1 356 798 läst ·
15 273 svar
1357k läst
15,3k svar
Alla som gillar katter - räck upp en hand!
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 856 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 856 inlägg
Har och har haft flera olika fontäner. Slutat med filter eftersom de ställer till mer problem än de löser. Släpper ifrån sig aktivt kol och stoppar upp flödet så att bakterierna kan växa och pumparna sätter igen. Steriliserar istället varannan vecka med en skvätt klorin. Häller i, kör 30 min, häller bort, nytt vatten, 30 min, häller av, fyller nytt, klart. Ett eller två vanliga byten emellan.
Katterna är dessutom väldigt känsliga för dåligt vatten, så de dricker betydligt mer när fontänerna är klorin-steriliserade än när jag hade filter och diskade på vanligt sätt.
Kort sagt, billigare och bättre med enbart klorin som rengöring.
Har:

och

Katterna är dessutom väldigt känsliga för dåligt vatten, så de dricker betydligt mer när fontänerna är klorin-steriliserade än när jag hade filter och diskade på vanligt sätt.
Har:

och

B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 837 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 837 inlägg
Har kollat lite på SureFlap och de verkar ha en del bra funktioner.Z zzoink skrev:
Karlia skrev:
Har lucka som reagerar på chip, släpper ut ena katten inte den andra. Båda kan komma in. Och jo, svea drar in fåglar, möss och harungar..
Haft kattlucka i tio år, kan inte tänka mig att vara utan. Svea ber ibland om att bli utsläppt genom annan dörr eller annat fönster, självklart öppnar jag när hon ber om det.
Att de drar in mat är jag redan bekant med, de bär in en del när dörren står öppen.Bo.Siltberg skrev:
Tror det skulle kännas bra ifall man kan styra tid när de ska få gå ut och och även vilka som får komma in. De behöver inte gå ut innan kl 6 och efter typ 20. Sett att SureFlap har en hub med, för appstyrning... Lite villhöver på den
MultiMan skrev:
Har och har haft flera olika fontäner. Slutat med filter eftersom de ställer till mer problem än de löser. Släpper ifrån sig aktivt kol och stoppar upp flödet så att bakterierna kan växa och pumparna sätter igen. Steriliserar istället varannan vecka med en skvätt klorin. Häller i, kör 30 min, häller bort, nytt vatten, 30 min, häller av, fyller nytt, klart. Ett eller två vanliga byten emellan.
Har:
[bild]
och
[bild]
Jag funderar allvarligt på att skaffa en sådan SureFlap kattlucka till min Gustav.Z zzoink skrev:
Grannens katter kommer in ibland och äter hans mat.
Tidigare slogs de också men det verkar ha gett sig nu och han
ligger lugnt i sitt katträd och följer dem med blicken när de äter.
Värre är det att en av dem (fast han är kastrerad) urinmarkerar
mot matskålarna efter han ätit och även mot gardinen.
Han är så ståtlig när han står där och rister med svansen, jag kan inte bli arg,
Gustav är ju chippad så det borde funka med SureFlap.
Men deras reklam talar inte om hur man programmerar luckan och jag
vill inte betala 1500 kr för något som jag kanske inte får en manual till.
Ska man trycka in ens katts ID i en apparat någonstans och sedan är det klart?
Vad säger ni som har gjort det?
Och hur bökigt är det att byta batterier?
Och det här med tunneln - jag har redan en 2,5 dm lång tunnel (tjock vägg).
Fin lackad plåttunnel. Vet ju inte om den kommer att passa.
Om bruksanvisningen bara finns på engelska är det inget hinder för mig.
Värre om det inte finns någon alls.
Vill ju gärna veta innan jag köper att det kommer att funka!
Finns det någon som har några tips?
I hemlighet tycker jag också om konkurrerande katter, vilket jag aldrig skulle säga till Svea. Andra kisse försöker bli kompis med alla i reviret utan att lyckas. Tror de ser henne som liten, ingen har anfallit henne utan de försöker hålla sig borta från hennes blinkande och visande av mage..
Jag har sureflap och den var riktigt enkel att programmera. Bara att trycka in en knapp en gång så registrerar den kisse som är i närheten, två tryck så registrerar den att kisse inte får gå ut. Batterierna räcker kanske ett halvår men den kommer ihåg tidigare registreringar efter batteribyte.
Och manual som är lätt att förstå finns med.
Jag har sureflap och den var riktigt enkel att programmera. Bara att trycka in en knapp en gång så registrerar den kisse som är i närheten, två tryck så registrerar den att kisse inte får gå ut. Batterierna räcker kanske ett halvår men den kommer ihåg tidigare registreringar efter batteribyte.
Och manual som är lätt att förstå finns med.
Den har vi med! Skitbra men precis du skriver hr vi kallar den pissoaren här hemma medfubar skrev:
Vi har en Lucky Kitty. [länk]
Den är tyst och luktar inget. Lite meckig första gångerna man fyller den, men sedan inga problem.
En nackdel till är att den ser ut som en pissoar.
Annars är vi nöjda.
Enl recensioner är pumpen vek, så köpte ett paket med extra pump. Men har inte märkt nåt än efter ca 2 år.