... Hur samlar ni ihop era elsladdar på elmaskinerna när de inte används?
Förutsättningen är här att sladden i fråga sitter fast på maskinen, men även en lös kabel kan det ju vara trevlit att samla ihop på ett ordnat sätt.
Jag tycker inget vidare om att sno sladden runt själva maskinen. På flera maskiner har jag börjat rulla ihop den jämnt och sedan använda ett kardborreband för att hålla ihop den lilla kabelrullen. Nu har banden tagit slut och jag har fler maskiner med slafsigt hopsamlade kablar som skulle behöva styras upp. Hittar tyvärr inte några lika bra kabelband. De jag tycker bäst om fäster man runt kabeln så att de sitter kvar även i uppknäppt läge. Används vanligtvis även till bl.a. bärbara tatorers tillbehör. Har bara sett kabelband på slutet som är utförda på enklaste vis, där en "hakdel" och en "lurvdel" är skarvade i varandra med baksidorna mot varandra och alltså inte sitter kvar på kabeln när man knäppt upp. Det leder till att de förkommer. Jag vill ha tag på varianten som man kan fästa på sladden, alternativt få tips på andra praktiska sladdsamlare för sladdlängder upp till korta skarvsladdar (från 2 till kanske 10m)
Förutsättningen är här att sladden i fråga sitter fast på maskinen, men även en lös kabel kan det ju vara trevlit att samla ihop på ett ordnat sätt.
Jag tycker inget vidare om att sno sladden runt själva maskinen. På flera maskiner har jag börjat rulla ihop den jämnt och sedan använda ett kardborreband för att hålla ihop den lilla kabelrullen. Nu har banden tagit slut och jag har fler maskiner med slafsigt hopsamlade kablar som skulle behöva styras upp. Hittar tyvärr inte några lika bra kabelband. De jag tycker bäst om fäster man runt kabeln så att de sitter kvar även i uppknäppt läge. Används vanligtvis även till bl.a. bärbara tatorers tillbehör. Har bara sett kabelband på slutet som är utförda på enklaste vis, där en "hakdel" och en "lurvdel" är skarvade i varandra med baksidorna mot varandra och alltså inte sitter kvar på kabeln när man knäppt upp. Det leder till att de förkommer. Jag vill ha tag på varianten som man kan fästa på sladden, alternativt få tips på andra praktiska sladdsamlare för sladdlängder upp till korta skarvsladdar (från 2 till kanske 10m)
Jag är också allergisk mot att vira sladden hårt runt maskinen, känns inte helt bra för ledarna. Inbillar jag mig. Dessutom brukar den bli "snurrad" typ.
Jag ser till att ha maskinen i en bra låda, tex systainer, i med maskinen, snurra sladden i så stora öglor som får plats i lådan och så i med den ovanpå. Jag har bytt ut de allra flesta av mina maskiners sladdar till 4m gummisladd, smidig att rulla.
Med avtagbar sladd är det givetvis ännu lättare att rulla ihop, även om skillnaden inte är gigantisk...
Jag ser till att ha maskinen i en bra låda, tex systainer, i med maskinen, snurra sladden i så stora öglor som får plats i lådan och så i med den ovanpå. Jag har bytt ut de allra flesta av mina maskiners sladdar till 4m gummisladd, smidig att rulla.
Med avtagbar sladd är det givetvis ännu lättare att rulla ihop, även om skillnaden inte är gigantisk...
Skönt att höra att fler delar min åsikt om sladdar på maskiner! Har lite tvångstankar när det gäller detta område,. Arbetskollegorna brukar kommentera när dom ser mig ha lindat upp tex elsladdar på maskinerna eller svettskablar perfektioniskt i runda fina knippen!
Anslutningskablarna på maskiner försöker jag antingen att lägga fint i stora loopar (om det är gummikabel) eller vika fram och tillbaka (plastkabel). Nackdelen med looparna är att sladden därmed ligger i spiral och det blir bökigt att vrida rätt spiralen när man ska använda maskinen.
Egentligen tycker jag att vika fram och tillbaka känns bäst, då tvinnar man ju inte kabeln. Jag antar att det finns en anledning till att i princip alla prylar med anslutningskabel levereras med hopvikt kabel.
Egentligen tycker jag att vika fram och tillbaka känns bäst, då tvinnar man ju inte kabeln. Jag antar att det finns en anledning till att i princip alla prylar med anslutningskabel levereras med hopvikt kabel.
Det gäller ju att när man kransar upp (för att använda en båt eller skeppsterm) kabeln, att försiktigt vrida/tvinna kabeln på rätt sätt samtidigt som man samsar ihop den i slingor, motsatt när man ska använda den igen. Inte helt självklart men jag tycker att det känns rätt naturligt och och gör man ungefär rätt så är det varken problem med långa skarvsladdar eller med diverse slangar (vatten/tryckluft)
Jag sätter fast ett plastband som man använder till att binda upp blommor :eek: (givetvis håller inte JAG på med blommor, det är frugan, sådetså.) med buntband runt sladden så tappar jag inte bort "lås anordningen"
Edit:Jösses så vilken oskärpa!
Edit:Jösses så vilken oskärpa!
Liknande trådar
-
Hur får man bort dessa gamla fukt/mögelfläckarna på källarväggen på bästa sätt? Bra tips skulle uppskattas.👍
Tvättstuga -
Hade ni renoverat dessa källarfönster eller bytt mot PVC
Fönster & Dörrar -
Montera takplafond med dessa sladdar
Belysning -
Alla dessa olika kulvertar...
Vatten & Avlopp -
Alla dessa !"#¤%& sladdar, hur har ni löst det?
Teknik