11 695 läst ·
43 svar
12k läst
43 svar
Akut! Säljaren vill inte ha en besiktning
Sida 1 av 3
Hej!
Vi budar på ett hus just i detta ögonblick. Det är ett renoveringsobjekt med allt vad det innebär. Alltså tak, dränering, fukt i källare, radonsanering etc. Samt estetisk renovering behövs.
Huset ligger i ett "framtidsområde" där en ny stadsdel ska växa fram inom 5-10år. Den har börjat byggas nu. Det är huset och tomten på 8400kvm som vi vill åt.
Budet är uppe i 1 260 000kr, nyss fick jag höra att säljaren accepterar budet från en annan budgivare på 1 230 000kr bara för att denna går med på att INTE göra någon besiktning.
Min fråga är: VAD GÖRA? :S
Det låter som att "det ligger en hund begraven" eller så är säljaren defensiv utöver det vanliga med tanke på att budgivningen hade kunnat springa till högre nivåer.
Vad tycker ni?
//Krayman
Vi budar på ett hus just i detta ögonblick. Det är ett renoveringsobjekt med allt vad det innebär. Alltså tak, dränering, fukt i källare, radonsanering etc. Samt estetisk renovering behövs.
Huset ligger i ett "framtidsområde" där en ny stadsdel ska växa fram inom 5-10år. Den har börjat byggas nu. Det är huset och tomten på 8400kvm som vi vill åt.
Budet är uppe i 1 260 000kr, nyss fick jag höra att säljaren accepterar budet från en annan budgivare på 1 230 000kr bara för att denna går med på att INTE göra någon besiktning.
Min fråga är: VAD GÖRA? :S
Det låter som att "det ligger en hund begraven" eller så är säljaren defensiv utöver det vanliga med tanke på att budgivningen hade kunnat springa till högre nivåer.
Vad tycker ni?
//Krayman
Medlem
· Västra götaland
· 160 inlägg
Är tomten värd pengarna så är det väl bara att riva och bygga nytt om det visar sig att det är för stora problem?
Vi hamnade i samma sits med vårt hus, visserligen mycket mindre pengar där men vi blev "tvingade" att inte ha med någon besiktningsklausul för att få vårt vinnande bud accepterat. I vårt fall verkar det ha gått fint, hittade inga ugglor begravna men det finns ju alltid risk för det. Se till att göra en otroligt nogrann besiktning själv av huset och ta dit någon du känner som kan hjälpa dig om du inte kan själv?
Vi hamnade i samma sits med vårt hus, visserligen mycket mindre pengar där men vi blev "tvingade" att inte ha med någon besiktningsklausul för att få vårt vinnande bud accepterat. I vårt fall verkar det ha gått fint, hittade inga ugglor begravna men det finns ju alltid risk för det. Se till att göra en otroligt nogrann besiktning själv av huset och ta dit någon du känner som kan hjälpa dig om du inte kan själv?
Sultanen, absolut så är tomten värd pengarna, en tomt i nya stadsdelen går för 400k/800kvm.
Men vi hamnar på en helt annan slutsumma om vi ska riva och bygga nytt. Vi har en miljon för renovering men då har vi inte räknat med ifall fukten i källaren kräver en rivning eller inte.
Så iställer för att ha en slutsumma på 2,3 - 2,5 så kommer vi ha en slutsumma strax under 4 miljoner.
Jan-Å, jag håller med dig dock så vill jag inte stöta på en överaskning som knäcker min budget med 500 000kr.
Tack för era svar, mer kommentarer mottages gärna!
Men vi hamnar på en helt annan slutsumma om vi ska riva och bygga nytt. Vi har en miljon för renovering men då har vi inte räknat med ifall fukten i källaren kräver en rivning eller inte.
Så iställer för att ha en slutsumma på 2,3 - 2,5 så kommer vi ha en slutsumma strax under 4 miljoner.
Jan-Å, jag håller med dig dock så vill jag inte stöta på en överaskning som knäcker min budget med 500 000kr.
Tack för era svar, mer kommentarer mottages gärna!
Medlem
· Västra götaland
· 160 inlägg
Jan-Å skrev:
Det var så vi gjorde för att få vårt högre bud accepterat. Inga konstigheter då, dock fick jag mäklaren att åka med mig ut till huset en extra gång så jag kunde få gå igenom insidan på huset en gång till innan kontraktet skrevs.
Det är ett renoveringsobjekt .... undrar vad skulle kunna överraska dej?Krayman skrev:
Hoppas du vet att nästan alla renoverare överskrider sin renoveringsbudget och många ångrar att dom inte rivit och byggt nytt
gaia
Nä, nu överdriver Du väl? inte ångrar renoverare att dom renoverat?gaia skrev:
lite överdrivet att det är många ... men några har jag hört omJan-Å skrev:
Ett renoveringsobjekt kan bli lika dyr som att bygga nytt. Beror ju på hur intressant är själva renoveringsobjekt och om den kan bli klart innan pengar och intresse tar slut
Själv skulle jag inte ge mej på en totalrenovering. Räcker gott med att underhålla ett gammalt hus
gaia
Å jag e ju inne på min andra totalrenovering, ja den första va egentligen ett nybygge runt en gammal timmerstommegaia skrev:lite överdrivet att det är många ... men några har jag hört om![]()
Ett renoveringsobjekt kan bli lika dyr som att bygga nytt. Beror ju på hur intressant är själva renoveringsobjekt och om den kan bli klart innan pengar och intresse tar slut.
Själv skulle jag inte ge mej på en totalrenovering. Räcker gott med att underhålla ett gammalt hus.
gaia
Nån ordentlig budget har vi aldrig haft, mera en uppskattning om vad delprojekten kan kosta, sen har vi jobbat på och lånat mer pengar eftersom. Men vi stack emellan med ett hus som bara krävde byte av värmepanna och renovering av källaren samt en lägenhet som bara behövde ytrenovering där vi tjänade på affärerna så vi har inte gått in i projekten utan att veta av ror dom iland ekonomiskt.
Sen e de ju bara att jobba på och lära sej snickra, mura, dränera, putsa, klippa plåt osv osv osv :wow:
Pratade med banken, dom kräver en besiktning för att vara med på finansieringen. Det har jag stor förståelse för, men har dom rätt att göra det? Är det krav från bankerna att besiktning skall vara genomförd innan köp blir av?