F
Det är två saker man vanligtvis spräcker sin budget på. Det ena är att man skriver ett kontrakt och sen i efterhand kommer på en massa saker man skall ha i efterhand. Flytta väggar, extra elarbete man kommer på efter hand, ytterbelysning, byta parkett mot klinker, altanbyggen mm. Minsta lilla banala ändring kostar mycket pengar.

Det andra är underarbetet till grunden där många husleverantörer har ett schablonbelopp som man på sin höjd klarar på en perfekt tomt. Sen så brukar det bara ingå "grovplanering" 3 meter från hus. Inget material till garageinfart, gångar mm brukar ingå. Husleverantörerna är enligt mig lite naiva (alternativt fula) är dom skattar kostnaden för grundarbetet.

Jag spräckte min grundläggning med en bra bit över hundratusen och då gjorde jag ändå allt jobb själv, har jobbat med exakt sådan saker när jag var yngre och min far är i branchen. Pratade med en som hade en budgeterad kostnad från husleverantören på 225000kr för markarbete och platta. När plattan var klar var det både sprängt och pålat och hade kostat 600000kr.

Vi har betalat minst 300000kr för jord, gräsmatta, ett ynkligt äppelträd, några buskar och några taniga blommor, ca 130m2 plattläggning, liten låg ynklig mur, lite trall till altan. Vi har gjort all plattsättning, altanbygge och trädgårdsarbete själva och vi har haft orimligt bra priser på plattor och altantrall. Jag tror vi har kommit ganska billigt undan. Räkna med minst 300000kr för trädgård tycker jag.

Pruta hos huslevarantören. Det är köparens marknad just nu och dom är garanterat säljsugna. Ni borde kunna snacka till er en hel del uppgraderingar. Högre köksklass, bättre badrumsinredning, elektrisk port till garaget, dom lite dyrare ytterdörrarna i den färg ni vill ha istället för "standard NCS 0502Y vit", aluminiumklädda superenergifönster, isoleringssats till garage, material till altan mm ... Det kostar inget att försöka, dom "bjuder" nog hellre på uppgraderingar än sänker priset. Köper man en ny bil så är det ett hån att bara få 5% rabatt.

Linda!

Du har ju fått mängder av kloka synpunkter här :D, men jag tror jag kan
bidra med en annan dimension. När man bygger ett nytt hus så gör man ju
en investering som förväntas vara stabil över tid.
Om jag skulle bygga ett nytt hus(igen...) idag så skulle jag dela upp mina beslut
i lite olika delar.

1 Är området attraktivt med bra kommunikationer, kollektivtrafik och bra skola och barnomsorg? Är svaret JA..så kan man fläska på lite mera för då kommer huset att bli en utmärkt investering oavsett konjunkturer.
Är svaret NEJ så bör du vara återhållsam och kanske räkna med en minskat värde på 15-20% om konjunkturerna dalar. Klarar er upplåning detta?

2 Vad måste vi göra när vi bygger för att det blir mycket dyrare att komplettera med i efterhand? Takkupor tex kan vara mycket kostsamt att komplettera med efter bygget är klart. Värmesystemet bör vara flexibelt för olika uppvärmingssätt..etc etc

3 Vad kan vi ligga lågt med och ändra när vi får tid,lust o pengar?
Tapeter,färg och köksluckor är exempel på saker som vi alla vill byta ut och det är inte så kostsamt att göra det heller.
Garaget kan kanske vara oisolerat till en början?
Kan man montera skorsten och förbereda för kamin även om vi inte vill ha det just nu?

På så sätt blir det lite lättare att bena upp alla frågor som dyker upp.Jag tycker punkt 1 är oerhört viktigt för att kunna bestämma hur mycket huset får kosta.
Vårt hus är häromdagen värderat till dubbla produktionskostnaden på 8 år(!).
Minst 50% av den ökningen har med läget att göra..det är jag övertygad om.

harry73
Vi byggde med Hjältevadshus för 4 år sen och köpte med en inred ovanvåning. Det hade varit mycket billigare att köpa huset utan färdig ovanvåning och ha kontrakt direkt med deras underentreprenör som gjorde ovanvåning. Men då blir det problem med vem som har ansvaret när något går fel.
Av den anledning skulle jag inte heller byta ut köket mot et eget.

fsn: Tack för att du delar med dig. Det är just det jag är rädd för.. markarbetet.. Men vi får vara beredda på det värsta helt enkelt. Trädgård vet jag sedan innan att det kan springa iväg, då min "låtsaspappa" är trädgårdsanläggare. Men å andra sidan har jag all hjälp jag behöver från honom och kan ta det lite i taget. Man behöver ju inte ha allting färdigt direkt på tomten.

Vi har räknat och funderat i flera veckor nu på olika tillval och tror att vi fått med det mesta. Tror dock ändå att köket kan springa iväg lite.

IngemarB: Läget ja, jätte svårt att säga. Å ena sidan är det en sjötomt, ca 500 m till Vänerns strand, båtplats ingår osv. Dagis ligger relativt nära. Å andra sidan ligger området på landet, ca 1,5 mil från närmaste stad, affär, skola osv. Tror inte att bussarna hittar dit =)

Vi har valt ett NewEngland hus, helt utan takkupor, är inte så förtjust i det. Huset i sig är stort så jag hoppas att vi ska slippa bygga ut i framtiden. Vad mer kan tillkomma?

Det där med kamin är ett jätte bra tips! Extra tack för det. Husföretagen tar ju en ganska stor summa för en "standard" kamin.. Det kan vi ju köpa en själva. Har inte hittat någon i katalogen heller som jag tycker om till 100 %.

Oj, grattis till värderingen, vilken dröm!

En liten uppdatering, om ni är intresserade =)

Idag träffade vi ytterligare ett företag; Värsåsvillan och mycket föll på plats. Rejäla hus, fina vitvaror, en mycket bra planlösning, bra isolering, kändes riktigt seriöst, m.m. m.m. Nu känns det helt plötsligt roligt igen!

Jag väntar med spänning på kalkylen och hoppas att säljaren lyssnade till vårt maxpris.

Så nu återstår alltså Vårgårdahus och Värsåsvillan.. tror dock att valet är självklart om vi får rätt pris.

Nu har jag dessvärre fått priset och det gör mig både ledsen och arg.

Säljaren lämnade ett pris på en halv miljon över vad vi hade sagt, som maxpris! Tycker att det är riktigt tråkigt.

Nu får vi fundera över vad fasen vi ska göra, vårt nya hem känns väldigt långt bort nu.

Generalentreprenad bör du akta dig för! I alla fall om det är säljaren eller dylikt som ordnar med det. Det innebär i slutändan att husleverantören inte har något som helst ansvar för hur huset byggs. Ofta vill man ju känna att det finns ett stort företag som står som garant med sitt rykte etc. Med en generalentreprenad läggs allt Sådant ansvar på en ofta lokal firma med en eller två anställda! Du blir också byggherre och i princip ansvarig för all projektering!

Att husleverantören lägger in KA i kalkylen är inte positivt. Du ska absolut välja KA själv då det är den viktigaste personen i hela affären! Samma sak gäller med besiktningsman, acceptera inte någon från Gar-bo eller annat bolag utan hitta en du litar på.

När det gäller pengar bör du nog räkna med minst 10 % mer än säljarens kalkyl. Det springer fort iväg med tillval men även med olika avgifter och skatter.

Någon klok föreslog referenser vilket du absolut ska ta. Det bästa är om du kan hitta några själv, de som säljaren tar fram brukar ofta kunna vara lite väl partiska!

Vi flyttade in i vårt hus för snart ett år sedan. Hade jag kunnat göra om det hade jag anlitat en egen firma som byggt huset på timpris.

Låter kanske negativ, men tycker tyvärr att det stämmer med verkligheten

Hej Linda,
Mycket oproffsigt gjort av den där säljaren. En liknande sak hände oss tidigare i år när vi höll på och diskuterade med ett av de större husföretagen (vars namn börjar på Göt). Det är bara att ta nya tag. Testa Myresjöhus eller A-hus. Fick ett bra intryck av dem. Vi valde dock ingen av dessa utan en annan lokal leverantör till slut.

Tack johkje! Det värmer.

Bra att ni hittade en leverantör tillslut!

KoK: Ja, jag är också rädd för generalentreprenad. Det sista företaget, som vi fortfarande är lite positiva till har ju detta. Så de går ju egentligen bort också, om vi nu inte kan få total. (Det är under diskussion).
¨
Det där med KA och besiktningsman är ju jätte viktigt, som du säger. Den ena säljaren pratade så varmt om just Garbo och "hans egna" KA, som är supernogrann osv.

Tack för att du påminner om detta!

Du skrev i början att ni träffat fyra hustillverkare från början, men att två kvarstod. Det finns ju många fler, där några har totalentreprenad som standard, och ytterligare några har det som alternativ. Jag undrar varför ni endast träffat fyra, utgå inte från husmodeller bara, dem kan man ju ofta modifiera. Stora husleverantörer kan på sätt o vis kännas tryggt, men som sagt, en del mindre leverantörer är lokalt kända och välrenommerade, noggranna. Annars, många bra tips i denna tråd!

Evi: Nu har vi träffat totalt fem företag, varav ett är lokalt. Vi har dessutom haft telefon- och mailkontakt med några fler. Hittills har vi mest utgått från husmodellerna, för vad jag har förstått får man betala mycket extra för att göra om husen, planritningarna osv. De flesta företag har ju en husserie som är billigare, men där kan man inte ändra så mycket och en serie som oftast är arkitektritad, som man kan ändra på, men som kostar mer. Det är en djungel! Där vi står nu, får vi nog tänka annorlunda och ta kontakt med fler företag och helt enkelt se vad vi kan göra för att ändra på husen. Vi har nämligen en ganska klar bild över hur vårt hus ska se ut.

En annan anledning till att vi har träffat så få är för att det lätt blir "för mycket". Vi vill att det ska vara roligt att bygga hus, men för oss har det bara blivit rörigt att blanda in fler. Men som sagt, vi får nog tänka om nu.

Tack för tipset!

Ok, då förstår jag. Tänkte bara att det är ett så stort o viktigt beslut att det är bra att kolla av så många som möjligt. Men du har rätt, det blir för mycket.

Jag känner så här: Vi har byggt med en av Sveriges stora tillverkare, med totalentreprenad. Vi kunde ha valt en annan, 3-4 andra hade liknande koncept, prisnivå, kvalitet. Sedan handlar det till slut om hur man kommunicerar med säljaren, kanske känslan för husen, även hur huvudkontor agerar vid behov. Det du inte vet från början är hur bra byggarna på plats är, hur bra man är på att åtgärda fel och små brister, som alltid uppkommer efteråt. Så, en viss leverantör kan göra jättebra ifrån sig på en ort, men sämre på en annan. .

Det finns vissa skillnader också mellan de stora tillverkarna, där gäller att granska leveransdeklarationer, byggbeskrivningar, väggar, standardkvalitet, trappor, fönster, energieffektivitet, bjälklageruppbyggnad, ja det finns massor att tänka på.

Ja du vet säkert allt detta redan,. Ni vet ju hur ni vill ha ert hus, i detalj verkar det som. Det är bra. Om du frågar mig, efter alla våra efterforskningar, så finns det några leverantörer som står starkast, dock finns skillnader dem emellan som ni måste studera:
Trivselhus, Eksjöhus, LB-hus, Myresjöhus, Götenehus, Vårgårdahus, A-hus.

Linda87 skrev:
Evi: Nu har vi träffat totalt fem företag, varav ett är lokalt. Vi har dessutom haft telefon- och mailkontakt med några fler. Hittills har vi mest utgått från husmodellerna, för vad jag har förstått får man betala mycket extra för att göra om husen, planritningarna osv. De flesta företag har ju en husserie som är billigare, men där kan man inte ändra så mycket och en serie som oftast är arkitektritad, som man kan ändra på, men som kostar mer. Det är en djungel! Där vi står nu, får vi nog tänka annorlunda och ta kontakt med fler företag och helt enkelt se vad vi kan göra för att ändra på husen. Vi har nämligen en ganska klar bild över hur vårt hus ska se ut.

En annan anledning till att vi har träffat så få är för att det lätt blir "för mycket". Vi vill att det ska vara roligt att bygga hus, men för oss har det bara blivit rörigt att blanda in fler. Men som sagt, vi får nog tänka om nu.

Tack för tipset!
Om du som du säger vet vad du vill ha så kan jag rekommendera Villa Varm. Vi har valt allt själv.Planlösning,storlek på fönster hur många fönster.Alltså hela utseendet på huset.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.