Byggahus.se

Åker ni på semester?

9k läst  139 svar

1. IngMatt
    Bannad Nivå 6
    Fruns chefer reser en massa och hon som har bra betalt vill visst inte vara sämre, så vi hade 3 semestrar förra året, 2 till Spanien och en till Gotland, men jag börjar tröttna och tycker det börjar bli dyrt.
    En vecka över påsklovet går löst på runt 30.000 till Spanien och då tar vi inte ut hyrbil men All inclusive. När 2 resdagar går bort är 5 kvar.
    Det tar en massa tid att hitta rätt resa så alla i familjen kanske blir nöjda, fast barnen verkar trivas överallt och bara frun gnäller lite. Sedan ska alla vara friska, det tar tid att packa, är stressigt att hinna med flyg och bagage, hitta parkering och förflytta sig med 2 kottar plus väskor. Flygen går ofta på vidriga tider och det är mkt väntande. Ibland får man frysa i planen. Transferbussarna är smått tvivelaktiga. Och det är en massa annat att göra hemma, men efter semestern ångrar man inget.

Det var betydligt enklare att kvista ner till Gotland fast det var tider att passa.

Men att lägga ut 100 lakan på semestrar verkar lite sjukt när det inte är nöje hela tiden precis. Dessutom finns en massa ogjort i 08. Eller också är jag orättvis då jag rest en massa men inte hon. Lite löjligt att vi åker till barnställen men man måste, för småbarn är det ganska likgiltigt, dom minns knappt något efteråt.

2. N
    Medlem Nivå 6
    Inte en fråga i hela inlägget, är det nått speciellt du vill diskutera eller vill du bara meddela att du lägger 100.000:- om året på semestrar?

För att besvara frågan i rubriken: Ja vi åker på semester ibland.

Redigerat 19 jan 2014 03:10
  3. IngMatt
    Bannad Nivå 6
    Jag skulle ha gjort en omröstning men börjar slakna. Många av mina grannar tar ingen semester-resa. Själv betalar jag 25% eller vill bli bjuden, för jag lyckas inte håva in de stora beloppen längre.

Frågan är hur det är med andra villaägare, vad man har råd med eller vill.

4. A
    Anonym
    Problemet med barn i skolåldern gör att ska vi komma iväg måste det bli på skolloven, men då är det så mycket dyrare än annars och man får inget extra för pengarna att vi helst låter bli (man kan kalla mig snål om man vill).

Men det som ställer till det kan vara just:
    Det går nästan alltid hitta någon i omgivningen som åker på semesterresor mest hela tiden. Någon annan byter bil vartannat år. Någon lyxrenoverar köket eller renoverar mest hela tiden, och så finns det den som har dyra fina båtar och "lever" i skärgården, vissa har sommarställe vid vattnet, någon har hus i Thailand, osv, osv..

Om man jämför sig med *summan* av alla andra i ens omgivning och ska åka på många semesterresor, äga ny bil, skärgårdsställe, bra båt, hus i Thailand och renovera hela huset ja då blir det både dyrt och jobbigt.

Skulle man hoppa på alla sammanlagda idéer alla på detta forum pysslar med och köpa alla verktyg och maskiner som forummedlemmarna tillsammans köper skulle man vara utfattig, ha trångt om plats och leva en väldigt stressig tillvaro, om än med mycket roliga projekt och häftiga maskiner omkring sig [​IMG]

Jag tror att det ofta handlar om de egna prioriteringarna, att fundera på vad man själv vill och försöka att inte påverkas så mycket av vad "alla andra" gör.

Redigerat av moderator 19 jan 2014 07:57
    • Laddar…
    • Svara
  5. mycke_nu
    Medlem · Nivå 22
    Semester finns knappast på kartan. Fast vi bor ju redan på Gotland. :)

• Laddar…
  6. A
    Medlem · Nivå 18
    I mån av tid, men då vill jag ha två veckor så man hinner varva ned och njuta av vistelsen. Reser inte med barn längre så nu bokas allt separat, flyg, först natten bokas i förväg och övriga på plats. Byter även boende och har i regel bil under hela vistelsen. Vill ha friheten att själv kunna välja.

• Laddar…
  7. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Jag tror vi åker till Gotland på semester. :)

Man kan plocka fossiler på stränderna har jag hört, det gör nog barnen nöjda. ;)

8. mycke_nu
    Medlem · Nivå 22
    Det gör t.o.m. mej nöjd. :)

Välkommen!

9. pappskallen
    Medlem Nivå 10
    VM i "bra liv" som Krister (i P3 en gång sa)

10. A
    Medlem · Nivå 9
    1) Du och din fru är rika eftersom ni har två inkomster. Allt beror på vilka resurser man har. Själv hade jag inte lagt 100000 om året på semestrar men har man ett överskott på pangar så varför inte. Men kanske ni hade mått lika bra av bara en semester?

2) Man kan ta semester utan att resa till exotiska platser som Gotland. Går att bila runt Sverige, åka upp till Norge (om man tar med sig all mat)

3) Går det inte att förhandla om skolloven? Vill minnas att man på vissa platser sprider ut loven ett par veckor. Eller under sommaren när barnen är lediga tre månader kanske du och frugan kan flytta semestern?

4) För oss fattiga människor finns det billigare alternativ. Hitta sistaminutenbiljetter och boka själv hotell. Eller acceptera att åka til ett okonventionellt resmål som t ex Albanien eller Nigeria bara du hittar billiga biljetter. Börja med att hitta något billigt och anpassa dig därefter. De flesta resmål har en historia som är intressant om man läser in sig.

5) Finns billiga biljetter till konventionella resmål som t ex Kina och USA även på intressanta tider. Väl på plats kan man kapa mycket kostnader genom att boka lhotell på lite mindre bra lägen och äta på Mconalds. Och använda kollektivtrafik.

Jag och frugan åkte runt i Kina i juni för 20 papp inkl allting, även flyg. Ok, då talar hon språket och förbokade alla tågbiljetter en månad i förväg men vi såg oerhört mycket, gick ut och åt och shoppade.

11. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Ja det där är lite jobbigt men det känns väldigt bra när dom står där i hyllan redo för nästa projekt!

För egen del skulle jag gärna skippa semestrandet helt. Jag trivs bäst när jag får stöka runt här hemma med diverse projekt. Badande gör man bäst hemma nuförtiden eftersom det nästan överallt är kallare i vattnet än i poolen här hemma. Folkpools poolreklam är oerhört träffsäker. Tyvärr delar inte resten av familjen min syn på semesternirvana så ibland tvingas jag iväg på någon charter.

Vad andra gör tror jag man ska försöka skita i. Jag fick en gång lära mig att framgång ska mätas i förmågan att uppnå egna uppsatta mål, inte i en jämförelse med andra. Klokt.

12. A
    Anonym
    Samma här, och det är banne mig inte billigt det heller...

• Svara
  13. DjAlbert
    Medlem Nivå 6
    Semester är betald sammanhängande ledighet från jobbet. Ska det sen åkas nånstans åks det inte på semester utan det åks bort under semestern. Men nej, jag brukar inte "åka på semsester" Är jag ledig flera veckor under sommarn vill jag göra mest ingenting o vila upp mig. Kanske pysslar om nått litet hemmavid men de större ingreppen gör kag kvällat o storhelger så att jag just får ha semester på semestern. Och ska vi promt åka nånstans blir det högst 4 max 5 timmars bilresa bort annars blir jag alldeles för otålig o de blir bara dynga av besöket vid målet. Nej, har jag semester vill jag va hemma, ta det lungt,dricka pilsner o titta på alla som går till sitt andra jobb samma dag som dom går på semestern ;)

14. N
    Medlem Nivå 1

semester

Hej, det är svårt att komma igång att åka på semestern när man bygger hus. Det finns så många saker man måste ta hand om och det går inte att lämna allt. Man kan inte koppla av på riktigt när man har så mycket att tänka på.

15. E
    Trädgårdsfixare Nivå 15
    Bara det inte är i någon annans pool, right?

Jag har några vänner som lever efter devisen att den är rikast som har flest bra historier när hon dör. Antingen har du upplevt dem själv, eller så har du umgåtts mycket och fått höra dem. Jag tycker att det finns klokhet i detta, och jag försöker spara ihop dem .. :cool: