9 766 läst ·
9 svar
10k läst
9 svar
Alkylatbensin i gräsklipparen
Tänk bara på att inte skifta bensin fram o tillbaka... Har jobbat med trädgårdsmaskiner o kan inte räkna antalet skurna maskiner på alla fingrar o tår.. Beroende på att ägarna blandat "miljöbensin" o vanlig blyfri 95.. Det finns nån tillsats i miljösoppan som ger avlagringar.. De lossnar när de sen kommer vanlig BF 95... O vips blir de pannkaka om man har otur... 8)
Kan även varmt rekommendera alkylatbensin till tvåtaktarna (i mitt fall kedjesåg, röjsåg och häcksax). Den skiktar sig inte (i alla fall inte Aspen som jag använder). Numera tömmer jag aldrig tanken eller kör förgasaren tom inför vinterförvaringen.
Hörde från nån här (KarlXII ?!) att soppan är billigare vid sjömackarna pga politiska viljor (grön skatteväxling förmodar jag).
När jag kollade i somras har jag för mej att det stämde.
När jag kollade i somras har jag för mej att det stämde.
Hej,hyrde en röjsåg för några år sen och firman ville absolut att jag skulle använda den medföljande färdigblandade alkyatbensinen,trots försiktig körning nöp sågen totalt efter 1 tim körning,men det kan ju finnas andra förklarningar till detta.Har annars använt 95 i alla år och är det 2-takt blandar jag med Castrol TTS och detta har funkat bra till våra gräsklippare,motorsåg,röjsåg,mopeder,båtmotorn,mc.vesporna mm.Har aldrig haft ont av avgaserna,men det kanske vore en annan femma om man hade skogsarbete som yrke.Hur många 2-takts haverier som (den gamla)bensinen tillsatt med blyersättningsmedel blandat med 2-taktsolja orsakat är nog ofantligt.Det lönar sig nog i längden att använda en bra 2-takts olja till sin 2-taktsmotor som både smörjer bättre vid alla varvtal och "ryker" mindre.
Gott Nytt År och vi ser fram mot nya intressanta inlägg på denna sajt.
Gott Nytt År och vi ser fram mot nya intressanta inlägg på denna sajt.
Jag har fram till i somras enbart använt 95 till mina doningar. Jag har retat upp mig på att alkylatbensinen kostar cirkus 20kr/litern. I vems ficka trillar de pengarna ner? Har svårt att tro att alkylaten verkligen kostar mkt mkt mer att producera än vanlig soppa.
Nåväl, som sagt körde jag med vanlig 95 till Stigan (motorklippare) hemma och efter något år så "smälte" förgasarmembranet. Jag plockade ner klipparen i smådelar - en B&S-motor brukar ju hålla i 30 år - och bytte stift, justerade fläktgasen, rengjorde filtret mm mm, men fick inte ordning på det. Lämnade in den på service till slut och fick tillbaks den för 1300 spänn!! :'( :'( Gaaaah! Många liter alkylat hade jag fått för de pengarna...
Sedan dess kör jag med alkylatbensin och yes, jag har ett extra förgasarmembran hemma om det skulle trassla igen.
Intressant i sammanhanget är att den gamla goda Stigan från sent 70-tal som vi har i stugan tuffar snällt på med vanlig soppa. Det enda som krävs är lite filterrengöring och byte av olja och stift när jag nu kommer ihåg det.
Nåväl, som sagt körde jag med vanlig 95 till Stigan (motorklippare) hemma och efter något år så "smälte" förgasarmembranet. Jag plockade ner klipparen i smådelar - en B&S-motor brukar ju hålla i 30 år - och bytte stift, justerade fläktgasen, rengjorde filtret mm mm, men fick inte ordning på det. Lämnade in den på service till slut och fick tillbaks den för 1300 spänn!! :'( :'( Gaaaah! Många liter alkylat hade jag fått för de pengarna...
Sedan dess kör jag med alkylatbensin och yes, jag har ett extra förgasarmembran hemma om det skulle trassla igen.
Intressant i sammanhanget är att den gamla goda Stigan från sent 70-tal som vi har i stugan tuffar snällt på med vanlig soppa. Det enda som krävs är lite filterrengöring och byte av olja och stift när jag nu kommer ihåg det.
Körde länge en tvåtaktsutombordare med alkylat och den gick om möjligt ännu bättre. Rätt olja bara. Verkstäder säger ibland att alkylaten påverkar förgasaren eller gummidelar men hallå. Det finns många som vill ha det som det alltid varit men en tvåtaktsmotor på vanlig bensin är en sån miljömördare så det finns inte. Nu när det finns alkylat har man egentligen inget alternativ även om den är dyr. Såvitt jag förstår är alkylaten bara en vända mer raffinerad än annan bensin och dessutom mer lagringstålig?
Alla motorer ska väl klara alkylatbensin. Däremot kan vissa äldre tvåtaktare kräva lite mer olja än den färdiga blandningen. Då är det bara att hälla i en skvätt till. Jag vet att aspen har egen tvåtaktsolja för ändamålet, men om den skiljer sig från annan olja vet jag inte.
Själv ser jag inget alternativ till akylatbensinen. Det tar mig drygt tre timmar att klippa gräsmattan, och det är mycket trevligare att gå i alkylatavgaserna. För att inte prata om tvåtaktarna. En runda med röjsågen runt tomten brukar ta två timmar, och där har man avgaserna nästa uppe i huvudet. Snacka om skillnad på bensin och bensin! Visst är det dyrt (jag gör av med 2-3 25-litersdukar per år) men det är det värt!
Själv ser jag inget alternativ till akylatbensinen. Det tar mig drygt tre timmar att klippa gräsmattan, och det är mycket trevligare att gå i alkylatavgaserna. För att inte prata om tvåtaktarna. En runda med röjsågen runt tomten brukar ta två timmar, och där har man avgaserna nästa uppe i huvudet. Snacka om skillnad på bensin och bensin! Visst är det dyrt (jag gör av med 2-3 25-litersdukar per år) men det är det värt!
Klicka här för att svara