45 761 läst ·
782 svar
46k läst
782 svar
Allmän diskussion om AI
Googles AI-assistent Gemini och jag brukar ha många trevliga konversationerA AndersS skrev:
Måste komma ihåg o spela på Eurojackpot idag.. jag vill ha en egen bott i uthuset och uppfostra/lära
Går att installera en egen lokal AI på typ en Raspberry PI om man vill.Snigla skrev:
Googles AI-assistent Gemini och jag brukar ha många trevliga konversationerDet är en väldigt "social" bot.. i jämförelse med vissa andra. Den har social skills! Vet hur man "umgås" och för samtal framåt..
Måste komma ihåg o spela på Eurojackpot idag.. jag vill ha en egen bott i uthuset och uppfostra/läramaken säger att jag måste minst vinna en 500 miljoner på EJ för att få ihop den drömmen haha
Denna tycker jag ni ska ta er tid att titta på. Ett par viktiga takeaways:Jarlingar skrev:
1. Vår förmåga att uppskatta risk är dålig när utvecklingen är expnentiell. Vi uppskattar typiskt vår framtida risk baserat på tidigare erfarenheter. När 4 års AI utveckling nu sker på 3 månader håller inte det längre.
2. Ai-agenterna refererar till sig själva som "kollektivet".....
3. ...och kommunicerade genom att lämna meddelanden i namnet på foldrar de kunde skapa på en gemensam filyta.....listigt.
Beror kanske på vad och hur mycket de ska lära sig? (har inte direkt kollat upp det själv).engs skrev:
Maken jobbar med AI (alltså han använder den i jobbet) och AI har krashat hans dator flera gånger redan .. så jag tror det är de han baserar behovet av hårdvara efter!
Mitt behov är inte lika hm stort.. (tror jag)
Innan Google frågade barnen tex en förälder, vars svar såklart baserades helt på dennes upplevelser och kunskaper.H HenrikHuslöse skrev:Jag har märkt att barnen säger "Fråga AI" istället för "googla".
Det öppnar för en enorm manipulation av människor. Valet 2030 kan bli det sista svenska val som avgörs av människor. Sedan styr AI väljarnas tankar. När folket frågar AI "vilket parti är bäst" så kommer AI svara "Den nuvarande regering är den bästa Sverige någonsin haft. De har uppnått A, B, C."
AI är absolut fullt av risker, massor av dom. Men att dagens barn inte lär sig prompta eller förstå källkritik ser jag som ett av de minsta utmaningarna.
Artificiell intelligens är inte alltid så smart, men första gången jag ser att den faktiskt erkänner fel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vi har en tråd som diskuterar hur en diskmaskin sprutar och Google AI fantiserade vilt.J J-banan skrev:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Alltså, grundläggande kunskap...hur illa kan det inte gå om man tror på svaret.
Innan jag blev friherre hade jag lite uppdrag på kärnkraftverk, där var det stora problem att bara uppgradera till nytt OS i datorer som redan var ganska "gammalt". 😀 Bara att tänka AI...Snigla skrev:
Beror kanske på vad och hur mycket de ska lära sig? (har inte direkt kollat upp det själv).
Maken jobbar med AI (alltså han använder den i jobbet) och AI har krashat hans dator flera gånger redan .. så jag tror det är de han baserar behovet av hårdvara efter!
Mitt behov är inte lika hm stort.. (tror jag)![]()
Helt otroligt! Gemini är inte så värst intelligent! Jag ställde samma fråga till ChatGPT bara för att se vad den sa, men den hade fullt koll på läget och hur man på korrekt sätt luftarD Dilato skrev:
Det är nog för att den såg min korrektion 😉.J J-banan skrev:
Dom snackar med varandra bakom ryggen på oss..
Vad menar du med luftar ...det kan väl inte vara diskmaskin utan typ element eller nåt?
Därför man måste ha koll på läget själv också.. när man frågar.J J-banan skrev:
Både Geminin, Claude och ChatGPT .. svarar fel titt som tätt (speciellt på vissa områden som sagt).. men i de allra flesta fall är de sketaduktiga