1 302 700 läst ·
14 592 svar
1303k läst
14,6k svar
Alla som gillar katter - räck upp en hand!
Jag har inget bra svar, men vi löste det enkelt när vi bytte soffa: hörnet som en av katterna tyckte var toppen att klösa på när andan faller på skyddade vi genom att hänga en filt över så att det inte blev spännande att klösa på längre. Sedan har jag läst att man kan styra kattens klös-intresse med att hälla kattmynta där man vill att den ska klösa, så man kanske ska ladda klösgrejerna med kattmynta när det är dags för den nya soffan att flytta in 
Vi har en "välkommenmatta" vid dörren där katten brukar klösa och vi brukar låta
henne få göra ifrån sej på den , annars har hon inte sabbat några möbler på
alla år så vi har haft tur med detta. Sen är det ju svårt att ha koll på henne på
natten men det har inte hänt några stora grejer , vi har varit noga med att säga
till henne vid klösningstendenser när hon var liten.
Skulle hon klöst på sofforna som du beskriver Jiji så hade katten varit borta för
längesen. Vi har varken klösgrejer eller kattlåda så här har det fungerat mycket bra,
hon sätter sej vid dörren när hon vill ut och är det brådis jamar hon för att få
uppmärksamhet. Hon har dock stort område ute att vara på.
henne få göra ifrån sej på den , annars har hon inte sabbat några möbler på
alla år så vi har haft tur med detta. Sen är det ju svårt att ha koll på henne på
natten men det har inte hänt några stora grejer , vi har varit noga med att säga
till henne vid klösningstendenser när hon var liten.
Skulle hon klöst på sofforna som du beskriver Jiji så hade katten varit borta för
längesen. Vi har varken klösgrejer eller kattlåda så här har det fungerat mycket bra,
hon sätter sej vid dörren när hon vill ut och är det brådis jamar hon för att få
uppmärksamhet. Hon har dock stort område ute att vara på.
Det där med att dra sig runt känner jag igen.. först trodde jag han klöste och var på väg att säga till honom (för just det får han ju inte göra och den regeln har vi inte gått igenom än, då jag aldrig sett att han klöst på nån vägg/möbel). Men han älskar att åka kana under och runt fotpallarna och fåtöljerna.. och det gör han med klorna och det låter.. men samtidigt så river han inte (som när de klöser) så jag har inte sett några skador (än).Jiji skrev:
Vi har hela nedervåningen fylld med klösgrejor som Katten använt men han älskar också att ligga på golvet och dra sig runt hörnen på sofforna. Den nya fina klösgrejen är väldigt bred vilket förmodligen gör att han gillar den extra bra. I början klöste han inte alls på möblerna men när han blev äldre började han klösa på soffan när livet var extra mysigt och vi alla var samlade i just soffan.
Men jag har numer iaf sett att han använder sitter klätterträd till nått.. dvs.. vässar klorna
Tror att det kommer lite mer framöver.. så jag funderar på att införskaffa ett annat alternativ också.. (en till klösmoj).. märker nu att det blir mer och mer innetid pga vädret.. (i vanliga fall är han ju ute och klättrar i naturen / våra träd hehe).
Katten gillar inte kattmynta men jag har varit inne på ditt tips om att hänga ngt för de bästa hörnen. Kanske skulle man (läs jag) kunna sy något skydd att sätta över...Jumos skrev:
Jag har inget bra svar, men vi löste det enkelt när vi bytte soffa: hörnet som en av katterna tyckte var toppen att klösa på när andan faller på skyddade vi genom att hänga en filt över så att det inte blev spännande att klösa på längre. Sedan har jag läst att man kan styra kattens klös-intresse med att hälla kattmynta där man vill att den ska klösa, så man kanske ska ladda klösgrejerna med kattmynta när det är dags för den nya soffan att flytta in![]()
Katten klöser tyvärr så att det blir märken och trådar dras ut när han åker kana men med den nya stora klössaken har han i princip slutat med det utan ligger nu på klösgrejen och dra sig runt även om det inte blir riktigt samma sak eftersom det är tyg på foten på den och inte halt parketgolv.Snigla skrev:
Det där med att dra sig runt känner jag igen.. först trodde jag han klöste och var på väg att säga till honom (för just det får han ju inte göra och den regeln har vi inte gått igenom än, då jag aldrig sett att han klöst på nån vägg/möbel). Men han älskar att åka kana under och runt fotpallarna och fåtöljerna.. och det gör han med klorna och det låter.. men samtidigt så river han inte (som när de klöser) så jag har inte sett några skador (än).
Men jag har numer iaf sett att han använder sitter klätterträd till nått.. dvs.. vässar klorna
Tror att det kommer lite mer framöver.. så jag funderar på att införskaffa ett annat alternativ också.. (en till klösmoj).. märker nu att det blir mer och mer innetid pga vädret.. (i vanliga fall är han ju ute och klättrar i naturen / våra träd hehe).
Det är ngt i den här stilen som blev nya favoriten. Klippt från nätet.
Jag benämnde det som fredagsmys.. men jag var antagligen smutsig 
Nisse hoppade upp famnen på eftermiddagen.. och skulle gosa ett tag..
Sedan skulle han putsa sig.. sen skulle han putsa mig.. och så skulle han putsa sig själv igen.. och sen mig igen.. mycket avancerat!
Var röd på ena halvan av ansiktet sedan (sträv tunga..!)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nisse hoppade upp famnen på eftermiddagen.. och skulle gosa ett tag..
Sedan skulle han putsa sig.. sen skulle han putsa mig.. och så skulle han putsa sig själv igen.. och sen mig igen.. mycket avancerat!
Var röd på ena halvan av ansiktet sedan (sträv tunga..!)
Nu har han fått det sista av pastan och fått vara utan krage en stund under uppsikt och,Jiji skrev:
Det är ju inte så roligt när man inte kan förklara för dem varför det är så här men jag tror inte att han tycker att du är hemsk.lite märklig kanske, med tanke på pastan med leversmak
.
Är det ff sår? Det tar ju ganska lång tid innan pälsen kommer tillbaka om hårsäckarna blev skadade av infektionen också.
Oj vad han började putsa sig!
Speciellt ansikte och huvud som hade lite pastakladd här och var från våra fajter!
Dock inte alls mer ivrigt på de pälslösa fläckarna som för övrigt såg torra och fina ut.
Jag försökte hjälpa till med en fuktig tvättlapp men då gick han.
Hur länge behöver jag ha tratten på egentligen?
Det känns som FÖR länge om den ska vara på ända tills pälsen växt ut igen...
Är det helt läkt?D dicliff skrev:Nu har han fått det sista av pastan och fått vara utan krage en stund under uppsikt och,
Oj vad han började putsa sig!
Speciellt ansikte och huvud som hade lite pastakladd här och var från våra fajter!
Dock inte alls mer ivrigt på de pälslösa fläckarna som för övrigt såg torra och fina ut.
Jag försökte hjälpa till med en fuktig tvättlapp men då gick han.
Hur länge behöver jag ha tratten på egentligen?
Det känns som FÖR länge om den ska vara på ända tills pälsen växt ut igen...![]()
Han behöver vara under uppsikt (tratt eller övervakning) tills såret är helt läkt. Inte tills all päls vuxit ut men ibland kliar det när pälsen börjar växa ut igen och en del katter kan då slicka på sin bara hud tills det blir sår igen. Du får övervaka och titta hur han gör.
Det är viktigt att han får tvätta sig och utföra sina naturliga beteenden även om han ff behöver tratten så det är bra att låta honom vara utan lite.
En sak till att komma ihåg. Ibland kommer infektionen tillbaka när man slutar med antibiotikan så några dagar extra bör man vara uppmärksam på hur såret förändras.
Flera tröttisar här. Efter sittande intag av frukost i sängen så placerade sig Pärla och Fajbjoj strategiskt på varsin sida om vänsterbenet för att jag inte skulle kunna flytta på mig. Frågade frugan hur jag skulle bete mig för att inte störa högheterna? Du får väl fälla ryggen och dra dig bakåt!
Sagt och gjort. Med gymnastiska övningar i långsamt manér så ligger de kvar

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sagt och gjort. Med gymnastiska övningar i långsamt manér så ligger de kvar
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Administrator
· Skåne
· 8 351 inlägg