Status
Inte öppen för fler kommentarer.
A
Danne12345 skrev:
Polisens drägrar visar inte din promillehalt utan endast POS. eller NEG. Om du inte menar Evidenzern som kostar bra mycket mer pengar än 9000kr. Så du kan alltså inte fått fram din promillehalt om det nu är som du säger.
Enligt företaget som kalibrerade mätaren så var den av samma modell som Polisen använder, och svaret på den visas i promille. Om dom har flera modeller vet jag inte, och anser att det är ovidkommande. Poängen var att det inte var en 250-kronors apparat från bensinmacken som användes.

Men oavsett din testresultats tillförlitlighet kan vi väl vända på frågan. Efter din undersökning antar jag att du inte skulle ha någonting emot att öppet dricka starköl på arbetet eller strax innan du ska köra bil? Det påverkar ju inte omdömdet och du påstår att man inte åker dit för rattfylleri heller påstår du.
På arbetet? Nej, jag har redan skrivit att jag inte tycker att det är ok. Det jag stör mig på är att du är så säker på din sak när du har noll bevis.

Nu kanske du gör i brallan i ren moralpanik, men ja, jag kan sätta mig bakom ratten efter att jag har druckit en öl.
Jag skulle inte svepa en burk strax innan jag stoppar nyckeln i låset, men har jag druckit en flaska öl till maten så tar jag bilen hem om det har hunnit passera en timme eller mer vilket oftast är fallet.

Staffans2000
Jag kan inte göra annat, än att hålla med ACME. rakt av!
Dilemmat med Danne123...s fältstudier, med bildbevis och allt + ogrundade slutsatser om att det därmed är bevisat att, antingen är en av byggjobbarna packad hela dagen, eller så kör dom på fyllan hela bunten.
Dricker man en öl, och kör bil samma dag=fyllerace. Etcetera......!

Det blir väldigt mycket "BROR DUKTIG" och "FRIKYRKOPASTOR" över dylika inlägg (väldigt tacksamt för motdebattörerna).

Staffan

Staffans2000
evasch skrev:
Jag jobbar inom förskole sektorn, jag ska kanske ta och gå ner till pedagogerna och bjuda dom på en starköl till lunch. Eller så ska du kanske ta med några som present till dina barns pedagoger.....det är ju "bara" en öl.

eller?
Göta Petter!
Om en byggjobbare dricker EN öl, och därefter fyller igen en rörgrav, är det inte samma sak som att en "kapten" på rymdfärjan tar en öl vid uppstart!

För övrigt:Pedagog = Lärare - från Grekiska -till latin - till germanska - till svenska = lärare. När du pratar med en PEDAGOG, pratar du med en LÄRARE som skäms för att vara lärare.

Staffan

Redigerat:
Då har uppenbarligen inte företaget koll på vad de säger för polisens drägrar visar inte promillehalt. Sedan tar det som sagt upp till 4.5h att förbränna en 50cl burk med starköl fast säger det där företaget att det bara tar 30min för dig med "polisens" dräger så är det väl så :rolleyes:

Detta är inte enbart en diskussion om det jag sett på min tomt utan vad en allmän diskussion om alkohol på arbetet. Återigen, skitsamma om det var aliens som strålade ner ölburkarna på min tomt, du får tro vad du vill och jag tror vad jag vill. Nu diskuterar vi alkohol på arbetsplatser. Det kan vara vilken byggarbetsplats som helst. Hänger du med nu?

Visst är det lätt att bara skaka av sig allt och skylla på moralpanik. Drick du din starköl och kör hem du så kan vi andra som inte tycker att alkohol hör hemma på arbetet eller i trafiken sitta här och moralpredika.

Edit: Bifogar en bild på hur en av polisens riktiga drägrar ser ut om du blåser på fyllan.

ACME skrev:
Enligt företaget som kalibrerade mätaren så var den av samma modell som Polisen använder, och svaret på den visas i promille. Om dom har flera modeller vet jag inte, och anser att det är ovidkommande. Poängen var att det inte var en 250-kronors apparat från bensinmacken som användes.

På arbetet? Nej, jag har redan skrivit att jag inte tycker att det är ok. Det jag stör mig på är att du är så säker på din sak när du har noll bevis.

Nu kanske du gör i brallan i ren moralpanik, men ja, jag kan sätta mig bakom ratten efter att jag har druckit en öl.
Jag skulle inte svepa en burk strax innan jag stoppar nyckeln i låset, men har jag druckit en flaska öl till maten så tar jag bilen hem om det har hunnit passera en timme eller mer vilket oftast är fallet.

• drager.jpg
Redigerat:
Staffan2000 skrev:
Göta Petter!
Om en byggjobbare dricker EN öl, och därefter fyller igen en rörgrav, är det inte samma sak som att en "kapten" på rymdfärjan tar en öl vid uppstart!

Staffan
Bra! då är vi alltså helt överens om att man kan förlora omdömet när man druckit en öl...så pass mycket i alla fall att du inte borde handskas med en rymdfärja, eller barn.

Denna tråd startade med Dannes arbetsplats där de har satt upp ett helt hus, alltså inte stå och skyffla i en grop. Nu har jag aldrig byggt ett hus,men jag antar att det kräver en hel del precision.....kanske hade den här jeppen klämt i sig en öl eller två till lunch .Juridik

Så länge du arbetar åt någon annan, arbetsgivare, kund etc så har du ett ansvar, och ett ansvar som kräver din fulla uppmärksamhet. Och visst alla är vi olika och reagerar olika på alkohol. Men vi reagerar också olika från gång till gång och du vet inte före hur du ska reagera. Och när du arbetar så är du ofta inte ensam, hur vet du hur din arbetskamrat reagerar på alkoholen just den dagen, en arbetskamrat som kanske ska hjälpa dig tio minuter senare med ett oväntat problem som kräver lite mer koll än att skyffla sand. Inte kan det väll bara vara i mitt yrke som man måste byta tilltänkta arbetsuppgifter snabbt.

Sedan måste jag bara få fråga VARFÖR ska man dricka alkohol under arbetstid? Jag kan inte förstå det helt enkelt.

Staffan2000 skrev:
För övrigt:Pedagog = Lärare - från Grekiska -till latin - till germanska - till svenska = lärare. När du pratar med en PEDAGOG, pratar du med en LÄRARE som skäms för att vara lärare.
Väldigt OT,men måste få svara

Öhh...varför skulle någon skämmas för att vara lärare?
Pedagog är ett samlingsnamn för samtliga som arbetar inom förskolan, barnskötare och förskollärare. Där har vi just börjat gå från att kalla denna grupp för "dagisfröknar" till pedagoger då en stordel av denna grupp inte kan kalla sig för lärare (barnskötarna). Bara för att förtydliga så är förskola det som du kallar för "dagis" och inte "6 - årsverksamheten" som förövrigt heter förskoleklass

Paul-Staffanstorp
Staffan2000 skrev:
Hej, även på dig, Paul-Staffanstorp!!
Eftersom verkligheten inte stämmer överens med din EGEN syn på temat- alkohol på jobbet- vore det väl dags att bliva en smula nyanserad.
DVS: en öl till pizzan är inte samma sak som att gå ragglandes mellan bjälkarna.
Om du lärde dig mer om verkligheten, istället för din "utopi" skulle du nog inse att alkoholbruk oftast inte är en fråga om svart/vitt utan lite där imellan.

En på jobbet nykter: Staffan
Nyanserad eller inte... :rolleyes:

Förklara VARFÖR det ska vara acceptabelt att dricka alkohol på arbetsplatsen oavsett vilken typ av arbetsplats det är...
Förklara VARFÖR man måste nyttja alkohol på arbetstid...

Jag har aldrig påstått att man tappar omdömmet för att man drar i sig en öl, men jag står fast vid att jag inte anser att det hör ihop med arbetsplatsen.

JAG behöver inte lära mig ett enda dugg mer om verkligheten som du så kaxigt försöker få det till, men jag står helt klart fast vid att jag inte anser att alkohol har på arbetsplatsen att göra oavsett vilka mängder det är.

Det diskuterades starköl och inte en lättöl till pizzan som du försökt vinkla det till.
Det är två helt vitt skilda saker !! ;)

Med tanke på att det sker MASSOR med arbetsplatsolyckor och att det omkommer flera stycken varje år, och där byggarbetsplatser ligger i toppen kanske det är skäl nog att ha nolltolerans mot alkohol.
Även om vi har flera här som anser att det är ok att dricka starköl på jobbet kan vi väl ändå enas om att det inte underlättar arbetet öht.
Ni kan väl gå in på arbetsmiljöverkets hemsida och kolla hur mycket olyckor det sker varje år. Nu säger jag inte att det beror på alkohol, men det är säkert en bidragande orsak i vissa fall. Om era företag följer arbetsmiljölagen så är jag övertygad om att det finns ett totalförbud mot alkohol på arbetet. Fast det kanske är så att de ser mellan fingrarna på allt som har med säkerhetsföreskrifter att göra?

Hur ser det ut på era arbetsplatser? FÅR ni dricka alkohol där?

/Moralkärringen

Men vilket liv, och ni som jobbar på förskolan har inte dammiga omklädning rum och matplatser, fysiskt hårt arbete och hårda tider.
Jag jobbar 12 timmar per dag och det är INTE självvalt, mina arbetskamrater dricker på jobbet och jag ser inget fel i att ta 2-3 öl på jobbet för att sedan GÅ till husvagnen och lägga sig. Detta sker inte när alla ue's 'är på jobbet osv. Detta sker när folk har gått hem och sköts snyggt.
Å andra sidan är jag bara en dum murar lärling.
Mer alkohol - Skål!

Paul-Staffanstorp
Hejnz skrev:
Men vilket liv, och ni som jobbar på förskolan har inte dammiga omklädning rum och matplatser, fysiskt hårt arbete och hårda tider.
Jag jobbar 12 timmar per dag och det är INTE självvalt, mina arbetskamrater dricker på jobbet och jag ser inget fel i att ta 2-3 öl på jobbet för att sedan GÅ till husvagnen och lägga sig. Detta sker inte när alla ue's 'är på jobbet osv. Detta sker när folk har gått hem och sköts snyggt.
Å andra sidan är jag bara en dum murar lärling.
Mer alkohol - Skål!
Verkar ju vara ett seriöst företag du fått din lärlingsplats på... NOT :rolleyes:

Staffans2000
evasch skrev:
Bra! då är vi alltså helt överens om att man kan förlora omdömet när man druckit en öl...så pass mycket i alla fall att du inte borde handskas med en rymdfärja, eller barn.

Denna tråd startade med Dannes arbetsplats där de har satt upp ett helt hus, alltså inte stå och skyffla i en grop. Nu har jag aldrig byggt ett hus,men jag antar att det kräver en hel del precision.....kanske hade den här jeppen klämt i sig en öl eller två till lunch .Juridik

Så länge du arbetar åt någon annan, arbetsgivare, kund etc så har du ett ansvar, och ett ansvar som kräver din fulla uppmärksamhet. Och visst alla är vi olika och reagerar olika på alkohol. Men vi reagerar också olika från gång till gång och du vet inte före hur du ska reagera. Och när du arbetar så är du ofta inte ensam, hur vet du hur din arbetskamrat reagerar på alkoholen just den dagen, en arbetskamrat som kanske ska hjälpa dig tio minuter senare med ett oväntat problem som kräver lite mer koll än att skyffla sand. Inte kan det väll bara vara i mitt yrke som man måste byta tilltänkta arbetsuppgifter snabbt.

Sedan måste jag bara få fråga VARFÖR ska man dricka alkohol under arbetstid? Jag kan inte förstå det helt enkelt.

Väldigt OT,men måste få svara

Öhh...varför skulle någon skämmas för att vara lärare?
Pedagog är ett samlingsnamn för samtliga som arbetar inom förskolan, barnskötare och förskollärare. Där har vi just börjat gå från att kalla denna grupp för "dagisfröknar" till pedagoger då en stordel av denna grupp inte kan kalla sig för lärare (barnskötarna). Bara för att förtydliga så är förskola det som du kallar för "dagis" och inte "6 - årsverksamheten" som förövrigt heter förskoleklass

Stycke 1.
Nej,nej,nej.
vid hanskandet av rymdfärgans uppskjutning kräves MAXIMAL konsentration.
Vid "hanterandet" av barn nödgas inte vanligtvis koncentrationen vara lika "hypad".
Ni föräldrar som vanligtvis nyttjar alkohol i någon form "då och då", kan här lämpligen erkänna att ni umgåtts med ert barn, även då ni har varit "berusade"om en bara med EN starköl

Stycke 3.
Vad känner du för folk, eller vilka jobbar du med!
Det finnes vanligtvis två sätt att reagera på alkohol.

1. Tagit laxermedel och fastat i två dagar före "ölandet". Hej och hå....
2. Tagit en öl till maten. jaha.

Stycke 4.
Därför att, de specifika husresarna gillade att intaga öl som måltidsdryck.

OT = Avvikelse från ämnet?
i I så fall. Pedagog, betyder både på ursprungsspråket grekiska och det "nya" språket Latin - lärare. Inget annat! (liknelse - Städerska/hygientekniker).
Det du kallar för förskola, kallar jag för lekskola, och inte "dagis". Alltså, är de som jobbar där ( enl. mig) lektanter och inte "dagisfröknar", ett nog så ansvarsfyllt jobb, som inte kräver ett felaktigt låneord för att bli respekterat!!

Redigerat:
A
Danne12345 skrev:
Polisens drägrar visar inte din promillehalt utan endast POS. eller NEG....så du kan alltså inte fått fram din promillehalt om det nu är som du säger...Då har uppenbarligen inte företaget koll på vad de säger för polisens drägrar visar inte promillehalt...Bifogar en bild på hur en av polisens riktiga drägrar ser ut
Polisens "riktiga" alkomätare, Dräger 6510, samma modell som jag syftade på, visar POS/NEG när den är inställd på "Traffic-Mode" vilket är grundinställningen från fabrik.
Står man som Polis och ska kolla rattonykterhet hos ett stort antal bilister så minskar naturligtvis risken för feltänk med den inställningen, men apparaten är fullt kapabel att visa promillehalt om man bara ställer in det för det.

M
Det är för mig obegripligt hur någon kan anse att det är ok att dricka alkohol, oavsett mängd, på en byggarbetsplats. Som kund skulle jag aldrig acceptera detta.

Paul-Staffanstorp
ml99 skrev:
Det är för mig obegripligt hur någon kan anse att det är ok att dricka alkohol, oavsett mängd, på en byggarbetsplats. Som kund skulle jag aldrig acceptera detta.

Kan bara hålla med dig men detta till trots är jag faktiskt fullständigt nyanserad och absolut ingen frikyrkopastor som vissa härinne anser...

Lika mycket som jag kan kallas för detta kan jag ju då kalla de som måste dricka alkohol på sin arbetsplats för alkoholister och detta är då mer befogat. :rolleyes:

Arbete och alkohol hör lika lite ihop som bilkörning och alkohol OAVSETT mängden anser jag och det står jag för ! :cool:

Nu vet jag ju inte exakt vad som hände här men jag vet iaf att jag absolut inte har ngt emot att mina gubbar tar en öl eller två på arbetsplatsen om dom gillar öl för jag kan nog garantera att ingen fullväxt byggarbetare blir särskillt packad av två öl på en kväll. Däremot ska dom naturligtvs!! inte dricka under arbetstid men oftast så tillbringar man mycket mer än arbetstid på en arbetsplats i denna branchen (mig veterligen så brukar inte lärare bo i skolan eller austonauter bo i sin rymdfärja) så det finns en stor skillnad bara där.
Och sorterar dom ut sina tomburkar vare sig det är cola eller öl i metallskrothögen så ser jag inget problem med det heller, däremot vet jag att kunden skulle drabbas negativt om man körde med "moralpolis" sättet och vara stenhård med alla regler och riktlinjer för alla mäniskor ÄR inte lika helt enkelt och kan inte förväntas bete sig som robotar.

M
Tossegubbe skrev:
Nu vet jag ju inte exakt vad som hände här men jag vet iaf att jag absolut inte har ngt emot att mina gubbar tar en öl eller två på arbetsplatsen om dom gillar öl för jag kan nog garantera att ingen fullväxt byggarbetare blir särskillt packad av två öl på en kväll. Däremot ska dom naturligtvs!! inte dricka under arbetstid men oftast så tillbringar man mycket mer än arbetstid på en arbetsplats i denna branchen (mig veterligen så brukar inte lärare bo i skolan eller austonauter bo i sin rymdfärja) så det finns en stor skillnad bara där.
Och sorterar dom ut sina tomburkar vare sig det är cola eller öl i metallskrothögen så ser jag inget problem med det heller, däremot vet jag att kunden skulle drabbas negativt om man körde med "moralpolis" sättet och vara stenhård med alla regler och riktlinjer för alla mäniskor ÄR inte lika helt enkelt och kan inte förväntas bete sig som robotar.
Obegripligt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.