungefär 9,5 minuter in fräser han(en ganska liten bit) på frihand med fräsens egna stöd/fjädrar, är detta en säker manöver? Generellt eller bara eftersom han har en "zero clearens" kring kuttern?
Vid ca 14 minuter bearbetar han ett rätt litet stycke. Ser ut som han har stöd för pushblock men inte för stycket han bearbetar, är det så man ska tänka? Är det säkert liksom ovan pga zero clearens? Hur säkrar man feather-board utmed bordet? Räcker det med en list på en skiva i borders T-spår eller behöver den låsas mer neråt?
På ca 41 minuter håller han händerna i höjd med kuttern mot kutterskyddet, är det lämplig metod eller bör man göra på annat vis?
Undrar om det är någon som har koll på vad dessa ringar i bordet oftast kallas? Har problemet att hålet blir för stort när jag tar bort den innersta ringen. Jag skulle vilja komplettera med fler ringar så jag kan 'finjustera' hålets storlek lite mer. Just nu är det ju bara två, men skulle vilja ha fyra eller fem kanske. Har googlat runt massa men hittar inte var man får tag på såna. Någon som har tips? Eller har någon annan lösning?
Kanske får bli att kontakta SCM om inte annat.
Det är till en lite äldre SCM T110.
Tack!
Tack!
Jag blev nyfiken, då jag inte heller hade något namn. Jag plöjde instruktionsboken och den låtsades inte om att de där ringarna fanns. Men jag hittade dem som reservdel till min Felder. På svenska kallar de dem för Lagerring, men det verkar ingen annan kalla dem för. På Felders engelska sida heter de Table Insert, vilket låter klart rimligare än den svenska översättningen. Hoppas det hjälper dig.
Jag kan inte något officiellt namn men kallar dem iläggsringar. De brukar vara modellspecifika och jag tror att det kan vara svårt att hitta alternativa storlekar. Men ring scm o kolla är nog första tipset. Annars kanske få en mekanisk verkstad att tillverkaB Bjelkan skrev:Undrar om det är någon som har koll på vad dessa ringar i bordet oftast kallas? Har problemet att hålet blir för stort när jag tar bort den innersta ringen. Jag skulle vilja komplettera med fler ringar så jag kan 'finjustera' hålets storlek lite mer. Just nu är det ju bara två, men skulle vilja ha fyra eller fem kanske. Har googlat runt massa men hittar inte var man får tag på såna. Någon som har tips? Eller har någon annan lösning?
Tack!
Får ringa runt lite och kolla! Annars få dom tillverkade i värsta fall, tack för tipset. Roligt att det inte verkar finnas något ord som är vedertaget. Table insert/ring och därmed iläggsring är nog, för mig, det som låter bäst. Hojta gärna till om ni ser/hör något annat ord för dom. Kan va kul!
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 982 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 982 inlägg
Haha, jag trodde du menade ringarna man sätter på spindeln. Sorry.
De är modellspecifika och jag skulle även gissa att det inte går att skifta mellan enskilda maskiner av samma modell. Otroligt små toleranser på de där för att det ska bli utan glipor och utan uppstickande kanter.
Billigaste och enklaste lösningen är en 16 mm melaminbelag skiva som man lägger på fräsbordet. Med två klotsar skruvade på undersidan i varje ände så ligger den stilla.
Då fungerar den som ”zero insert-skiva” som man byter ut vid behov.
De är modellspecifika och jag skulle även gissa att det inte går att skifta mellan enskilda maskiner av samma modell. Otroligt små toleranser på de där för att det ska bli utan glipor och utan uppstickande kanter.
Billigaste och enklaste lösningen är en 16 mm melaminbelag skiva som man lägger på fräsbordet. Med två klotsar skruvade på undersidan i varje ände så ligger den stilla.
Då fungerar den som ”zero insert-skiva” som man byter ut vid behov.
Haha no worries. Bra tips med melaminen, brukar köra med det ibland fast mot anhållen, istället för fingeranhåll. Det kanske det du syftar på med zero insert skiva?
Den här fräsmodellen lär ju inte ha tilllverkats med fler ringar, eller? Då är det isf kört att hitta några som passar?
Den här fräsmodellen lär ju inte ha tilllverkats med fler ringar, eller? Då är det isf kört att hitta några som passar?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 384 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 384 inlägg
Hur ser dom ut på undersidan?B Bjelkan skrev:
Är det "bara" ringar med ett uttag på baksidan så är det ju inget märkvärdigt att tillverka.
Om det är en enkel 2d form och i en jämn mm storlek så kanske det går att nyttja en sån tjänst på internet där man skickar in en ritning och får direkt pris på laser eller vattenskärning.
Jag tog satsen med ringar från en skrotad vertikalfräs med smalare ringar. En kamrat svarvade en ny yttersta ring åt mig av 20mm plåt så att den passar både falsen i bordet och den yttersta av de återanvända ringarna.