9 901 läst ·
35 svar
10k läst
35 svar
AKUT, bergvärmepump läcker
Hade du ngn försäkring som täckte upp?E Eddsson skrev:
Jag tror jag kom ganska billigt undan.C cpalm skrev:
Servickillen sa att man behövde vara två för att göra jobbet så jag var behjälplig och lyfte o greja.
Om TS finns i Stockholm så kan jag förmedla kontakt med duktig tekniker.
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Vi. råkade ut för precis detta för ett par år sedan. Också en Thermia från 2012. Firman som installerade den 2012 kom direkt, jag fick tom be dem vänta en dag, vi skulle iväg den dagen. De hade lagat samma fel på 3 andra pumpar veckan innan. Det byttes till en rostfri beredare. Arbetet tog i princip en dag, värmepumpen fick demonteras till atomer för bytet.
Arctica och hemförsäkring täckte 100%. Man måste först anmäla till hemförsäkringen, arctica täcker allt som hemförsäkringen inte tar. Vi fick ersättning ”med vändande” Mail. Mycket smidig skadehantering.
Arctica och hemförsäkring täckte 100%. Man måste först anmäla till hemförsäkringen, arctica täcker allt som hemförsäkringen inte tar. Vi fick ersättning ”med vändande” Mail. Mycket smidig skadehantering.
Bekräftade dem att beredaren var sämre än den de monterade in? Borde varit en rostfri från start.H hempularen skrev:Vi. råkade ut för precis detta för ett par år sedan. Också en Thermia från 2012. Firman som installerade den 2012 kom direkt, jag fick tom be dem vänta en dag, vi skulle iväg den dagen. De hade lagat samma fel på 3 andra pumpar veckan innan. Det byttes till en rostfri beredare. Arbetet tog i princip en dag, värmepumpen fick demonteras till atomer för bytet.
Då var det ju värdelöst att han kom ut?M m@nge skrev:
Midsommarhelgen. Jourrörmokare.
Du vet att de flesta tar 5000 bara för sätt sig i bilen en sån helg?
Hoppas du fick prisförslag innan
Ja nu i efterhand var det helt meningslöst. Men där och då tänkte jag inte så långt, skulle i princip åkt iväg på semester samma dag så det var halvt panikartat.Appendix skrev:
Jag kommer ge den fakturan till mitt försäkringsbolag. Det var ändå dem som rekommenderade att ta ut en röris på jour.
Min uppfattning är att detta inte kommer kosta mig en endaste krona, kan kanske få lägga ut så länge, men det är lugnt.
Så är det nog. Men man utgår ju ifrån att de som installerar värmepumpar använder rätt material.M MagHam skrev:
När de nu förhoppningsvis byter ut min beredare i veckan ska jag fråga vilket material den har, och naturligtvis kolla vad den nya är i för material.
Om plats finns kan du montera en större separat VVB bredvid och dra om rören. Denna går ju sen att använda när resten av pumpen ger upp och du då kan köpa en billigare pump utan VVB
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Min installatör hävdade att beredaren var av vanlig plåt, möjligen med ngn ytbeläggning som inte höll måttet. En konstruktionsmiss. Nu som sagt rostfritt.
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg