Norrtull Norrtull skrev:
Här talar eldstaden för att den skulle byggtekniskt vara 1750, enligt besiktingsmannen. Man byggde inte eldstäder/murstockar mycket längre fram i tiden än till 1750. Men jag kan inte något om detta. För att illustrera så är murstocken byggd av natursten på baksidan av huset och i formen av en kvadrat, med syllen liggandes under. Den är helt kvadratisk, och ser inte ut som hus jag tittat på tidigare. Tyvärr har någon mindre klok människa målat denna putsning senare med röd slamfärg.

Ska leta efter en bild att ladda upp.
Bilden visar inte så mycket, men beroende på var huset befinner sig, var det vanligt förekommande med jättestora murstockar av natursten mot ytterväggen åtminstone in på mitten av 1800-talet. Men det finns stora lokala variationer.

• Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Norrtull Norrtull skrev:
Inte någon bra bild men det visar lite.
Var i landet?
Jag undrar om det verkligen är ett timmerhus, det ut som skiftesverk, jag ser inga knutar.

• Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
Norrtull Norrtull skrev:
Jag som rubriken säger, vi har köpt en timmerstuga som är likt flera andra ombyggd och tillbyggd genom åren.
Nu vid en besiktning så säger besiktningsmannen att eldstaden säger att huset är äldre en det datum vi fått genom säljare och mäklare. Hur går man lättast till väga för att få en ide om älsta delarna av huset är från 1800 eller 1900-talet?
Haha, min första tanke när jag började läsa var att du skulle klaga hos säljaren för att huset är äldre än som uppgivits! Jag är tydligen Byggahusskadad.

• Haha
  • Gilla
shtob och 5 till
  • Laddar…
Norrtull Norrtull skrev:
Jag som rubriken säger, vi har köpt en timmerstuga som är likt flera andra ombyggd och tillbyggd genom åren.
Nu vid en besiktning så säger besiktningsmannen att eldstaden säger att huset är äldre en det datum vi fått genom säljare och mäklare. Hur går man lättast till väga för att få en ide om älsta delarna av huset är från 1800 eller 1900-talet?
En metod är att via husförhörslängder söka på Din fastighet, men då är vi egentligen inne på släktforskning. Jag bor i ett gammalt torp, där jag via sådan forskning fått fram att torpet med all sannolikhet härstammar från tiden före 1684. Spännande!

Kempa_swe
Norrtull Norrtull skrev:
Inget ovanligt. Min mors föräldrahem såldes för några år sedan sen var det ute till försäljning iår igen och i annonsen stod det byggår 1929. Huset byggdes 1775

C
K Kirre2 skrev:
Haha, min första tanke när jag började läsa var att du skulle klaga hos säljaren för att huset är äldre än som uppgivits! Jag är tydligen Byggahusskadad.
Dolt fel! :rofl:

Något bra tips på tillvägagångssätt, jag har försökt att göra lite sökningar, men det är otroligt svårt att sitta och läsa dessa gamla böcker. Såg att det gick köpa sig hjälp via olika statliga gamla verk. Är det något som rekommenderas?

B bolang skrev:
En metod är att via husförhörslängder söka på Din fastighet, men då är vi egentligen inne på släktforskning. Jag bor i ett gammalt torp, där jag via sådan forskning fått fram att torpet med all sannolikhet härstammar från tiden före 1684. Spännande!

Mja, då hade jag nog varit först att klaga på den saken :rofl:

K Kirre2 skrev:

Då frågar jag som helt okunnig, vad är skillnaden och har jag blivit lurad menar du?

F fribygg skrev:
Var i landet?
Jag undrar om det verkligen är ett timmerhus, det ut som skiftesverk, jag ser inga knutar.

Svarar på min egen fråga, det är stockar och inte plank, och det som kanske kan tolkas fel, är den väldigt breda plankan som döljer skarven mellan det vår olika torpen som är ihop skarvade.

Men jag ser timmer inne i köket, dvs o isolerat. Sen är ”knutarna” dolda i gaveln med väldigt breda brädor. Gissar 10-12” breda, kan mäta vid tillfälle.

Det jag kan säga är att alla saker som på en vanlig villa/sommarkoja är 4-8” breda, är på detta hus 10-15” breda. Sjukt grovt virke i varje liten del av huset. Golvsockeln är 1,5” tjock och är mera virke än vad jag som city-slicker skulle kalla sockel.

Ska bli kul att se vad som gömmer sig under den mycket tråkiga 50-tals renoveringen som huset utsatts för. Har slitigt ut plastmatta och börjat riva lite i ytskikt i ett rum.

Norrtull Norrtull skrev:
Då frågar jag som helt okunnig, vad är skillnaden och har jag blivit lurad menar du?

upptäckte som säkert många andra här inne att bilder på hela huset har jag inte många. Men en himla massa på detaljer vi div projekt. Tex grävningen av baksidan :D

FreQa FreQa skrev:
Om du visar fler bilder på skorstenen, andra vinklar, krönet, om det syns hur det är murat mm. Fota även huset så ska vi se.

• Röd trästuga omgiven av grönska med en stig som leder upp mot husets baksida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rött hus med grönt tak i soligt landskap, omgivet av träd och grön gräsmatta med utemöbler framför.
    Skapa konto
  • Rött trähus med grönt tak och omgivning som visar början på grävarbeten.
    Skapa konto
Den ena delen har krypgrund, medans gamla delen är torpargrund.

Roslagen om det hjälper

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Bilden visar inte så mycket, men beroende på var huset befinner sig, var det vanligt förekommande med jättestora murstockar av natursten mot ytterväggen åtminstone in på mitten av 1800-talet. Men det finns stora lokala variationer.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Norrtull Norrtull skrev:
Skillnaden är hur virket är ihopfogat, saknas knutar är det inte ett timmerhus.
Om det är skiftesverk är huset gjort av stock, stockhalvor eller 'plank' det kan säkert variera från trakt till annan.

Var är huset beläget i landet?

Roslagen.
Jag har hittat det på historiska kartor runt 1750-talet. Men om det är samma hus, det vågar jag inte säga, samma plats dock. Finns några bra landmärken jag har nytta av.

• Gilla
OskarL
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.