Jepp, alkylat på pump verkar vara billigast. Återstår att se var det finns i närheten av Västervik där sågen bor. Såg att Preem hade på en av mackarna i början av 2007. Tyvärr ville ingen svara i telefon när jag ringde för att fråga tidigare idag. Har vi någon från Västervik här?

Ser att Julas alkylat "Starta" har TC-W3 olja i den färdigblandade varianten. Googlade och ser att detta är klassen för utombordare. I all dokumentation för sågen står det uttryckligt att olja för utombordsmotorer ej ska användas. På Aspens sidor hittar jag inget om hur deras olja är klassad. De hävdar dock att 2T går att använda till både motorsågar och utombordare. Vilket iofs Jula också gör...

Tror knappast att TCW-3 olja vållar några problem i motorsågen. Har kört alla möjliga tvåtaktsmotorer inkl motorsåg och trimmer på olja med sådan specning utan att jag märkt några problem. Det jag skulle kunna tänka mig skiljer är hur oljan beter sig vid riktigt höga temperaturer. En vattenkyld motor går ju ofta något svalare än en luftkyld, Temperaturen i förbränningsrummet borde dock vara ungefär densamma.

Har denna sommar tankat alkylatsoppa på OKQ8-pump för någon krona extra per liter. Har hittills inte märkt några negativa biverkningar av att köra tvåtaktare (trimmer och båtmotorer) på den.

Redigerat:
Nu en kanske korkad fråga...Om man kan köpa denna soppa på pump enligt ovanstående inlägg för någon krona mer per liter och den är miljövänligare, kan man köra den i bilen? Är det så att den är betydligt miljövänligare och oskadlig för motorn så borde väl all bensin vara alkylat?

Vore det sen någon sanning i regeringens miljöpolitik ( oavsett vilken färg som regerar ) så borde det vara skattelättnader på just denna soppa.

Titta, nu blev det skattepolitik igen. Förlåt.

Från Statoil:
Kan jag köra min bil på alkylatbensin?
Du skall inte köra din bil på alkylatbensin, då detta bränsle inte uppfyller de krav som biltillverkare ställer. Tillgången på alkylatbensin är också begränsad och den bör alltså användas där den gör mest miljönytta, d v s i 2-taktsmotorer eller mindre 4-taktsmotorer (gräsklippare) där personer utsätts för avgaser på nära håll eller där det rör sig om en känslig miljö.

Soppan är miljövänligare såtillvida att avgaser och även oförbränt kolväte ställer till det mindre för miljön än om man använder vanlig bensin.Däremot kostar det ju energi att framställa den så att använda alkylatbensin i en motor som redan har effektiv förbränning och katalysator är bara bortkastade resurser i önödan. Det varnas också för att alkylatbensin likt E85 kan vara mer aggresivt mot plast och gummidetaljer bränslet kommer i kontakt med i bränslesystemet.

joflopp>Som privatperson och motorsåg kan du omöjligtvis göra av med soppa i de mängderna så priset börjar få nån reel betydelse. Möjligen om du börjar köra med de största sågarna i sågverk men då överger man rätt snart alkylatbensin ändå *S*
Det går liksom åt 15-20 liter per dag där med en 88-kubikare om man kör för fullt och hel dag.

Personligen har jag alltid handlat Aspen i Huskvarnabutiken när jag varit förbi och den funkar bra. Idag när jag inte går i skogen och gallrar etc så kör jag med vanlig 95 och Husvarnas tvåtaktsolja. Vet inte om den oljan är bättre eller sämre än andra men det jag köpt från dem fungerar till 100% och med tanke på att mina sågar kostar en del så håller jag mig till det jag vet funkar.

/Kent

Dessutom, om du nyss blivit med motorsåg kan det vara bra att vara kompis med din lokala handlare. Detta förutsätter att det är antingen Husqvarna, Stihl eller Jonsered du köpt, de är enligt min mening endast de handlarna som ens kan motorsågar i Sverige idag.

M a o om du köpt sågen i en sån butik så om de inte är oskäligt dyra så köp soppan där med.

/Kent

Jag håller med Kent. Om man handlar hos sin lokala motorsågs-/trädgårdsmaskinsnasare, så ökar chansen att han kommer att överleva. Dessutom kan man passa på att ställa frågor om kedjefilning, starttekniker och liknanade som det inte vet något om på byggvaruhusen.
En dunk miljösoppa ingår alltid i standardprutningen på bensinmaskiner.

Sågen är en Jonsered men köpt av en privatperson som köpte på sig en för tung såg för vedbacken. Och visst kan de tyckas småsnålt att fundera på om det är billigare att köpa på pump än på dunk. Svände förbi en Shellstation igår då de var de enda som hade öppet, 34 kr per liter kostade den dunken. Preem sas ha på pump men verkar ha tagit bort den. Synd, för hade det funnits på pump för rimligare peng hade även utombordaren fått gå på denna soppa.

Vad gäller alkylatens påstådda agressiviitet på plast och gummi så har jag förstått att det snarare är tvärtom. Det saknas en hel del ämnen i alkylat (fortfarande bensin) och det är ämnen som jag inte tror en katalysator rår på. Etanolens baksida är att den idag görs på spannmål som skulle kunna användas som föda. Alkylaten är en renare bensin, visserligen går det åt mer energi för att uppnå det sista i processen men det är marginellt mot vinsten.

Alkylatbensinen är snällare mot packningarna än vanlig bensin. Om man låter sådan stå någon månad i dunken händer något med den som gör att munstycken sätts igen och packningarna i gräklipparförgasaren löses upp. B&S rekommenderar att man inte köper mer bensin än man förbrukar på 30 dagar, annars ska man hälla i "fuel stabilizer".

Någon som vet vart man kan hitta en mack i Sth området som har akrylat i pumpen? Tänkte fylla upp inför vintern och snöslungan.

ullberg
Robert-san01 skrev:
Någon som vet vart man kan hitta en mack i Sth området som har akrylat i pumpen? Tänkte fylla upp inför vintern och snöslungan.
Jag vill minnas att du som jag bor lite norr om stan, i så fall kanske åkersberga hyresmaskiner kan funka? Sist jag kollade hade de Aspen på pump (kan mycket väl finnas hos hyreshuset v-tuna eller håkma arninge men där har jag aldrig köpt).

Dock är "icke-aspen" ännu billigare (och du frågar ju efter mack) så själv stannar jag i Norrtälje på väg till landet, OKQ8 vid infarten till norrtälje har alkylat (4-t men det är väl vad du ska ha i slungan) på pump.

/U

Tack för tipsen!

Stämmer bra att jag bor norr om stan och att det är 4t soppa jag är ute efter. Får kolla ställena när jag har vägarna förbi!

ullberg
Robert-san01 skrev:
Tack för tipsen!

Stämmer bra att jag bor norr om stan och att det är 4t soppa jag är ute efter. Får kolla ställena när jag har vägarna förbi!
Återrapportera gärna här om du hittar fler mackar, vore skönt att hitta något lite närmre om det tar slut utan planerad resa till landet.

Robert-san01 skrev:
Och ett tips, häll inte akrylat i tanken, det gör sig bättre i hörn, på väggar och fasad... ;)

/U

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.