Jag planerar för ett akvarium som kommer väga cirkus 1400 kg, tyvärr har jag byggt (eller rättare sagt beställt) ett Älvsbyhus och inte en betongbunker. Hur i hela friden ska jag förstärka golvet för att om möjligt undvika 900l vatten och blöt sand på fel ställen? Akvariet ska ha måtten 250cm*60cm (bottenytan alltså). Det är ganska viktigt att golvet inte börjar svikta/sätta sig eftersom karet kan spricka vid förskjutningar.
Alla tips uppskattas! (Utom att ställa karet i garaget där det är betongplatta).
Alla tips uppskattas! (Utom att ställa karet i garaget där det är betongplatta).
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Det kanske inte hör hit, men hur kan 900 liter vatten plus akvariet väga 1,4 ton?
Förmodligen får du göra en avsevärd förstärkning av grundkonstruktionen.
Avbeställ Ä-huset och bygg ett hus där grundplattan förstärks för detta specialfall.
Det är faktiskt ganska lätt gjort.
Förmodligen får du göra en avsevärd förstärkning av grundkonstruktionen.
Avbeställ Ä-huset och bygg ett hus där grundplattan förstärks för detta specialfall.
Det är faktiskt ganska lätt gjort.
Jo...glaset väger ungefär 180kg, plus vatten, sand och sten och en rejäl möbel. Vikten är uträknad med en kalkylator som tar alla faktorerna i beräkning, hur exakt det stämmer vet jag inte, men det blir en bit över ett ton hur som helst.KnockOnWood skrev:
Jag inser att jag var en smula otydlig i mitt första inlägg, huset är byggt för flera år sedan, men det var inte jag som spikade ihop modulerna,
Jag kollar med tillverkaren.
Även om det inte går utan förstärkning av bjälklaget har du ju en poäng, det kanske inte behövs vansinnesförstärkning liksom!gusvo085 skrev:
Om du har som jag torpargrund så mät ut var karet skall stå och stämpla mot marken. Jag har ett 840l kar med bas samt teknik och mitt kar är endast 150cm brett. Jag mätte grovt vart jag skulle ha karet och gick sedan under huset och markerade vart det hamnade. Tog två längsgående reglar och stämplade dom tvärs golvreglarna.
Karet står kvar efter ett och ett halvt år
Karet står kvar efter ett och ett halvt år
Och med "stämpla" menar du då "stämpa" antar vi.mrgorgo skrev:Om du har som jag torpargrund så mät ut var karet skall stå och stämpla mot marken. Jag har ett 840l kar med bas samt teknik och mitt kar är endast 150cm brett. Jag mätte grovt vart jag skulle ha karet och gick sedan under huset och markerade vart det hamnade. Tog två längsgående reglar och stämplade dom tvärs golvreglarna.
Karet står kvar efter ett och ett halvt år![]()
Det här svaret inger hopp :-D Vad har du för fisk i?mrgorgo skrev:Om du har som jag torpargrund så mät ut var karet skall stå och stämpla mot marken. Jag har ett 840l kar med bas samt teknik och mitt kar är endast 150cm brett. Jag mätte grovt vart jag skulle ha karet och gick sedan under huset och markerade vart det hamnade. Tog två längsgående reglar och stämplade dom tvärs golvreglarna.
Karet står kvar efter ett och ett halvt år![]()
Du kanske bygga vidare på metoden som diskuteras i den här tråden:
* http://alvsbyhus.forum24.se/alvsbyhus-about3458.html
* http://alvsbyhus.forum24.se/alvsbyhus-about3458.html