Omfallen tall med brutna grenar på skogsmark som kan vara lämplig för ved.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den här tallen är ett stormfälle sedan 2-3 år kanske 15 år? Har ingen aning.
Kan man enligt allemansrätten att plocka nedfallna grenar, såga av några till ved? Det här är kommunens mark , så man kan inte i praktiken få något besked från någon. Marken intill ägs av en miljardär som bor i Schweiz, så där är det en förvaltare som bestämmer, men vågar varken säga bu eller bä.

Karlia
Nej skulle jag säga. Liggande träd blir bostad åt allehanda småkryp, det kan vara med avsikt som trädet inte forslats bort.

• Gilla
Bror9 och 2 till
  • Laddar…
Håller med Karlia, men vill samtidigt påpeka att det av bilden att döma ser farligt ut, stammar svävar i luften. Rotvälta?

Så du skulle kunna göra det barnsäkert ( rotvältor är populära för kojbyggen eller att "rida" och balansera på) genom att försiktigt såga ner det till marken, och då märker nog ingen om du samtidigt tar lite av det. Om nån undrar så tyckte du att det var lika bra att åtgärda problemet själv istället för att belasta det med skattepengar ;)

Under förutsättning att du vet hur man tar ner en rotvälta säkert förståss. De är potentiella råttfällor för elefanter.

Beakta öven regler för att använda motorsåg utanför egen fastighet eller familjeägd.
Men det finns ju handsåg och nästan ljudlös(y)

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Bra svar tackar.
Tänkte mest på om man försvara grenstöld genom att hänvisa till allemansrätten

Om du gör en brasa i skogen för korvgrillning skulle det vara ok.

Sågar du ved för din kamin hemma är det stöld.

/ATW

Ps Enligt mig ds

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Majgårdarna
Är det inte din mark så skulle jag inte röra någonting.

Men lösa grenar är ok att ta ?

Du kan ta döda lösa grenar för att gör en liten brasa vid ditt tält/utflykt under allemansrätten.

Det är inte ok att samla ved/grenar och köra hem.

Det är sånt här som gör att vi kommer slippa allemansrätten i framtiden.

Om någon åkte ut i min skog och tog reda på vindfällen och hävdade allemansrätten....

/ATW

• Gilla
Majgårdarna och 1 till
  • Laddar…
Intressant med alla olika tolkningar. Historiskt innebar ju allemansrätten att fattiga torpare, statare etc hade tillstånd att ta sånt i skogen som inte skadade återväxten för att kunna värma upp sina stugor och laga mat. Då hade man alltså rätt att ta hem veden till hemmet för att elda.Men det är mycket möjligt att detta inte kan appliceras på välmående sommargäster i vårt rika land. Jag har iofs aldrig hört att allemansrätten förändras över tid.

Enstaka grenar är okej, men inte ett helt vindfälle.

Rönnerdahl Rönnerdahl skrev:
Historiskt innebar ju allemansrätten att fattiga torpare, statare etc hade tillstånd att ta sånt i skogen som inte skadade återväxten för att kunna värma upp sina stugor och laga mat. Då hade man alltså rätt att ta hem veden till hemmet för att elda.
Nja, så gammal är inte allemansrätten utan blev väl inte lagstadgad förrän senare på 1940-talet, fanns tidigare något som kallades "sedvanerätt" men begränsades till blommor, bär, svamp, etc. Du får t.ex. inte plocka nötter eller ollon från växande träd.
När det gäller torpare, statare, etc, utan egen mark reglerades det oftast i de kontrakt de hade med boende/anställning, dvs de kunde inte fritt ta vad de ville i skogen. I kontrakt jag läst gällande torp kan man utläsa vad man får ta t.ex. torrträd, grenar, etc, men inte stormfällda träd som kunde betinga värde till virke,
Så det är nog ett missförstånd att den rätten funnits och att den är gammal.

Redigerat:
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
C
A AndersS skrev:
Så det är nog ett missförstånd att den rätten funnits och att den är gammal.
Lagstödet för allemansrätten har väl varit mycket oklart ända fram till 1990-talet och får väl innan dess snarare betraktas som en sed/praxis/tradition som mer eller mindre funnits under lång tid, även om själva begreppet är mer sentida.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Har minnen av en tråd där nån tänkte sig ta med en gren hem från sina dagliga promenader för att torka på elementet och sedan använda för myseldning.

Visst finns det en gråzon om du får ta hem lite extraved som du klyvit till din utflyktsbrasa ingen kommer att stoppa dig från att släpa hem en död gren.

Men att hämta kubikvis med ved i skogen för att senare hävda en ickeexisterande historisk rätt. Är vansinnigt.

"Alla" vet vad som är ok men jag får känslan att TS tycker sig ha hittat ett kryphål för gratis ved.

Om gratis ved är vad TS behöver tycker jag det dräller av folk som betalar för att bli av med grenar och ris... där borde TS lägga sin energi.

/ATW

C cpalm skrev:
Lagstödet för allemansrätten har väl varit mycket oklart ända fram till 1990-talet och får väl innan dess snarare betraktas som en sed/praxis/tradition som mer eller mindre funnits under lång tid, även om själva begreppet är mer sentida.
Har inga minnen eller hört/läst att det skulle gå att ta reda på träd/grenar för hemved i skogen och hävda allemansrätt.

/ATW

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.