S
Provkörde matarverket idag med mindre bra resultat, provbiten var 15mm tjock och min justering av höjden var mellan 1-10mm (mot provbiten) hjulen fick inget fäste i provbiten.

Hur går jag vidare?

Har du testat olika mycket tryck och det ändå inte funkar så gissar jag att bordet har för hög friktion eller hjulen för låg friktion. Hur känns gummit på hjulen? Kanske kan ruggas upp?

• Gilla
findus42
  • Laddar…
S
Jag tycker att de är hårda men hur mjuka/hårda ska de vara?

Jag föreslår att du testar att rugga upp dem lite. Kanske genom att limma slippapper på en bräda med stoppklack och ställa trycket lätt? Du har väl glidbehandlat bordet efter rengöringen?

S
Bordet är glidbehandlat, träbiten glider väldigt bra (manuellt)

S
mattiasp skrev:
Kanske genom att limma slippapper på en bräda med stoppklack och ställa trycket lätt?
Jag gör ett försök

S
Men en bit plywood, lim och sandpapper så är matarverket funktionsduglig och även hastighetsregleringen fungerar.

Tack!!

Reparerat matarverk VARIO-FEED 3 på arbetsbänk med plywood, limrester och sandpapper synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
mattiasp
  • Laddar…
Vad har du för erfarenheter av fräsen nu när du förhoppningsvis kört ett tag Skooda?

Sitter och funderar på vilka stål man skall satsa på först, har inget matarverk men hoppas att man kan köra enklare/mindre profiler för hand. Är intresserad av profil/kontraprofil för tunna luckor och det innebär ju mindre bortbearbetad area. Har även sett stål med flera avrundningsradier på samma stål som känns möjliga att använda utan matarverk.

Vill väldigt gärna rekommendera att du köper ett matarverk. Förstår att det inte är svaret du ville höra:(

Kom också på att jag i denna tråd lovat att visa hur jag hör för att börja fräsa mitt i ett stycke. Men kommer efter lite eftertanke att backa på det:( finns stora möjligheter att göra bort sig totalt och är nog inget bra att visa med bara text/bild i detta sammanhang. Men om någon vill se så är det vara att svänga förbi så visar jag gärna:)

• Gilla
findus42
  • Laddar…
S
B badtastex skrev:
Vad har du för erfarenheter av fräsen nu när du förhoppningsvis kört ett tag Skooda?

Sitter och funderar på vilka stål man skall satsa på först, har inget matarverk men hoppas att man kan köra enklare/mindre profiler för hand. Är intresserad av profil/kontraprofil för tunna luckor och det innebär ju mindre bortbearbetad area. Har även sett stål med flera avrundningsradier på samma stål som känns möjliga att använda utan matarverk.
Jag har ännu inte arbetat med den:surprised: det har varit några andra saker innan.

Sen behöver jag greja en spånsug (gärna en mindre) och en falskutter och utbildning, sen jädrar blir det åka av:)

Jo det ligger väl i planen men det vore ju kul om man kunde få lite användning av den innan dess. Tyvärr går det ju inte att uppgradera de äldre maskinerna (Hammer) med axel för skaftfräs vilket ianske hade varit användbart i vissa fall...

Hej
Efter att ha använt mitt hemmagjorda fräsbord till överhansfräsen flitigt har jag funderat länge på en vertikalfräs just för att vissa moment går snabbare och blir bättre i en sådan.
Tänkte mest på att falsfräsning och tappning vilket jag gör i klyvsågen idag.
Hittade en billig maskin från ett dödsbo och hade således ingen att fråga om dom olika stålen som ingick.
Eftersom jag inte har någon erfarenhet av vertikalfräsen och dess olika stål tänkte jag höra om man kunde få lite info om vilka stål som ska till skrotbingen tillsammans med s-stålen och vilka som går att använda.
Jag har inget matar verk och funderar i nuläget inte på att skaffa ett.
Vill gärna veta vad dom olika stålen används till också.

1
Olika typer av frässtålar i gult och rött på en brun arbetsbänk, vissa märkta med dimension och varvtal.
Skapa konto

Det finns svarvade hylsor man stoppar i för att få 30 mm hål, men ingen märkning förutom dimension och Max varvtal

2
Olika fräsverktyg och kutterstål för träbearbetning utspridda på bänk.
Skapa konto

3
Bild av öppen trälåda med olika fräsverktyg och metallhylsor på ett arbetsbord.
Skapa konto

Detta hör väl hemma i skrotbunken?

4
Två fräshuvuden för vertikalfräs, ett nött och rostigt, det andra i bättre skick, på en arbetsbänk.
Skapa konto

Går dessa falskuttrarna att använda? Ingen märkning på dom....

5
Två röda fräskutters, en med skadat blad, ovanpå en träskiva, otydlig märkning.
Skapa konto

6
Röd vertikalfräskutter med fyra skär, osäker om användning, ingen märkning synlig.
Skapa konto

7
Vertikalfräshuvud med etikett som visar specifikationer, omgivet av träspån.
Skapa konto

Olika fräsverktyg och stål med etiketter på ett träbord i en verkstad.
Skapa konto

Denna är märkt Mech så denna går väl bort om man inte har matarverk eller kanske ska den slängas oavsett?

Betten och klämflänsarna på bild 3 hör hemma på smältverket eller på något museum. Livsfarliga och totalt föråldrade och förbjudna sedan många år men tyvärr är de fortfarande mycket vanliga i yrkesbruk.

Falskuttrarna på bild 4 skulle jag inte använda. Eftersom bultarna som håller betten är dragbelastade kan de utmattas. Oberoende av om de är lagliga eller inte vill jag inte använda gamla grejor med utmattningsrisk inbyggd i konstruktionen. Flygande bett är farliga.

Kuttrarna på bild 1 och bild 5 liksom s-kuttrarna blev nyligen förbjudna att använda med handmatning men används fortfarande i nästan alla snickerier. Företagare och yrkesfolk är tvungna att välja mellan att lägga ned och satsa på en ny karriär som bidragstagare eller bryta mot lagen när kuttrar för hundatusentals kronor fick användningsförbud över en natt.
Kuttrarna med 40 mm hål är egentligen tänkta för att användas i en listhyvelmaskin.
Jag tar gärna hand om både dem och s-betten om du vill bli av med dem och så kör jag dem med matarverk. Det är väl inte helt lagligt att göra så men praktisk sett är det säkert.

Kuttern på bild 7 blev nyligen förbjuden men att använda med handmatning men används fortfarande i nästan alla snickerier.
Jag tar gärna hand om den och kör den med matarverk. Det är väl inte helt lagligt att göra så men praktisk sett är det säkert.

Kuttern på bild 6 är väl den enda här som är helt laglig.

Mitt förslag är att du skaffar ett begagnat matarverk och kör med de bett du har utom 3 och 4 som du skrotar. Inte helt lagligt i yrkesbruk egentligen men helt normal säkerhetspraksis i branschen.

Tack för hjälpen.
Då kastar jag 3-4 och lägger 1-5-7 på hyllan i väntan på matarverk och använder den på bild 6.
Men bild 2 då?
Anledningen till att jag inte funderar på matarverk är att fräsen i fråga är en scheppach med plåtbord. Skulle tro att matarverket kommer väga mer än fräsen och det verkar inte direkt optimalt.
Nu fick jag den som sagt billigt och vi får se hur stort behovet blir av en "riktig" maskin när man väl fått lite mer kläm på användningsområdet.
Kommer att beställa en falskutter till att börja med och utöka efterhand som behoven uppstår.

Nu har en till hittat till denna tråden. Jag började läsa efter att ha kommit över en maskin till ett ganska bra pris på blocket och tillbehören som följde med var en ren bonus. Känner mig dock inte helt säker på att avgöra huruvida tillbehören jag fått är säkra att använda eller inte, så jag tänkte lägga upp lite bilder på dem här. Börjar med en bild på maskinen:

Gul och svart maskin märkt "EMCO TF-65", med en tillhörande låda och verktyg på en utomhusterrass.
Skapa konto

Fick även med en låda med en kutter och några stål.:

Låda med träbearbetningskutter och tillbehör, vissa i blått skum, med tydliga användningstecken.
Skapa konto

Närbild på kuttern i lådan:

Närbild på en kutter med tekniska specifikationer, förvarad i blått skumgummi.
Skapa konto

Närbild på kuttern som satt på maskinen:

Kutter för trähantverk med texten "LUNA 89 x 40 x 30" och specifikationer, använd skick.
Skapa konto

Kuttrarna ser jag ingen större skillnad på, men någon av siffrorna på skiljer lite.

Så, är det något som är användbart? Något som ska skrotas?

• Gilla
larsbj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.