Hej
Kan det vara så att dessa däck är tillverkade 2007?

Hittar inga andra siffror som skulle vara rimligt årtal.

Tacksam för hjälp

• Bilden visar ett däck med märkningen "2707" och en snöflinga, vilket kan indikera tillverkningsdatum och vinterdäck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt bildäck med slitna spår och text "VPK3" och "2707" på en rostig fälg, placerat på ett markunderlag med torkade löv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T tergo skrev:
borde vara vecka 27 år 2007
Ja precis. Då är jag rätt ute. Dags att byta då😅

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
M Majep skrev:
Ja precis. Då är jag rätt ute. Dags att byta då😅
Fina dubbar och inga torrsprickor. Jag skulle inte byta.

• Gilla
Majep och 1 till
  • Laddar…
H Hanagr skrev:
Fina dubbar och inga torrsprickor. Jag skulle inte byta.
Men de är 18 år gamla? Lååångt förbi rekommenderad livslängd. Och knappt några dubbar som sticker fram. Enstaka bara.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Hur bra däcken mår beror helt på hur de förvarats. Men 2007 är kanske att ta i...
...skall precis byta vinterdäck på barnens bil, de är från 2011 och hade fått vara med ett par år till om det funnits tillräckligt med mönster kvar. Bilen körs i princip enbart på torrt underlag nämligen.

pacman42 pacman42 skrev:
Hur bra däcken mår beror helt på hur de förvarats. Men 2007 är kanske att ta i...
...skall precis byta vinterdäck på barnens bil, de är från 2011 och hade fått vara med ett par år till om det funnits tillräckligt med mönster kvar. Bilen körs i princip enbart på torrt underlag nämligen.
Ja då är det kanske annorlunda. Vi köpte en äldre bil i våras och har ingen aning om hur däcken förvarats samt så kör vi dagligen året runt. Så det blev nya. Tack för input.

Ja, inte fan kör man med 18 år gamla vinterdäck.

• Gilla
Centano
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Ja, inte fan kör man med 18 år gamla vinterdäck.
Klart man gör om de är i gott skick. Har däck som oxå är 18år och riktigt bra. Värre var det på min andra bil som fick sprickor efter 7år.
Dra inte alla över en kam. TS däck såg ut att ha fina dubb men tydligen inte över hela slitbanan.

Ja, du tror att gummit har bra egenskaper i kyla fortfarande alltså.......🙄

• Gilla
Centano och 1 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Ja, du tror att gummit har bra egenskaper i kyla fortfarande alltså.......🙄
Är däcken bra förvarade så har det nog bättre egenskaper än däck som varit förvarade i ett varmt förråd på tomten i tre år.

• Gilla
Hanagr
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.