Byggahus.se
Hej!
Är i tagen att färdigställa ventilation mm i vårt nybyggda fritidshus.
Har samlat all teknik i ett teknikrum och ska nu försöka få ut ”utblåsen” ur huset.

Det som ska ut:
- frånluft 125mm
- avluftning till avlopp 75mm
- imkanal 125mm

Har förberett med ett ”schakt” genom tak och även plåtstos/skorsten likadan som till kaminens skorsten, mest av estetiska skäl.
Tanken är att ta ut alla 3 rör härigenom.

Hur hade ni gjort?

Alternativen jag ser är att dra alla 3 i ett knippe (imkanalen isolerad såklart också vilket inte underlättar) genom toppen på plåtstosen och försöka täta så gott det går uppe och sen ha någon form av hattar på varsitt rör.
Alternativt gå upp alla 3 en bit i knippe men sen plocka ut frånluften på ena sidan skorstenen med tex en stormkåpa som man har i vägg normalt. Och avluftningen på andra sidan med liknande kåpa och sedan imkanalen i mitten genom toppen med en anpassad hatt.

Vad tror ni?

Så här ser skorstenen ut uppifrån och inifrån:

Tak med skorsten, verktyg, säck, nivåmätare och skruvdragare på plattak. Reparations- eller underhållsarbeten pågår möjligen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träkonstruktion, kvadratiskt hål, transparent yta med kondens, möjlig vindruta eller glasskiva, ljusspel och reflektioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Att montera uppepå har jag sen en huv också.
 
Rickard.
Jag tycker det är lite dumt att du drar avloppet precis vid ventilation om än det är frånluft, risken är inte obefintlig att dålig lukt kan sugas ner i imkanalen när fläkten inte går.

Jag vet inte vad som är bäst för huven men jag nog sluta imkanal och frånluft 10-15cm från plåtlocket och sätta lagoma galler på alla fyra sidorna och pröva så. Locket görs givetvis löstagbart så man kan lyfta och inspektera. Jag vet inte om det är 100% enligt konstens alla regler men det är en rätt vanlig lösning på många tak och verkar fungera.

Avloppet hör hemma en bra bit bort genom en gummistos för att täta genomföringen.
 
Walle85
Lite inspiration, hos oss ser det ut så här.
Tak med skorsten och ventilationsrör omgivet av fågelspikar mot en bakgrund av bostadshus och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har avlufning för avloppet separat på andra sidan taknocken.
 
  • Gilla
Msarps
  • Laddar…
Så här blev det för den intresserade eller för någon som står inför samma fundering
Grå stormkåpa på tak med en oavsiktlig extra ventil bredvid, på asfalttakbeklädnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilationssystem med flexibel slang kopplat till en vägggenomföring och en extra ventil bredvid en stormkåpa i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ventilen bredvid stormkåpan blev en extra då jag hade lite för bråttom med att ta upp hålen 😅
 
  • Ventilationssystem med rör och ventiler monterat på trävägg bredvid en värmepanna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.