16 048 läst ·
151 svar
16k läst
151 svar
Allmän diskussion om #Metoo
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Farorna med MeToo är att det verkar finnas dom som fortfarande inte förstår.
Rörelsen har uppstått för att en del av populationen inte fattar eller respekterar begreppet samförstånd,
inte accepterar eller kan känna av ett NEJ, eller tycker det är ok att sexuellt eller verbalt utnyttja någon i beroendeställning. Bl.a.
För dessa douchebags&Co knackar det på dörren nu och det är ju jättebra för vi vill ha förändring och ny attityd, eller hur?
Att klamra sig fast vid procent falska angivelser eller vara bebis och uttrycka saker i stil med "nu vågar man ju knappt hälsa längre" visar att man försvarar den kultur som varit alternativt inte fattat någonting och det är ok men då rekommenderas att man istället läser lite, eller mycket om man orkar, av de berättelser som kommit fram.
Rörelsen har uppstått för att en del av populationen inte fattar eller respekterar begreppet samförstånd,
inte accepterar eller kan känna av ett NEJ, eller tycker det är ok att sexuellt eller verbalt utnyttja någon i beroendeställning. Bl.a.
För dessa douchebags&Co knackar det på dörren nu och det är ju jättebra för vi vill ha förändring och ny attityd, eller hur?
Att klamra sig fast vid procent falska angivelser eller vara bebis och uttrycka saker i stil med "nu vågar man ju knappt hälsa längre" visar att man försvarar den kultur som varit alternativt inte fattat någonting och det är ok men då rekommenderas att man istället läser lite, eller mycket om man orkar, av de berättelser som kommit fram.
Höök, håller helt med.
Det är hög tid att de problem #MeToo vill belysa inte bara synliggörs utan att också en varaktig förändring nu äntligen sker i beteende och attityder hos vissa delar av befolkningen som inte respekterar andra individers rätt att existera utan fysiska och verbala trakasserier och övergrepp.
Faran med #MeToo är att allt så småningom återgår till sina gamla hjulspår. Men jag tror och hoppas att i alla fall de som drabbas i framtiden får stöd och styrka av #MeToo att inte i tysthet acceptera dylika beteenden längre, och att chefer, företag, institutioner, polis o dyl inte längre kan sopa dessa problem under mattan.
Det är hög tid att de problem #MeToo vill belysa inte bara synliggörs utan att också en varaktig förändring nu äntligen sker i beteende och attityder hos vissa delar av befolkningen som inte respekterar andra individers rätt att existera utan fysiska och verbala trakasserier och övergrepp.
Faran med #MeToo är att allt så småningom återgår till sina gamla hjulspår. Men jag tror och hoppas att i alla fall de som drabbas i framtiden får stöd och styrka av #MeToo att inte i tysthet acceptera dylika beteenden längre, och att chefer, företag, institutioner, polis o dyl inte längre kan sopa dessa problem under mattan.
[/QUOTE] Bra att du anser det fel av uppropet i skolan att exkludera män.Fairlane skrev:
Du skrev: "Om feminister inte exkluderar män, så varför fick inte män vara med på MeToo?"
Metoo är så mycket större än ett enskilt upprop. Om folk inte förstår vad du menar så kanske felet inte nödvändigtvis ligger hos betraktaren?
Jag håller med om att det är märkligt och dumt att exkludera män från ett enskilt upprop, men du påstod att män inte fick vara med i metoo, fast det var kanske inte det du menade.
Sedan: Att man missförstår, så blir det. Speciellt om man kommer från lite olika synsätt. Då kör man en runda till, och tar det som specifikt inte funkade. Att vara övertydlig från början funkar inte heller, då det skulle bli en mindre bok, med utläggningar och förklaringar.
Gör det verkligen det? Jag tycker inget har förändrats. När ett av själva hjärtat av MeToo, de kvinnliga reportrar som finns på Aftonbladet och som har jobbat med "Dokumentet 2". När de inte vågar publicera sin egen text, för att den kan antyda vilken person som det gäller. Både offer och gärningsman. Detta mitt under brinnande MeToo, jag då fattar man att de rådande maktstrukturer som gärningsmännen har haft i ryggen. De finns fortfarande, kvar.H Höök skrev:
Om man vill förbättra något. Då vill man göra det för alla.Att klamra sig fast vid procent falska angivelser eller vara bebis och uttrycka saker i stil med "nu vågar man ju knappt hälsa längre" visar att man försvarar den kultur som varit alternativt inte fattat någonting och det är ok men då rekommenderas att man istället läser lite, eller mycket om man orkar, av de berättelser som kommit fram.
När du skriver "Det är skit samma om någon stackars ung kille, råkar bli falskt anklagad och kanske få stora delar av sitt liv förstört". Ja, då ser man att du inte tänker på alla.
Jag tycker att försäkringsfusk är ett stort problem, t ex folk som under semester anmälar sin telefon stulen bara för att få en ny. Trots det tycker jag att det är bra att turister varnas för ficktjuvar. Konstigt va.
1919 fick kvinnor rösträtt, först 1922 fick män rösträtt under samma villkor (ej krav på värnplikt).harry73 skrev:
Bortser man från det började man med ett icke inkomstbaserat röstsystem 1911 för män.
Så 8 år senare än män eller 3 år tidigare beroende på hur man ser det. Med tanke på den tid som förflutet sen dess bör just dessa år inte göra till eller från. Dvs att rösträttens införande med några års skillnad för könen skulle påverka något som har med #meetoo nu idag.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Rösträtt var ett exempel, och det har inget att göra med myndig/omyndig som harry73 också tog upp.engs skrev:
1919 fick kvinnor rösträtt, först 1922 fick män rösträtt under samma villkor (ej krav på värnplikt).
Bortser man från det började man med ett icke inkomstbaserat röstsystem 1911 för män.
Så 8 år senare än män eller 3 år tidigare beroende på hur man ser det. Med tanke på den tid som förflutet sen dess bör just dessa år inte göra till eller från. Dvs att rösträttens införande med några års skillnad för könen skulle påverka något som har med #meetoo nu idag.
OM någon råkar illa ut? Jo det det har varit ett jätteproblem att så många råkat illa ut, men det är ändring på gång nu och FÄRRE oskyldiga kommer råka illa ut framgent, tack vare MeToo. Superbra förändring!L Lolight skrev:
("Bara den som är van att känna sig priviligierad upplever jämnställdhet som förtryck.")
Redigerat: