Funderar fram och tillbaka över lämpliga högtalare till ett 40 kvm källarrum (villa), med syfte att köra hembio och/eller spelkonsol samt musik på. Rummet kommer användas till film, pingis och annan träning och till allrum för barnen. Det går att spela högt i utan att störa någon.
Dvs. bra kräm, men samtidigt vill jag inte lägga för mycket pengar. Dessa har redan gått till att renovera själva rummet. Så vad satsar man på? Tänker mig mellan ca 5.1 och 7.1, eller så skippar man subben.

Vad tror ni? Andersson, Dynavoice? Vill att det ska gå att dunka på bra, men också vara hyggligt rent ljud. Har ingen särskild prisbild, men helst under 5.000 kr för hela högtalarpaketet.

I den (låga) prisklassen tycker jag att Logitech Z-5500 står sig bra. Lite vekt på diskanten och lägre mellanregistret, men det går leva med för pengarna tycker jag.

Beror ju lite på vad du har för krav i övrigt också så klart. Anslutningar, utseende osv.

Jag skulle satsat på ett dynavoice-system. Z5500 tror jag inte orkar "driva" ett sånt stort rum tillfredsställande.

Jag hade det i 40kvm vardagsrum i vår förra lägenhet. Det drev fint. Fick ha basen på nästan lägsta dock, blir så överdrivet annars.

Har använt systemet i festlokaler (till dansgolv) utan problem också. Drar man på får man grannar i närheten på sig. Så, öh, "utan problem" är en tolkningsfråga.

Sikta på beg. prylar. Nytt högtalarsystem med 6 högtalare för 5k blir inget vidare.

• Gilla
BiFuel
  • Laddar…
Jag har Dynavoice Magic S-4 EX tillsamans med en Proson sub till en microstereo. Bägge köpta på Fynda.se. Och dom låter mycket bra i förhållande till sitt pris. Så jag kan rekomendera Dynavoice högtalare. Har själv tänkt att köpa dessa till ett hembiosystem och jag väljer hellre en aktivsub till ett system med små frontar än stora frontar utan sub.

Har också bara bra erfarenheter av dynavoice, hade ett par m-85 som lät riktigt bra!! Tror det är bra budget högtalare!!

ronolo skrev:
Sikta på beg. prylar. Nytt högtalarsystem med 6 högtalare för 5k blir inget vidare.
Här kommer ännu en röst för att köpa begagnat. Man kan få väldigt mycket för pengarna! Allround och relativt budget, jag hade letat efter beggade Dali ur den blå serien. Mycket trevligt ljud. Hade själv ett par Dali 109 som jag gillade. Hette senare 909 tror jag. Vill minnas att Dali 105 var ett par små godbitar i sin prisklass.

Dynavoice är riktigt bra i förhållande till priset. Har kört både en 5.1 med definition samt 2.0 med m-65 ex II.

Har aldrig lyssnat på dynavoice men många rekommenderar dessa och verkar vara mycket "bang for the buck". Vad gäller sub så skulle jag avråda från dynavoice och proson i budeget-segmentet. Kolla istället på XTZ. Har själv en i v-rummet och den spelar överraskande bra för det priset. Har en svs-sub i biorummet att jämföra med och XTZ spelar bra trotts att den kostar mer än hälften så lite.

Kul med mycket respons. Z-5500 har jag för mig är utgångna och inte finns mer. Ljudet från dem (har hört hos kompis) uppfattar jag är maffigt för pengarna, men väldigt tyngd på basen.
Begagnat är jag lite fundersam kring på högtalare. Varför säljer folk bra högtalare? Är det inte risk att de är spruckna i membranen? På förstärkare kan jag fattat att köpa beg, men högtalare???

Dynavoice verkar ha många anhängare. Jag har själv en uppsättning Magic F5 och F6or samt satelliter (S4) i vardagsrummet och är nöjd med hur de spelar, men har inget att jämföra med. Och Fynda/Ljudfokus har ju bara beskrivningar att allt är femstjärnigt, och redovisar dåligt vad det är för skillnad mellan Dynavoice-serierna. Challenger är lite större/tyngre än Magic? Dynamite är för disco-dunk och Definition-serien är för finsmakare, klassisk - mellanregister?
Ingen som kört Netonnets Andersson-högtalare - bara skräp?

Nejnejnej!! Finns mycket bra på beg. Marknaden!! Hemmabio träsket är som många andra hobbys när man väl sätter sig in i den! Dvs man vill ha bättre grejer efter ett tag!!! Eller som för min del, flyttade till radhus och fick grannar! Men ska snart flytta till hus igen o då drar det igång igen! Självklart ska man provlyssna dom innan man köper helst o då hör man ju ifall det finns någon anledning till att denne vill byta!!

Så jag tror inte man behöver oroa sig för det allt för mycket..,,

Andersson har jag ingen aning om, men skulle va kul att höra vad folk säger om dom??

• Gilla
vespaman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.