737 170 läst · 11 319 svar
737k läst
11,3k svar
Allt om bilen
Det första jag gjorde när jag kom hem med den var att hissa upp den och checka undertill, bättrade på lite här och var med min hemgjorda roststopp som jag använt i mer än 40 år och som funkar alldeles utmärkt.N Niq skrev:
Varför har tillverkarna slutat med att spruta underredsmassa?
Är det bara detta vax som används nuförtiden och som inte tål grussprut på samma sätt som massa?
Ett steg tillbaka i så fall.
"min hemgjorda roststopp" Receptet, tackmikethebik skrev:Det första jag gjorde när jag kom hem med den var att hissa upp den och checka undertill, bättrade på lite här och var med min hemgjorda roststopp som jag använt i mer än 40 år och som funkar alldeles utmärkt.
Varför har tillverkarna slutat med att spruta underredsmassa?
Är det bara detta vax som används nuförtiden och som inte tål grussprut på samma sätt som massa?
Ett steg tillbaka i så fall.
Tunnflytande Dinitrol 60 % av den gamla sorten blandad med sågkedjeolja 30 -35% av den gamla mineraltypen och en skvätt balsamterpentin.K Kurtivan skrev:
Finns inte tunnflytande äldre Dinitrol går det med mineralbaserad rostskyddsmassa, sågkedjeolja och en lite större skvätt balsamterpentin omrört till det blir lagom, som filmjölk i konsistensen ungefär, inte tjockare än så, lite tunnare funkar också om man sprutar.
Terpentinet gör att oljan och gucket tränger genom även bildad rost och stoppar den, samt att dinotrolet eller massan bildar en film som skyddar men egentligen inte torkar.
Ett jäkla kladd att hålla på med och görs bäst på sommaren, och på helt soltorr och varm bil så tränger det in överallt, även dit man inte vill ha det och tittar fram åratal efteråt.
Min Buick i avataren sålde jag i somras efter att ha ägt den 19 år, och den behandlade jag överallt i alla hålrum som fanns, varenda gång man kört motorn riktigt varm så trängde det ut gucka i plåtskarven mellan inner- och ytterplåt under huven tills jag sålde den, vetefan hur mycket jag lyckades spruta in där.
Helgalvade karosser tillsammans med sparkrav och att bilarna inte är byggda för att hålla lika länge. Med tanke på hur rostiga många nyare bilar är undertill så är det inte bara ett steg tillbaka det är ett helt maraton.mikethebik skrev:Det första jag gjorde när jag kom hem med den var att hissa upp den och checka undertill, bättrade på lite här och var med min hemgjorda roststopp som jag använt i mer än 40 år och som funkar alldeles utmärkt.
Varför har tillverkarna slutat med att spruta underredsmassa?
Är det bara detta vax som används nuförtiden och som inte tål grussprut på samma sätt som massa?
Ett steg tillbaka i så fall.
Nja, de är gjorda så att de ska vika undan vid påkörning så det går bra att puffa till dem lite eller dra ut dem försiktigt. Sen får man fälla in eller ut spegeln med knappen så att motoraxeln (el motsv) klickar i igen.Lill72 skrev:
Okej, så är det ju så klart.ClasseClas skrev:
Är inte helt van vid alla finesser på nyare bilar och blev lite rädd att det skulle vara något känt fel på centerdisplayen, och mannen min mest mekar veteranbilar.
Detta problem berodde nog inte på fläkten utan kontakten. Jag märkte den uppförde sig konstigt då jag testade fläkten med aggregat, ville inte ens starta, tog bort kontakten och kopplade direkt, då startade den. Jag tog ny kabel och lade ett par abikokopplingar i rätt storlek på dem, sen kopplade jag ihop med Wagos i de gamla kablarna och fläkten har gått som ny sen dess, kablarna eller kontakterna blir inte ens varma.DennisCA skrev:
Igår först fick jag Volvofläkten så den köpte jag i onödan.
Jag får väl bygga en rökgasfläkt till svetsen från en av dom antar jag.