4 223 läst ·
26 svar
4k läst
26 svar
Alla dessa burkar under TV:n..
Tack för alla tips så långt! Tar gärna emot fler idéer.
Otroligt att det inte finns lösningar för detta klart redan idag med tanke på digital-Tv övergången. Tekniken finns ju redan - Det är ju bara för någon att se till att någon korean producerar..
Hmm.. Kanske en bra affärsidé..
Otroligt att det inte finns lösningar för detta klart redan idag med tanke på digital-Tv övergången. Tekniken finns ju redan - Det är ju bara för någon att se till att någon korean producerar..
Hmm.. Kanske en bra affärsidé..
På ett år eller två kommer all överföring att ske digitalt och då kommer det att räcka med en nätverkskabel för att få bild i vilket rum du vill. (I viss mån så kan du ju få det redan idag genom att streama från en mediaserver till en dator.)
Är det verkligen så nära i tiden för normalanvändaren för en rimlig peng? Med tanke på alla gamla analoga TV-apparater bl.a.Tomtebo skrev:
Jag tror det finns gott om tid för en "övergångsgeneration" som blandar teknikerna.
All överföring är redan digital sen 3 år tillbaka hos programbolagen, men när signalen sen skickas ut till tittarna är det en hel skog av analoga/digitala lösningar.
Teracom stryper det analoga marknätet snart medans kabelbolagen kommer att ha x antal kanaler kvar analogt. För att förvärra digitalsoppan så finns flera olika system beroende på teknik och att strema går bra, men handlar det om betal-kanaler blir det än rörigare, just nu tar man 99:- för att se en elitseriematch på 1 mb, osv osv, så det kommer att ta tid.
Vad jag tänker på är att digitalisera utsignalen från befintliga produkter.
För att föra över video digitalt behöver du i princip i ena änden en burk med några scartkontakter, AD-omvandlare, en processor och en ehternetkontakt. I andra änden en ethernetkontakt, en processor DA-omvandlare och motsvarande scart alt. rf-modulator (eller varför inte en DVI eller VGA kontakt). Tekniken finns redan (en pc med grabberkort) och en dylik slimmad produkt borde gå att sälja med vinst för nån tusenlapp i konsumentledet.
Enklast och smidigast vore att förstås att bygga in ethernetkontakter direkt i tv-apparaterna / bildskärmarna. Skulle rent tekniskt gå att göra redan idag...
För att föra över video digitalt behöver du i princip i ena änden en burk med några scartkontakter, AD-omvandlare, en processor och en ehternetkontakt. I andra änden en ethernetkontakt, en processor DA-omvandlare och motsvarande scart alt. rf-modulator (eller varför inte en DVI eller VGA kontakt). Tekniken finns redan (en pc med grabberkort) och en dylik slimmad produkt borde gå att sälja med vinst för nån tusenlapp i konsumentledet.
Enklast och smidigast vore att förstås att bygga in ethernetkontakter direkt i tv-apparaterna / bildskärmarna. Skulle rent tekniskt gå att göra redan idag...
Visst går det, men det kostar. En studiosignal kräver 270mb okomprimerad, om man då sen ska ta ner hastigheten behövs x antal processorer m.m beroende på sluthastigheten. Var med när exprimenten med MPEG 1-2 avlöpte, nu jobbar man med MPEG 7, medans datavärlden är i MPEG 4, det går snabbt så tyvärr får ni då räkna på en avskrivningsperiod på runt 3 år innan det är dags att kasta och fixa nytt. Mest tragiskt är det minst omtalade problemet, all data som folk sparat ned och som då behöver konverteras till system x. Redan nu bävar man när folk vill ta matrial från analog typ VHS-grammofon-Philipskassetter m.m och konvertera.
Tror att detta är en bra framtidsbransch, att sitta på något djävulskt stort konverteringscenter och ta hutlöst betalt att formatera om x till y
Tror att detta är en bra framtidsbransch, att sitta på något djävulskt stort konverteringscenter och ta hutlöst betalt att formatera om x till y
Och så får det inte bli allt för high-tec för min smak. En "svenssonbox" med instruktion om var kablarna skall kopplas in är det jag söker.
Får väl skruva ett tag till på hur man skall göra. Den analoga signalen kommer vi ha kvar i ett år till.
Får väl skruva ett tag till på hur man skall göra. Den analoga signalen kommer vi ha kvar i ett år till.
Hej Alla.
Vill inte påstå att jag kan det här på något sätt men om man installerar en RF-Modulator i par/serie med en digitalmotagare och matar ut detta lokalt i huset måste man väl få tillgång till den avkodade och RF-Modulerade signalen i hela huset. RF-Modulatorn jag har tittat på finns på Clas olsson och kostar ca 300:- styck.
Koppling enligt nedan!
Antenn--Digitalmottagare (TV6)-->RF Modulator-->till övriga huset
Antenn--Digitalmottagare (Barnkanalen)-->RF Modulator-->till övriga huset.
Digitalmottagare kan man ju köpa för en hundring eller två numera, så med RF modulatorn kanske man hamnar på ca 500 per kanal
Återkommer senare med resultatet.....
Vill inte påstå att jag kan det här på något sätt men om man installerar en RF-Modulator i par/serie med en digitalmotagare och matar ut detta lokalt i huset måste man väl få tillgång till den avkodade och RF-Modulerade signalen i hela huset. RF-Modulatorn jag har tittat på finns på Clas olsson och kostar ca 300:- styck.
Koppling enligt nedan!
Antenn--Digitalmottagare (TV6)-->RF Modulator-->till övriga huset
Antenn--Digitalmottagare (Barnkanalen)-->RF Modulator-->till övriga huset.
Digitalmottagare kan man ju köpa för en hundring eller två numera, så med RF modulatorn kanske man hamnar på ca 500 per kanal
Återkommer senare med resultatet.....
Det finns ju faktiskt boxar till detta, åtminstonde en som jag vet har funnits på marknaden i ett par år, briset är nu nere på 3000. Den klarar av att skicka ut tre valbara kanaler.
http://www.nettosat.se/multibox-digitalbox-for-alla-dina-tv-apparater-8.html
http://www.nettosat.se/multibox-digitalbox-for-alla-dina-tv-apparater-8.html
Klicka här för att svara