Hej.

Denna fråga har säkert varit uppe många gånger tidigare, men hittar inget bra svar.

Bor i ett 1,5 plans hus byggt 62 med inredd övervåning.

Nu ska ena änden på huset delas av till barnrum/gästrum. Frågan är hur man gör om man vill montera plast utmed väggar och snedtak.

Just nu sitter det masonit skivor på de flesta ställena och enklast är att klä dessa med plast och sedan montera renoveringsgips, nackdelen är väl att det blir många hål i plasten.

Gör det något då masoniten tätar runt skruvarna?

Alternativ 2:

Ta bort masoniten och plasta direkt på regelkonstruktionen och dit med gips.

Vilket är bäst?

Att tillägga är att yttervägen är av sten så där blir det ingen plast.

Funderar även på att lägga på lite mer isolering på vinden när inne taket ändå är borta..

MVH

Utan att ha sett hur det ser ut.

Är det en originalinredd övervåning som inte är fuktskadad någonstans skulle jag inte använda plast överhuvudtaget. Masoniten är nog själva diffusionsspärren ala 60tal.

Men vill du ha det alá 2010 kan du ju riva ner masoniten och tilläggsisolera, plast och gips. Mycket jobb, mindre utrymme mindre värmekostnad.

Eller så gipsar du bara rätt på, men fråga någon i din bekantskapskrets som är byggkunnig och kan kika på hela konstruktionsbiten.

I andra delen av huset är det plast i taket, den raka delen. Och när en vindskupa byggdes på 80 talet så plastades allt i närheten av kupan.

Har inte tänkt att tillägsisolera snedtaket endast på husets mössa...

Vi har väldigt låga driftskostnader...

Kan aldrig vara fel att stoppa fukten från att ta sig ut. Vi har ftx ventilation och bra luft.

MVH

Ja som sagt när man inte ser hur det ser ut.:rolleyes:

Men ändå tycker jag att i friska gamla konstruktioner ska man undvika plast så långt det går.

Så för att svara på din fråga.

Nä det blir ju inga hål i plasten, det skulle ju innebära att alla väggar som var skruvade hade hål.;) Såvida du inte missar regeln med skruven vill säga.

Lycka till.

barajag skrev:
Nä det blir ju inga hål i plasten, det skulle ju innebära att alla väggar som var skruvade hade hål.;) Såvida du inte missar regeln med skruven vill säga.

Lycka till.
Tack för svar.

Normalt sätter man väl plasten innanför en 45mm regel för att klara eldragning med mera. Eller så monterar man glespanel. Det leder till mkt färre hål i plasten men frågan är om det gör något.

Går mkt snabbare att bara gipsa å spackla.

MVH

• Gilla
GEKO
  • Laddar…
Tiger79 skrev:
Tack för svar.

Normalt sätter man väl plasten innanför en 45mm regel för att klara eldragning med mera. Eller så monterar man glespanel. Det leder till mkt färre hål i plasten men frågan är om det gör något.

Går mkt snabbare att bara gipsa å spackla.

MVH
hej igen.

Nä normalt är plasten bakom innersta gipsen. Men nu har det ju kommit dessa lågenergihus där de plastar sedan reglar igen innanför men i mitt huvud så blir eventuell kondens liggandes i/på den innersta syllen vilket jag inte tycker känns speciellt bra.

Plastar du efter elektrikern och skär ett hål som är ungefär 50mm i plasten i cc på en 70 dosa kan man trä på den över dosan då blir det tätt, missar man lite där så kan man dra en tejp.

Har ju inget med lågenergihus att göra? diffspärren kan sitta max en 1/3 del in i den samanlagda isoleringstjockleken! vilket innebär att plasten sitter före "kondenspungten" i isoleringen i en sådan konstruktion.

racer:

Är det ok att plasta mellan masoniten och gipset?

MVH

racer skrev:
Har ju inget med lågenergihus att göra? diffspärren kan sitta max en 1/3 del in i den samanlagda isoleringstjockleken! vilket innebär att plasten sitter före "kondenspungten" i isoleringen i en sådan konstruktion.
Jo menade inte att detta var ett lågenergi, men poängen att jag inte förstår poängen med att sätta plasten längre ut än längst in.:O just för kondensen.

Du behöver bara plasta väggar och tak om du har mineralull som isolering.

Tiger79 skrev:
Normalt sätter man väl plasten innanför en 45mm regel för att klara eldragning med mera.
Ville bara förtydliga mig innan jag kastar mig i säng.:)

Menar du innanför eller "innanför"?;)

Jag menar i ordningen innifrån huset.

Gips
plast
45 regel.
befintlig vägg.

Monterar man som jag trodde du menade med innanför.

Gips
45regel
plast
befintlig vägg.

Då tycker jag att risken för att få kondensen från värmen i huset att fastna i 45 syllen.

Hur gör ni? racer och snickarurban.

Jag menar:
Gips
45 regel med isolering
Plast
Mer isolering
Luftspalt
Råspont

Man brukar regla med en 45 för att all el ska få plats innanför plasten. Men nu har jag redan elen dragen, blir lite ny el i mellanväggen.

Plast borde inte förstöra något, eftersom den bara stoppar fuktig luft att ta sig ut och kondensera.

MVH

Redigerat:
Tiger79 skrev:
Jag menar:
Gips
45 regel med isolering
Plast
Mer isolering
Luftspalt
Råspont

Man brukar regla med en 45 för att all el ska få plats innanför plasten. Men nu har jag redan elen dragen, blir lite ny el i mellanväggen.

Plast borde inte förstöra något, eftersom den bara stoppar fuktig luft att ta sig ut och kondensera.

MVH
Oki.

Det kanske blir jättebra, men i mitt huvud känns det som livslängden minskar tack vare kondensen inne mot syllen, men det är mitt tycke.

Lycka till.:)

Alltså jag kommer inte att tilläggsisolera snedtaket, ej regla något mer.

Antingen blir det:

Masonit
Plast
Renoveringsgips

Eller

Bort med masoniten
Plast
Glespanel
Gips

MVH

Eftersom plasten måste sitta på varma sida blir det ingen kondens på 45:an

Redigerat:
Ditt hus är byggt 1962. Har du verkligen mineralull som isolering i snedtaket?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.