4 507 läst ·
30 svar
5k läst
30 svar
Akut (?) fråga: vattenläcka?
Säkerställ att du har ett avtalat pris för grävjobbet, per timme, per gubbe, per kubik eller hur nu de vill ha betalt, gärna skriftligt om det blir strul. Så att ni är överens och fakturan inte blir en otrevlig överraskning. Vilken typ av inkommande ledning har du, koppar, galv eller pem slang? Vad har du för vattenmätarkonsol? Byter du inkommande kan det vara värt att byta konsolen samtidigt om den är dålig.
Vid en akut vattenläcka är det inte läge för några större prisförhandlingar mer än att man får ett uppskattat pris. Om det är en erfaren grävare så kan de ge en mycket bra uppskattning.T tobben87 skrev:Säkerställ att du har ett avtalat pris för grävjobbet, per timme, per gubbe, per kubik eller hur nu de vill ha betalt, gärna skriftligt om det blir strul. Så att ni är överens och fakturan inte blir en otrevlig överraskning. Vilken typ av inkommande ledning har du, koppar, galv eller pem slang? Vad har du för vattenmätarkonsol? Byter du inkommande kan det vara värt att byta konsolen samtidigt om den är dålig.
Sen är det en erfaren grävare så sköter de då allt med att kontrollera var olika ledningar finns kring ett hus men det bör man kolla med grävaren. Slutligen om man har tur så kan då en läcka finnas på VA-bolagets sida. Sen måste man ut på trottoar/vägen så behövs det i många större kommuner ett grävtillstånd men det vet en erfaren grävare.
Tack, bra synpunkter!
Vattenledningen är i någon typ av plast, så jag gissar PEM. Vattenmätaren är inte uråldrig utan bytt för 6–7 år sedan.
Grävaren har pratat med VA-avdelningen redan. Just i detta fall är det ju en fördel att kommunen är liten och alla känner varandra. De har gissningsvis gått i skolan tillsammans en gång i tiden. Jourgubbarna nämnde också att läckan kan finnas på "kommunens" sida och om de hittar felet där så ska de skicka räkningen till kommunen istället. Vattnet slutade forsa i stort sett omedelbart när de stängde av, så jag tycker det känns som de kan vara nära anslutningen i gatan. Men det kan vara lurigt, tyckte en av jourgubbarna igår, så vi får se. Så fort det dyker upp någon för att köra maskinen de lämnat av ska jag dubbelkolla med denne att de har samma uppfattning om saken. Jag gissar att de då får sluta gräva och ringa kommunen för att komma och fixa det.
Vattenledningen är i någon typ av plast, så jag gissar PEM. Vattenmätaren är inte uråldrig utan bytt för 6–7 år sedan.
Grävaren har pratat med VA-avdelningen redan. Just i detta fall är det ju en fördel att kommunen är liten och alla känner varandra. De har gissningsvis gått i skolan tillsammans en gång i tiden. Jourgubbarna nämnde också att läckan kan finnas på "kommunens" sida och om de hittar felet där så ska de skicka räkningen till kommunen istället. Vattnet slutade forsa i stort sett omedelbart när de stängde av, så jag tycker det känns som de kan vara nära anslutningen i gatan. Men det kan vara lurigt, tyckte en av jourgubbarna igår, så vi får se. Så fort det dyker upp någon för att köra maskinen de lämnat av ska jag dubbelkolla med denne att de har samma uppfattning om saken. Jag gissar att de då får sluta gräva och ringa kommunen för att komma och fixa det.
Är avstängningsventilen gammal och du har modern PEM så finns ju viss sannolikhet att det är ventilen som har rostat sönder i anslutningen. PEM är hållbart.
I grannkommunen Nyköping som ju din kommun var en del av tills 90-talet (?) fick kommunen byta var femte ventil i gatan nyligen eftersom de var så gamla. Man införde krav på bättre vattenmätarplatser (i samband med att man bytte till digitala vattenmätare) och då ville alla fastighetsägare naturligtvis stänga av vattnet och plötsligt var man tvungen att byta alla dessa gamla ventiler på VA-kollektivets bekostnad.
I grannkommunen Nyköping som ju din kommun var en del av tills 90-talet (?) fick kommunen byta var femte ventil i gatan nyligen eftersom de var så gamla. Man införde krav på bättre vattenmätarplatser (i samband med att man bytte till digitala vattenmätare) och då ville alla fastighetsägare naturligtvis stänga av vattnet och plötsligt var man tvungen att byta alla dessa gamla ventiler på VA-kollektivets bekostnad.
Det var som du sa. Vår ledning och allt var helt, men det hade rostat sönder på "kommunens" sida. Tyvärr var den ventilen så rostig att den gick sönder när de skulle frilägga det hela, så nu cirkulerar det lite kommunbilar i kvarteret för att stänga av hela gatan.Claes Sörmland skrev:
Är avstängningsventilen gammal och du har modern PEM så finns ju viss sannolikhet att det är ventilen som har rostat sönder i anslutningen. PEM är hållbart.
Jag är synsk... Gammalt 60-talsjunk.halper skrev:
Trist med hela pådraget för dig, grannskap och VA-folk.
Ja, de lyckades stänga av mitt vatten igår men idag så brast något när de höll på att frilägga kopplingen. Oklart hur det gick till, men en himla massa vatten kom det i alla fall.G Genomklok skrev:
Grannskapet tog det väl, de jag lyckades informera. VA-folket har i alla fall en säker anställning med tanke på underhållsskulden, men det är rejält kyligt idag. Hade jag inte haft lite brist på vatten hade jag bjudit på kaffe ...Claes Sörmland skrev:
Synd att betalningsviljan i allmänhet och och politikernas ambitionsnivå är så låg bara. Åtminstone häromkring.halper skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Min erfarenhet av Stockholm Vatten är positiv.
Sen är det imponerande vilka resurser de kan få fram snabbt och hur exakt de kunde hitta läckan.
(sen var det skönt att det var på.deras sida)
Sen är det imponerande vilka resurser de kan få fram snabbt och hur exakt de kunde hitta läckan.
(sen var det skönt att det var på.deras sida)
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Ambitionsnivån hos en politiker är väl som högst första året och som lugnast sista året. Bara politiker som är trötta på sitt yrke fattar beslut som är omtvistade. Av någon outgrundlig anledning så verkar det gälla alla politiker oavsett färg smak eller lukt... Egentligen är alla politiker likadana. Det är precis samma ord oavsett om de är med i regeringen eller oppositionen.G Genomklok skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg