Hej! Nyligen köpt hus med vedpanna. Och är helt grön på detta med vedpanna och tankar. Eldat 2 gånger nu och tankarna har inte gått över 60 grader. Är det bara att elda på mer eller är det något jag behöver justera? (Om det är något som stryper eller ”stängs” av när jag kommer upp till 60 grader?)
Hoppas någon expert här kan bekräfta om inställningar ser ok ut.
Hoppas någon expert här kan bekräfta om inställningar ser ok ut.
Det är en panna med tryckande fläkt. Då finns det med säkerhet ett förbigångsspjäll. Har du koll på det?
Om du eldar rätt är det nog bara att elda mer.
Om du eldar rätt är det nog bara att elda mer.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Hej Daniel! Tack för svar. Är det denna du menar? Kunde justera så den var mer öppen eller stängd om jag ville. Kanske var hialös nu, får prova att elda på lite mer och se om värmen stiger i tankarna. Hört att man gärna vill upp till 80-85 grader? Har 2 tankar på 750l vardera.
Nej, det där är en motdragslucka. Den är för att hålla ett jämt drag. Men det finns sannolikt ett spjäll att öppna när man öppnar för att hindra inrykning när man öppnar luckan.
Jaha ursäkta mig. Då kanske det är denna. Den drar jag i så röken inte går ut i rummet.
Men den har jag lämnat ute under hela eldningen. Ska den sättas tillbaka när det dragit igång så att säga?
Ursäkta mig om jag är trög. Försöker lära mig hur det fungerar.
Men den har jag lämnat ute under hela eldningen. Ska den sättas tillbaka när det dragit igång så att säga?
Ursäkta mig om jag är trög. Försöker lära mig hur det fungerar.
Ja, den öppnar du när du ska öppna luckan. Annars ska den vara stängd. När den är öppen går rökgaserna raka vägen ut i skorstenen utan att passera tuberna där de ska lämna av värmen. Dessutom blir förbränningen klart sämre eftersom du inte får till underförbränningen. Så om du stänger det spjället ska du se att du får ur klart mer värme ur veden.
Aaaahaa. Snyggt tack så mycket Daniel
Nu blev jag taggad på att tända igång pannan igen.
Tanken är att vi ska sätta in bergvärme och docka det. Så vi kan elda när man vill snåla lite med dagens priser.
Nu blev jag taggad på att tända igång pannan igen.
Tanken är att vi ska sätta in bergvärme och docka det. Så vi kan elda när man vill snåla lite med dagens priser.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden