Inget, men det lyfts ju om och om igen att elektriker har högre inköpspriser än elbutik. Nu är det marginell skillnad, men om det är en signifikant skillnad är det rimligt att byta leverantör.

• Gilla
reez och 2 till
  • Laddar…
Jo men få stirrar sig nog blinda på enskilda produkter............Alla kan inte vara billigast på allt och det jämkar ut sig. De flesta har en bra leverantör och så länge det fungerar så kör man nog på. En näthandlare som säljer med lika priser till alla har nog väldigt lite att tillföra i övrigt. Möjligen som komplement ibland. Så skulle jag resonera iallafall.

Nej, men de fall där majoriteten håller med om att det är höga priser så ligger de generellt klart högre än elbutik. Elbutik är en vettig markör på hur prisbilden ligger. De är dyrare på vissa saker och billigare på andra. De tycks ligga bra till på standardsaker som dubbeluttag som jag gissar att folk kollar priset på ofta.

När elektrikern fakturerar belopp som generellt ligger 100% över elbutik kan man utgå ifrån att de har ett påslag på ca 100%. Har de då sagt att de ger 20% rabatt är det inte konstigt att kunder blir upprörda. Som kund är det inte orimligt att tro att en elektriker har 20% rabatt på ordinarie pris, även om så inte är fallet.

• Gilla
reez och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Inget, men det lyfts ju om och om igen att elektriker har högre inköpspriser än elbutik. Nu är det marginell skillnad, men om det är en signifikant skillnad är det rimligt att byta leverantör.
Du är helt ute och cyklar! Elbutik är en internetbutik och ska inte jämföras med elektrikers eller Rörmokarens priser hos tex. Ahlsells som lagerhåller ett stort antal artiklar och har ett distributionssystem så du kan hämta grejerna dagen efter innan kl 07,00 ifall något är slut på hyllan. Eller få det utkört för den delen. Har proffs säljare som ”gratis” hjälper till och därmed spar tid till entreprenören.

Vi kan dra jämförelsen lite längre. Vi har hittat polska internetsiter som säljer blandare från Gustavsberg och Fmm 40-60% billigare än K-Rauta.
Inkl frakt.
(Det råkade bli just K-Rauta när vi kollade detta). Rinkabyrör låg inte i närheten men var betydligt billigare än K-Rauta.

Är det med Polska internetsiter vi ska börja jämföra priser?
Har K-Rauta förresten oskäligt höga priser?
Eller Rinkeby rör?
Eller Ikea för den delen som också var ca 50% billigare i Polen på kök när vi kollade upp dom.

Det kanske kommer en dag då många tvingas byta leverantörer till nätbutiker. Tror dock att det kommer dröja då tid är pengar i denna bransch. Men det går säkert att utveckla distributionssystemet även för nätbutiker.

Butiksdöden är ju redan ett faktum för många. Många lanthandlare fick ge upp för länge sen då folk började ta bilen till lågprislador runt om i Sverige.

Jag tycker inte Daniel är helt ute och cyklar. Även om inte Elbutik är ett alternativ för hantverkaren så är deras priser en bra markör för vad som är 'normalt' marknadspris. Sen om det diffar +/- 25% mot vad en ärlig hantverkare tar till kund spelar inte så stor roll. Det är ju inte dom prisskillnaderna som är problemet.

• Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag tycker inte Daniel är helt ute och cyklar. Även om inte Elbutik är ett alternativ för hantverkaren så är deras priser en bra markör för vad som är 'normalt' marknadspris. Sen om det diffar +/- 25% mot vad en ärlig hantverkare tar till kund spelar inte så stor roll. Det är ju inte dom prisskillnaderna som är problemet.
Jag håller inte med alls. Ett normalt marknadspris kan aldrig utgå ifrån en nätbutik i mitt tycke. Den dagen en hantverkare börjar beställa allt sitt material på nätet och själv inte lagerhåller en pinal är jag villig att fundera på saken. Då är det bara garantibiten som återstår att värdera.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Du är helt ute och cyklar! Elbutik är en internetbutik och ska inte jämföras med elektrikers eller Rörmokarens priser hos tex. Ahlsells som lagerhåller ett stort antal artiklar och har ett distributionssystem så du kan hämta grejerna dagen efter innan kl 07,00 ifall något är slut på hyllan. Eller få det utkört för den delen. Har proffs säljare som ”gratis” hjälper till och därmed spar tid till entreprenören.

Vi kan dra jämförelsen lite längre. Vi har hittat polska internetsiter som säljer blandare från Gustavsberg och Fmm 40-60% billigare än K-Rauta.
Inkl frakt.
(Det råkade bli just K-Rauta när vi kollade detta). Rinkabyrör låg inte i närheten men var betydligt billigare än K-Rauta.

Är det med Polska internetsiter vi ska börja jämföra priser?
Har K-Rauta förresten oskäligt höga priser?
Eller Rinkeby rör?
Eller Ikea för den delen som också var ca 50% billigare i Polen på kök när vi kollade upp dom.

Det kanske kommer en dag då många tvingas byta leverantörer till nätbutiker. Tror dock att det kommer dröja då tid är pengar i denna bransch. Men det går säkert att utveckla distributionssystemet även för nätbutiker.

Butiksdöden är ju redan ett faktum för många. Många lanthandlare fick ge upp för länge sen då folk började ta bilen till lågprislador runt om i Sverige.
I de fall medlemmar med konto hos Ahlsells har publicerat priser så ligger de nära elbutik. Så det är definitivt en jämförelse som kan göras.

• Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
Elbutiks priser ligger i nivå med fysiska butiker, typ Jula, Clas Ohlson, Bauhaus, etc. Däremot har dom ett mycket större sortiment, så jag ser inget problem med att använda dem som måttstock.

Krille-72 Krille-72 skrev:
Ett normalt marknadspris kan aldrig utgå ifrån en nätbutik i mitt tycke.
useless useless skrev:
Elbutiks priser ligger i nivå med fysiska butiker, typ Jula, Clas Ohlson, Bauhaus, etc.
D Daniel 109 skrev:
I de fall medlemmar med konto hos Ahlsells har publicerat priser så ligger de nära elbutik.
Med andra ord är ett normalt marknadspris runt Elbutiks priser eller om man så vill runt Ahlsells verkliga priser. Eller?

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Typ. Problemet är att definiera vad som är Ahlsells 'verkliga priser' då det kan variera med en magnitud på 2-3 beroende på vem som kollar.
Men de hantverkare som har rimliga påslag på sina inköpspriser verkar landa i häradet runt elbutik eller de stora byggladorna.

useless useless skrev:
Problemet är att definiera vad som är Ahlsells 'verkliga priser' då det kan variera med en magnitud på 2-3 beroende på vem som kollar.
Tror du variationen är så stor om de som kollar är "riktiga hantverkare" med "aktiv handel" i den bransch där de "kollar"?

Nej, det tror jag inte. En elektriker som handlar regelbundet på Ahlsell har nog ungefär samma priser på elmaterial oavsett om hen är egenföretagare eller anställd på en firma med 100 pers. Visst kan det säkert skilja nåt tiotal procent i rabatt, men inte så mycket att slutkunden får betala dubbelt så mycket.

• Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Elbutiks priser ligger i nivå med fysiska butiker, typ Jula, Clas Ohlson, Bauhaus, etc. Däremot har dom ett mycket större sortiment, så jag ser inget problem med att använda dem som måttstock.
Där har vi något annat. Nu pratar vi fysiska butiker. Då är jag helt med på att jämföra priser på lika artiklar.

Det finns något som inom livsmedelshandeln kallas för 80-20 regeln. 20% av produkterna står för 80% av omsättningen. Om det är exakt lika siffror när det gäller el och rör har jag ingen aning om.
Vilket el och rörsortiment tex, Bauhaus har vet jag inte.
När det gäller bygg så vet jag däremot att det inte fungerade tillfredställande. Vi har nämligen testat när en god vän till mig blev chef över proffssäljarna på Bauhaus. Tyvärr var det alldeles för mycket strul och bristande kvalitet på virke samt omöjligt att få tag i vissa artiklar så det blev ett kortvarigt test. Även fast dom kallar sig proffssäljare så var dom allt annat än proffs och dom hade inte den tid vi är vana att andra proffsäljare lägger ner. Då har jag inte ens kommit in på reklamationsärenden hos Bauhaus. Det finns förresten en tråd om Bauhaus i detta forum när det gäller reklamationer.

Vi handlar dock forfarande en del på Bauhaus. Golv bla. Brukar garva en del när det kommer en faktura och man har fått 1% rabatt. Ringer upp polarn som forfarande är chef och undrar om det är något fel. (10% på det mesta annars). Får till svar att artikeln är Nettopris satt så därför går det inte att få mer rabatt. Ibland påstår han även att dom själva har minusmarginal viket jag inte betvivlar. Golvgrossisterna vi har konto hos kan inte matcha dessa priser. Tro mig. Jag har försökt.

Nu är väl 80-90% av alla jobb prisjobb så det borde vara en självklarhet att handla på de billigaste ställena!
I verkligheten väljer vi dock att handla säkert minst 95% av väletablerade byggvaruhus.

Våra UE inom rör och el lämnar oftast också fasta priser. Aldrig har jag hört talas om att dom springer in på tex, Bauhaus och köper muggstolar för att dom är billigare där än hos sina egna Grossister.
För så är det när det gäller just många muggstolar från Bauhaus.

• Gilla
BertG
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Med andra ord är ett normalt marknadspris runt Elbutiks priser eller om man så vill runt Ahlsells verkliga priser. Eller?
Nej. Inte för en konsument. Jag anser att hantverkarens fakturerade priser ska jämföras med en fysisk butik där konsumenten kan handla lika artikel.
Där har du ”marknadspriset” i mitt tycke mot en konsument.

Sen anser jag inte att det är oskäligt att hantverkarens försäljningspris mot konsument är något högre att ”marknadspriset”. Inom rör och el skulle jag dra till med 10-25% högre. En högst ovetenskaplig siffra ska tilläggas.:rofl:

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej, det tror jag inte. En elektriker som handlar regelbundet på Ahlsell har nog ungefär samma priser på elmaterial oavsett om hen är egenföretagare eller anställd på en firma med 100 pers. Visst kan det säkert skilja nåt tiotal procent i rabatt, men inte så mycket att slutkunden får betala dubbelt så mycket.
Tyvärr finns det en del som anser att "ändå inte jag som ska betala så jag skiter i vad det kostar". Dessa har säkerligen inte bästa rabatterna.

Dessutom är det ett fenomen att Ahlsells rabattlista ofta innehåller "lite luckor" som "missats". Alltså att vi har vettiga priser på nästan hela sortimentet, men då och då smyger det sig in en slamkrypare där man råkat missa rabatten och vips så har man köpt in en mindre vanlig variant av ett uttag för 1200:- istället för mer rimliga 80:-
När gubbarna går och plockar i hyllorna syns det förstås inte och om inte den som hanterar fakturan är vaken slinker det genom. I "bästa" fall upptäcker kunden det, klagar och man kan gå vidare till Ahlsell och de korrigerar men i många fall slinker det igenom. Har sett detta MÅNGA gånger när fakturorna passerat mig.

Men, för att återgå, jag tycker också det är fullt rimligt att använda elbutik (eller rinkabyrör) som jämförelse. Att sen Ahlsell har en fin service och deras priser därför gott kan vara 10-20% högre säger jag ingenting om. Men det folk invänder mot, i regel, är när det råkar vara uppåt flera hundra procent högre priser! OM hantverkaren verkligen betalar de priserna till Ahlsell så är han fullständigt inkompetent på materialinköp, om han tar de priserna mot kund och hänvisar till Ahlsells lista är han bedragare.

• Gilla
Hullefar och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.