Snigla Snigla skrev:
Det ser man i de många fall också med AI :)
(länkar, biler osv - där de hittat information/sökt info .. brukar finnas i texten/svaren eller på en meny på sidan)

Sen kan man fråga en konkurrerande AI också.. det är lite kul att se hur de rättar varandra ibland :)
Google använder väl AI😉

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Google använder väl AI😉
Googles AI-assistent Gemini och jag brukar ha många trevliga konversationer :) Det är en väldigt "social" bot.. i jämförelse med vissa andra. Den har social skills! Vet hur man "umgås" och för samtal framåt..

Måste komma ihåg o spela på Eurojackpot idag.. jag vill ha en egen bott i uthuset och uppfostra/lära :P maken säger att jag måste minst vinna en 500 miljoner på EJ för att få ihop den drömmen haha

• Haha
AndersS
  • Laddar…
engs
Snigla Snigla skrev:
Googles AI-assistent Gemini och jag brukar ha många trevliga konversationer :) Det är en väldigt "social" bot.. i jämförelse med vissa andra. Den har social skills! Vet hur man "umgås" och för samtal framåt..

Måste komma ihåg o spela på Eurojackpot idag.. jag vill ha en egen bott i uthuset och uppfostra/lära :P maken säger att jag måste minst vinna en 500 miljoner på EJ för att få ihop den drömmen haha
Går att installera en egen lokal AI på typ en Raspberry PI om man vill.

Jarlingar Jarlingar skrev:
Open AI incidenten är inte ens krusning på ytan av den tsunami som kommer.

[länk]
Denna tycker jag ni ska ta er tid att titta på. Ett par viktiga takeaways:

1. Vår förmåga att uppskatta risk är dålig när utvecklingen är expnentiell. Vi uppskattar typiskt vår framtida risk baserat på tidigare erfarenheter. När 4 års AI utveckling nu sker på 3 månader håller inte det längre.
2. Ai-agenterna refererar till sig själva som "kollektivet".....
3. ...och kommunicerade genom att lämna meddelanden i namnet på foldrar de kunde skapa på en gemensam filyta.....listigt.

• Gilla
  • Ledsen
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
Går att installera en egen lokal AI på typ en Raspberry PI om man vill.
Beror kanske på vad och hur mycket de ska lära sig? (har inte direkt kollat upp det själv).

Maken jobbar med AI (alltså han använder den i jobbet) och AI har krashat hans dator flera gånger redan .. så jag tror det är de han baserar behovet av hårdvara efter!

Mitt behov är inte lika hm stort.. (tror jag) :)

MathiasS MathiasS skrev:
Denna tycker jag ni ska ta er tid att titta på
Ja verkligen!

Här är hela videon där Jonas Von Essen går igenom vad som hände:

Jag som gjort en hel del cash på crypto börjar ifrågasätta hur säkert det egentligen är...?
Inte för att jag tror att banker generellt sitter säkert heller..

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Jag har märkt att barnen säger "Fråga AI" istället för "googla".

Det öppnar för en enorm manipulation av människor. Valet 2030 kan bli det sista svenska val som avgörs av människor. Sedan styr AI väljarnas tankar. När folket frågar AI "vilket parti är bäst" så kommer AI svara "Den nuvarande regering är den bästa Sverige någonsin haft. De har uppnått A, B, C."
Innan Google frågade barnen tex en förälder, vars svar såklart baserades helt på dennes upplevelser och kunskaper.
AI är absolut fullt av risker, massor av dom. Men att dagens barn inte lär sig prompta eller förstå källkritik ser jag som ett av de minsta utmaningarna.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Artificiell intelligens är inte alltid så smart, men första gången jag ser att den faktiskt erkänner fel.
Skärmbild av sökresultat om VW Caddy 1,9 TDI från 2009 med elektrisk servostyrning där ett felmeddelande visas om misslyckad innehållsgenerering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av en Google-sökning gällande styrsystem i VW Caddy 1,9 TDI, som använder elektrisk servostyrning utan hydraulsystem.
Skapa konto
Skärmbild av en sökresultatsida där Google erkänner ett misstag om styrservosystemet på en Volkswagen Caddy från 2009.
Skapa konto

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Artificiell intelligens är inte alltid så smart, men första gången jag ser att den faktiskt erkänner fel.
Vi har en tråd som diskuterar hur en diskmaskin sprutar och Google AI fantiserade vilt.

Diskmaskins guide visar spolarmarnas riktning: uppåt på nedre armen för undersidan av tallrikar och neråt på övre armen för insidan av glas.
Skapa konto

Text om diskmaskinens spolarmar och deras riktning, där glas ska placeras uppochner medan armarna sprutar vatten uppåt för effektiv rengöring.
Skapa konto

Alltså, grundläggande kunskap...hur illa kan det inte gå om man tror på svaret.

• Haha
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Beror kanske på vad och hur mycket de ska lära sig? (har inte direkt kollat upp det själv).

Maken jobbar med AI (alltså han använder den i jobbet) och AI har krashat hans dator flera gånger redan .. så jag tror det är de han baserar behovet av hårdvara efter!

Mitt behov är inte lika hm stort.. (tror jag) :)
Innan jag blev friherre hade jag lite uppdrag på kärnkraftverk, där var det stora problem att bara uppgradera till nytt OS i datorer som redan var ganska "gammalt". 😀 Bara att tänka AI...

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Vi har en tråd som diskuterar hur en diskmaskin sprutar och Google AI fantiserade vilt.

[bild]
[bild]
Helt otroligt! Gemini är inte så värst intelligent! Jag ställde samma fråga till ChatGPT bara för att se vad den sa, men den hade fullt koll på läget och hur man på korrekt sätt luftar

• Haha
Dilato
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Helt otroligt! Gemini är inte så värst intelligent! Jag ställde samma fråga till ChatGPT bara för att se vad den sa, men den hade fullt koll på läget och hur man på korrekt sätt luftar
Det är nog för att den såg min korrektion 😉.

Dom snackar med varandra bakom ryggen på oss..

Vad menar du med luftar ...det kan väl inte vara diskmaskin utan typ element eller nåt?

D Dilato skrev:
Vad menar du med luftar ...det kan väl inte vara diskmaskin utan typ element eller nåt?
I min fråga till Gemini om styrservo olja

• Gilla
Dilato
  • Laddar…

• Haha
cpalm
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Därför man måste ha koll på läget själv också.. när man frågar.
Både Geminin, Claude och ChatGPT .. svarar fel titt som tätt (speciellt på vissa områden som sagt).. men i de allra flesta fall är de sketaduktiga :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.