N Niq skrev:
Säkert en bra idé att dra rostskyddsmassa under om det inte är gjort.
Det första jag gjorde när jag kom hem med den var att hissa upp den och checka undertill, bättrade på lite här och var med min hemgjorda roststopp som jag använt i mer än 40 år och som funkar alldeles utmärkt.
Varför har tillverkarna slutat med att spruta underredsmassa?
Är det bara detta vax som används nuförtiden och som inte tål grussprut på samma sätt som massa?
Ett steg tillbaka i så fall.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Det första jag gjorde när jag kom hem med den var att hissa upp den och checka undertill, bättrade på lite här och var med min hemgjorda roststopp som jag använt i mer än 40 år och som funkar alldeles utmärkt.
Är det bara detta vax som används nuförtiden och som inte tål grussprut på samma sätt som massa?
"min hemgjorda roststopp" Receptet, tack :)

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
"min hemgjorda roststopp" Receptet, tack :)
Tunnflytande Dinitrol 60 % av den gamla sorten blandad med sågkedjeolja 30 -35% av den gamla mineraltypen och en skvätt balsamterpentin.
Finns inte tunnflytande äldre Dinitrol går det med mineralbaserad rostskyddsmassa, sågkedjeolja och en lite större skvätt balsamterpentin omrört till det blir lagom, som filmjölk i konsistensen ungefär, inte tjockare än så, lite tunnare funkar också om man sprutar.

Terpentinet gör att oljan och gucket tränger genom även bildad rost och stoppar den, samt att dinotrolet eller massan bildar en film som skyddar men egentligen inte torkar.
Ett jäkla kladd att hålla på med och görs bäst på sommaren, och på helt soltorr och varm bil så tränger det in överallt, även dit man inte vill ha det och tittar fram åratal efteråt.

Min Buick i avataren sålde jag i somras efter att ha ägt den 19 år, och den behandlade jag överallt i alla hålrum som fanns, varenda gång man kört motorn riktigt varm så trängde det ut gucka i plåtskarven mellan inner- och ytterplåt under huven tills jag sålde den, vetefan hur mycket jag lyckades spruta in där.

• Gilla
  • Älska
Rabbithole och 5 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Helgalvade karosser tillsammans med sparkrav och att bilarna inte är byggda för att hålla lika länge. Med tanke på hur rostiga många nyare bilar är undertill så är det inte bara ett steg tillbaka det är ett helt maraton.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Varför gör han så här? (Ja, det är en han)
Dåligt batteri?
Ena sidospegeln ville inte heller fällas ut 🤔

ClasseClas
Lill72 Lill72 skrev:
Varför gör han så här? (Ja, det är en han)
Dåligt batteri?
Ena sidospegeln ville inte heller fällas ut 🤔
[video]
Jag killgissar på dåligt 12 V batteri men du får gärna berätta mer om bilmodell och år mm.

ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag killgissar på dåligt 12 V batteri men du får gärna berätta mer om bilmodell och år mm.
Volvo v60, 2020.

Googlade och misstänker att spegeln bara har frusit fast tack och lov, ska stänga av automatisk in/utfällning.

ClasseClas
Lill72 Lill72 skrev:
Volvo v60, 2020.

Googlade och misstänker att spegeln bara har frusit fast tack och lov, ska stänga av automatisk in/utfällning.
Just att speglarna fastnar kan ju hända på vintern och då får man hjälpa till för hand och motionera dem ur det fastfrusna läget.

Just att speglarna fastnar kan ju hända på vintern och då får man hjälpa till för hand och motionera dem ur det fastfrusna läget.
Ok tack, jag vågade inte det, var rädd att jag skulle ha sönder nåt.

ClasseClas
Lill72 Lill72 skrev:
Ok tack, jag vågade inte det, var rädd att jag skulle ha sönder nåt.
Nja, de är gjorda så att de ska vika undan vid påkörning så det går bra att puffa till dem lite eller dra ut dem försiktigt. Sen får man fälla in eller ut spegeln med knappen så att motoraxeln (el motsv) klickar i igen.

Nja, de är gjorda så att de ska vika undan vid påkörning så det går bra att puffa till dem lite eller dra ut dem försiktigt. Sen får man fälla in eller ut spegeln med knappen så att motoraxeln (el motsv) klickar i igen.
Okej, så är det ju så klart.
Är inte helt van vid alla finesser på nyare bilar och blev lite rädd att det skulle vara något känt fel på centerdisplayen, och mannen min mest mekar veteranbilar.

DennisCA DennisCA skrev:
Ny fläkt köpt, begagnad Volvo fläkt får hoppas den funkar. Fläkten i bilen är märkt Venmo så den verkar ha blivit utbytt förut, tror inte de kom med Venmo från fabrik. Man undrar om felet ligger i kablaget istället för fläkten.
Detta problem berodde nog inte på fläkten utan kontakten. Jag märkte den uppförde sig konstigt då jag testade fläkten med aggregat, ville inte ens starta, tog bort kontakten och kopplade direkt, då startade den. Jag tog ny kabel och lade ett par abikokopplingar i rätt storlek på dem, sen kopplade jag ihop med Wagos i de gamla kablarna och fläkten har gått som ny sen dess, kablarna eller kontakterna blir inte ens varma.

Igår först fick jag Volvofläkten så den köpte jag i onödan.

Jag får väl bygga en rökgasfläkt till svetsen från en av dom antar jag.

• Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Varit o kört gokart på Europas största bana i Danmark, det var kul, bra bana och bilar.
Men kom bara 2a med chefen före ☹️

• Ledsen
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Varit o kört gokart på Europas största bana i Danmark, det var kul, bra bana och bilar.
Men kom bara 2a med chefen före ☹️
Hur gick det för din hopplösa kollega då? Kommit imål än?

• Haha
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Omogen Omogen skrev:
Hur gick det för din hopplösa kollega då? Kommit imål än?
Han avslutade sin anställning igår, jag ska fira med champagne i kväll.

• Gilla
  • Haha
nino och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.