Tyresö
Är det någon mening med att starta en tråd som ifrågasätter hantverkares timdebitering, tidspassning eller yrkesskicklighet?

Jag har inte så lång erfarenhet av Byggahus-forumet, så jag ställer min fråga till er som har längre erfarenhet.

Har det någonsin hänt att en tråd som handlar om hantverkare, INTE har blivit avstängd av en Moderator?

TS hinner i bästa fall få lite hjälp innan tråden spårar ur och stängs :)

Tyresö
Då var det som jag misstänkte. Men för nyfikenhetens skull, så skulle det vara intressant om någon kan hitta en gammal tråd som bara har "självdött" - om det över huvudtaget finns en sån hantverkartråd.

Finns massor med trådar som självdör.

Dom som brukar stängas är trådar som startas av besvikna El eller VVS kunder där dom trillat av stolen när dom fått fakturan och att det sedan finns branschföreträdare som tycker kunden är dum o får skylla sig själv.

Däremot så brukar andra trådar om hantverkares goda o sämre prestationer självdö.

Thomas59
Tyresö skrev:
Är det någon mening med att starta en tråd som ifrågasätter hantverkares timdebitering, tidspassning eller yrkesskicklighet?

Jag har inte så lång erfarenhet av Byggahus-forumet, så jag ställer min fråga till er som har längre erfarenhet.

Har det någonsin hänt att en tråd som handlar om hantverkare, INTE har blivit avstängd av en Moderator?
Man får väl hoppas att den typen av trådar ger kunderna lite kött på benen när det gäller att hantera/ifrågasätta hantverkare som inte gör ett bra jobb eller som försöker lura sina kunder. I så måtto är det väl en mening med denna typ av trådar. Det är givetvis svårt att bedöma omfattningen av de problem du tar upp men rimligen så är det de facto ett problem.

Du har nog rätt i att sk "hantverkartrådar" ballar ur tämligen ofta men i vilken utsträckning dom stängs vet jag inte.

Vad som brukar hända är att vissa (i princip ett litet gäng som dyker upp i tråd efter tråd och vi vet ju vilka det är) hantverkare börjar försvara beteendet på olika sätt eller söker sympatier för hantverkarnas syn på saken.

Gäller det (för-) hög timdebitering brukar det försvaras med argument i stil med att kunden i alla fall får betala i slutänden, att man har en massa kostnader som MÅSTE täckas, att det finns någon naturlag som säger att ett företag alltid ska gå med vinst osv osv. Nu tror jag iofs inte timdebiteringen är det som folk i allmänhet irriterar sig på utan snarare tex pålägg på material.

Tidpassningen har ju nyligen diskuterats och några bra skäl till den dåliga tidpassningen finns ju egentligen inte även om en icke namngiven hantverkare skyllde på bortappade mobiltelefoner och olyckor som hindrade hantverkaren från att ringa?

Gäller det kvalitet/finish brukar försvaret vara att man får vad man betalar för (sant till en viss del) eller att det inte går att få det bättre när man ska hinna med alla jobb eller nåt sånt. Vissa hantverkare skäms över sina branschkollegor medan andra tycker att det inte är så farligt.

Viljan att till varje pris försvara "kåren" är i många fall hög.

Problemet ligger väl i att byggahus.se är ett konsumentforum där nyttan av hantverkare som bedriver lobbying (vilket det i praktiken är även om syftet möjligen är ett annat) i egen eller branschens sak är tämligen begränsad. Kunderna BEHÖVER inte ökad förståelse för varför hantverkare inte klarar av att passa tider, göra ett bra jobb eller ta betalt på ett sätt som gör att kunden inte känner sig lurad.

Det finns forumregler som säger att ALLA deltar i forumet som konsumenter/privatpersoner och det bör inte vara några problem att hålla sig till dessa regler även om man är hantverkare. Att det sedan framgår att någon är hantverkare spelar nog ingen roll. Det finns många hantverkare på forumet som ger och gett goda råd i många år utan att kliva över gränsen så uppenbarligen går det alldeles utmärkt.

Som det är för tillfället så är det ett som sagt ett gäng hantverkare som dyker upp i vissa typer av trådar och utmanar gränsen för vad som är tillåtet på ett sätt som möjligen är kul för dessa personer men som knappas tillför forumet något. Att sedan samma personer startar trådar om hur orättvist allt är för dem är väl knappas oväntat men helt onödigt. Det finns forumregler och gillar man inte dem får man väl avstå från att delta i diskussionerna. Forumet är på intet sätt beroende av några hantverkare som överskattar sin egen betydelse.

Sammanfattningsvis så är det givietvis en stor nytta i att ifrågasätta en bransch som på många områden är kritiserad och därigenom ge personer som kanske inte har så bra koll lite kött på benen i diskussionen med ev hantverkare. Att hantverkare i grupp kommer in i trådar och i rollen av hantverkare försöker försvara kåren är det dock svårt att se någon nytta med.

Vad jag efterlyst är ett större fokus på hur kunder och hantverkare ska agera för att undvika missförstånd och att hantverkare som finns på forumet kanske borde fokusera på att ge tips om hur man ska göra för att bli en bättre kund UTAN att för den skull fastna i hur synd det är om alla hantverkare.

Tyresö
Troligtvis borde hantverkarforumet lugna ner sej nu när Marlene har gjort klart att ingen hantverkare är välkommen med inlägg i hantverkar-delforumet.

Jag kommer åtminstone respektera det - så min åsikt i det delforumet kommer inte mer att ske.

Nu har jag missat något, vad är det man inte får göra.....

Eller vad är det dom inte får göra .....eller när är man en hantverkare.....

Tyresö
jerk skrev:
Nu har jag missat något, vad är det man inte får göra.....
Du får inte vara hantverkare och samtidigt försvara hantverkare i inläggen i hantverkar-delforumet.

Thomas59 skrev:
Gäller det (för-) hög timdebitering brukar det försvaras med argument i stil med att kunden i alla fall får betala i slutänden, att man har en massa kostnader som MÅSTE täckas, att det finns någon naturlag som säger att ett företag alltid ska gå med vinst osv osv. Nu tror jag iofs inte timdebiteringen är det som folk i allmänhet irriterar sig på utan snarare tex pålägg på material.
Självklart så är väl målet för alla företagare att gå med vinst? Eller iaf inte gå med förlust efter att man plockat ut en lön man är nöjd med.

Tvivlar på att du skulle driva driva ett företag utan vinst bara för att vara snäll med kunderna :rolleyes:

Att BH är till för konsumenter står ju längst upp samt att BH har varit tydliga med reglerna sedan 2009 vad som gäller för Hantverkare.
Trots detta så finns det ett väldigt fåtal individer som tar på sig hantverkarmössan och driver en kundföraktkampanj som ofta brukar resultera i tjafs på forumet och tråden stängs då det knappast ligger i kundernas bästa att bli förnedrade och förlöjligade.

Att två eller flera rena konsumenter bråkar i hantverkarforumet är nog väldigt ovanligt.

Nu uppfattar jag det hela som att nedanstående regler även gäller för "Övrigt" så att inte debatten flyttas hit istället.

Klistrat i Hantverkarforumt:
Anvisningar för att diskutera Hantverkare
Forumet på Byggahus.se är till för konsumenter som bygger eller renoverar. Här byter vi erfarenheter, tar och ger råd. Den som skriver ett inlägg gör det i egenskap av privatperson.

Detta gäller även för den som arbetar som hantverkare. Är du t ex snickare diskuterar du i egenskap av privatperson när du är i Byggahus forum. Vi välkomnar naturligtvis råd från dig som är professionell hantverkare, men du får då tyvärr inte framhäva din profession.

Det är lätt att förledas att tro att rubriken ”Hantverkare” i Byggahus forum betyder att den är till för diskussion mellan hantverkare. Så är inte fallet. Rubriken ”Hantverkare” är liksom alla övriga rubriker i Byggahus forum ämnad för diskussion mellan konsumenter och vi diskuterar här ämnet ”hantverkare”.

Har du synpunkter på dessa diskussionsregler eller på andra detaljer som rör forumets inriktning eller innehåll, kontakta marlene@byggahus.se.

Thomas59
Rrrrr skrev:
Självklart så är väl målet för alla företagare att gå med vinst? Eller iaf inte gå med förlust efter att man plockat ut en lön man är nöjd med.

Tvivlar på att du skulle driva driva ett företag utan vinst bara för att vara snäll med kunderna :rolleyes:
Nä, det förstår jag också att alla företagare strävar efter att gå med vinst och det är precis som det skall vara men vinsten måste rimligen förtjänas. Det är en viss skillnad mot den inte helt ovanliga uppfattningen att alla företag MÅSTE gå med vinst som många hantvekare tycks anse.

När vinsten uppstår för att man tar betalt för en kompetens man inte har eller när man medvetet försvårar för kunden att bedöma slutpriset eller när man mörkar eller vilseleder kunden angående påslag på material eller tar extra betalt för allehanda påhittade saker eller när kunden få betala för att hantverkaren är ineffektiv är vinsten inte förtjänad men många hantverkare tycker ända att det är helt i sin ordning. Dom MÅSTE ju på ett eller annat sätt få in pengarna tycker dom.

Jag har inget emot att förtagare tjänar pengar. Gärna massor med pengar. Jag är själv egenföretagare och försöker tjäna så mycket jag kan utan att privatlivet blir lidande. Problemet uppstår då pengarna man tjänar är ett resultat av ohederliga affärsmetoder och/eller att man profiterar på kundernas okunnighet etc. Sånt gillar jag helt enkelt inte och inga argument kan få mig att ändra åsikt i den saken. Tyvärr förekommer det mer än i enstaka fall i flera av de sk. hantverkardisiplinerna och tråkigt nog försvaras det på olika sätt av ett antal hantverkare här på forumet som tom i ett enstaka fall gått så långt som till att erkänna att dom medverkat till att blåsa kunderna, utan att synbarligen tycka att det varit någon fel i det. Då blir man ju lite beklämd.

Tyresö
Thomas59 skrev:
som tom i ett enstaka fall gått så långt som till att erkänna att dom medverkat till att blåsa kunderna, utan att synbarligen tycka att det varit någon fel i det. Då blir man ju lite beklämd.

Hahaha, det var väl ett lite väl diplomatiskt sätt att beskriva ordet: Skitförbannad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.