I somras så renoverade vi upp ett gammalt torp som har krypgrund.
När vi tog bort den gamla vedspisen som stod på en gjuten platta i köket så märkte vi att plattan var full av svamp undertill. Vi började då riva upp mer och fick slutligen byta golvet i halva köket, i hela hallen och i badrummet. Vi fick också byta ut cirka en tredjedel av syllen för att den var angripen och uppröten.
Vi visste dock inte då att det var äkta hussvamp vi hade att göra med. Så vi tog inte bort mer än nödvändigt, och kan nog till och med ha lämnat kvar svamprester på sina ställen.
Vi hade värmefläktar under golvet och en avfuktare under några veckors tid för att torka upp under golvet. Sedan åtgärdade vi det som möjligen då var orsaken. Det läckte vatten från varmvattens vattenberedaren i hallen och från avloppsröret i köket.
Nu när vi har sett bilder på äkta hussvamp och läst om detta så förstår vi att det var detta vi hade.
Man vill ju inte gärna riva upp allt golv igen för att kolla hurvida det sprider sig mer nu eller om vi åtgärdade såpass att det inte är någon fara längre.

Skulle det vara en bra idé att köra in värme under kåken, i krypgrunden för att torka ut ev. kvarvarande svamp?
Läste i en tråd att om man värmer upp virket till 60 grader under ett dygn så dör svampen.

Några råd?

Tack!

A
Om du har krypgrund kan du väl se om det finns svamp kvar om du inte har isolerat golvet ännu?

Har du satt i blindbotten och isolering så är det nog kört om man inte bryter upp det igen.

Hej

Optimala för hussvampen att växa är ju en fuktkvot 28% = fuktmättad den betingelsen har du nog undanröjt genom åtgärdat grundorsaken. Husvampen kan dock överleva om sporer och evenetuella svampkroppar finns kvar i grunden dock så växer den kanske inte i samma takt som tidigare.

Föreslår om du kan öppna upp en inspektionslucka från insidan alternativt utsidan om det går att krypa i grunden.

Att hålla svamp i dvala/bromsa tillväxten kan ske genom kemiskbehandling samt kan du ändra klimatet drastiskt till ett torrarre klimat i grunden, eftersom grunden troligtvis håller ett förhöjd fuktighet ändå genom temperaturskillnaden mellan luft ute och luft i grunden framförallt sommartid så finns där nog ett behov av att ändra klimatet.

Finns flertal tillverkare av avfuktare som kan vara intressant Acetec Pd 250 eller Corrventa 300 TT eller någon av Polygons avfuktare .
www.ricto.se eller www.corroventa.se

Redigerat:
Alfred Jonsson skrev:
Om du har krypgrund kan du väl se om det finns svamp kvar om du inte har isolerat golvet ännu?

Har du satt i blindbotten och isolering så är det nog kört om man inte bryter upp det igen.
Jag har tyvärr lagt igen och isolerat golvet så jag kan ju inte se in under golvet längre. Jag skulle ju helst vilja slippa bryta upp golvet igen bara för att kolla ifall vi blivit av med svampen eller inte. Men det kanske är ett måste.

Kontakta ditt försäkringsbolag, det är inte omöjligt att dom kan hjälpa till.

Om det är äkta hussvamp ni hade så hjälper det inte att plocka bort det skadade och torka upp utrymmet. Man brukar säga att allt som ser ut att vara angripet plus allt inom minst en meter ska rivas bort. Svampens mycel kan sträcka sig väldigt långt från fruktkroppen vilket gör att svampen har en förmåga att dels hämta vatten och kalk från avstånd, dels kan sprida sig över stora områden.

Man kan säkert sanera kemiskt efter att ha rivit ut tillräckligt och torkat upp. De saneringar jag har läst om har varit kombinerade värme- och kemsaneringar, dvs man hettar upp de ytor som man inte river bort och sprutar sedan med något lämpligt bekämpningsmedel. Utförs av naturliga skäl aldrig av privatpersoner utan endast av saneringsfirmor med erfarenhet av just äkta hussvamp.

Kolla vad som ingår i din försäkring. Många villaförsäkringar har skydd mot äkta hussvamp som extraförsäkring.

Torpet skrev:
Hej

Optimala för hussvampen att växa är ju en fuktkvot 28% = fuktmättad den betingelsen har du nog undanröjt genom åtgärdat grundorsaken. Husvampen kan dock överleva om sporer och evenetuella svampkroppar finns kvar i grunden dock så växer den kanske inte i samma takt som tidigare.

Föreslår om du kan öppna upp en inspektionslucka från insidan alternativt utsidan om det går att krypa i grunden.

Att hålla svamp i dvala/bromsa tillväxten kan ske genom kemiskbehandling samt kan du ändra klimatet drastiskt till ett torrarre klimat i grunden, eftersom grunden troligtvis håller ett förhöjd fuktighet ändå genom temperaturskillnaden mellan luft ute och luft i grunden framförallt sommartid så finns där nog ett behov av att ändra klimatet.

Finns flertal tillverkare av avfuktare som kan vara intressant Acetec Pd 250 eller Corrventa 300 TT eller någon av Polygons avfuktare .
www.ricto.se eller www.corroventa.se
Tack för ditt svar.
Vad menar du med kemisk behandling?
Menar du att behandla trät med t.ex. Tvärstopp?
Det jag tänkte var ju att sommartid köra in hög värme under en kortare period för att döda svampen och samtidigt torka ut under huset.
Ett annat alternativ jag funderar över är hur lång tid det kan tänkas ta för svampen att i nuläget komma upp i huset och ifall man struntar i att göra någonting hur länge men kan tänkas bo här isåfall. För det är ett gammalt hus och man vill inte lägga ner för mycket pengar på det heller.

Det finns medel som innehåller borsalter typ boracol som med fördel brukar användas, en förändring av ph värdet för att bromsa eventuell tillväxt som kan finnas där. Att trycka in värme och tro att man får upp en temperatur i grunden till över 60 grader som du nämnde tidigare, det tror jag inte att du lyckas med, en grund är ju inte tät och framförallt inte äldre torpargrunder.

Som sagt skall du förse grunden med torrluft så bör det ske med hjälpa av fasta installationer av avfuktare.

Vet du vad du har för avstånd mellan marken och trossbotten? Har du över 50 cm bör du kunna åla/krypa för att på så sätt regelbundet föra tillsyn över grunden.

Om du nu har hussvamp som inte sanerats bort, så finns det en risk att den växer till sig, men all svamp behöver näring, så det innebär att förutsättningarna att växa finns nog där i dag, dock så växer den inte i samma takt möjligtvis och det går inte säga hur fort den växer eftersom det beror på temperatur och luftfuktighet samt material som finns i närheten.

Om du är orolig ta kontakt med någon som kan komma och undersöka, var i landet bor du?, för jag har bra kontakter med skadeutredare i hela landet om du behöver tips.

Ok. Fast ifall man hade lyckats få upp 60 grader i grunden, tror du isåfall att svampen hade dött?

Jag vet inte riktigt avståndet mellan marken och trossbotten. Men när vi hade uppe golvet i somras så kunde man ju krypa in inifrån. Fast det finns inget ställe från utsidan som man kan krypa in från. Så isåfall får man väl göra som du nämnde tidigare att man kan göra en inspektionslucka från insidan som man kan krypa ner genom.

Jag bor i Istorp som ligger i Marks kommun i västra götaland.
Vet du några skadeutredare här i närheten?

Som tidigare skriver så måste du på något sätt komma in under huset och kunna kontrollera att inte svampen finns kvar eller växer på något annat ställe. Sporerna kan i sig färdas till andra ställen och där det finns fukt och gärna kalk få fäste. Jag har sett hussvamp växa på ett ställe i grunden och sedan hittat det växa under klinkret i badrummet 5 meter ifrån. Vill inte spä på med saker som gör dig ännu mer orolig så jag tycker du ska ta kontakt med försäkringsbolag och saneringsfirmor. Ocab / Anticimex är dom mest kända sen finns det mindre företag som håller på med sånt. Gäller bara att dom har erfarenhet från saneringar av hussvamp så man inte går in och förvärrar situationen. Man behöver ta prover för att se koncentrationen av sporer och även ta på olika ställen i grunden för att se spridningen. Jag själv har varit med om en omfattad hussvampskada i ett timmerhus så jag vet hur det är att vara i din situation. Mitt försäkringsbolag hjälpte mig inte utan jag fick stå för allt själv och fått göra det mesta själv förutom saneringen. En duktig kille inom detta är Ljungby Fuktkontroll & Sanering AB, jag var i kontakt med han från början och han hjälpte mig i rätt riktning. Ljungby är väl inte närmast dig men han kanske kan hjälpa dig ändå. http://www.lfs-web.se/kontakt.htm

Nästa steg för dig är att du tar dit en sakkunnig som kan råda dig rätt beroende på hur det ser ut, jag tror du har igen pengarna du lägger ut för en bra undersökning. Kontakta de företag som tidigare inlägg nämnde de har kontor i närheten av er. Av egen erfarenhet vet jag att dessa företag är bra och seriösa.

Lycka till!

hur har det gått?

//T

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.