Jag står i valet och kvalet att välja bordssåg. Idag har jag en liten Ryobi ståendes på egna ben. Vill i framtiden ha en monterad, antingen i monteringsbord om den är liten, eller ståendes jämte och använda monteringsbordet som avlastningsbord.
Jag har möjligheten att skaffa en Rigdid R4512 för kring 10 000 kr. Nackdel väntetid, att behöva koppla om från 110 V och storleken på den. Fördel precisionen.
Annars funderar jag på en DeWalt 7492 bordssåg, kostar också ca 10 000 kr. Nackdel liten. Fördel "lätt" att få tag på? ok precision.
DeWalt 745 har inte den sänkbara klyvskyddet även om man kan modda den. 5600 kr.
Bosch GTS 10 XC är också en kandidat. Mjukstarten och sänkbar klyvskydd är lockande. 8000 kr.
Tanken är inte att bli hobbysnickare men vill kunna bygga mindre lådor, jiggar och kanske enklare möbler.
Vad skulle ni valt om ni fick välja?
Jag har möjligheten att skaffa en Rigdid R4512 för kring 10 000 kr. Nackdel väntetid, att behöva koppla om från 110 V och storleken på den. Fördel precisionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Annars funderar jag på en DeWalt 7492 bordssåg, kostar också ca 10 000 kr. Nackdel liten. Fördel "lätt" att få tag på? ok precision.
Logga in
Skapa konto
DeWalt 745 har inte den sänkbara klyvskyddet även om man kan modda den. 5600 kr.
Bosch GTS 10 XC är också en kandidat. Mjukstarten och sänkbar klyvskydd är lockande. 8000 kr.
Logga in
Skapa konto
Tanken är inte att bli hobbysnickare men vill kunna bygga mindre lådor, jiggar och kanske enklare möbler.
Vad skulle ni valt om ni fick välja?
Jag hade samma aber som du. Jag vill eg ha en kabinettsåg (som Ridgiden) är typ. Men eftersom det är antingen "Contractor Saw" eller jättesågen för 30+ som finns på marknaden så var valet inte lätt.
Jag köpte till slut en DeWalt DWE 7492 för 9300:- (Bauhaus) och jag har väl inte sågat jättemycket med den (10-15 snitt) men jag är nöjd. Det föll mest på att man kunde justera anhållet med ratten.
Nackdelen är väl att den inte har mjukstart och låter en del (men de gör väl de flesta kan jag tro)
Tänkte labba med att täcka runt om (ej front) med plyfa och någon typ av ljudisolering som stänger in ljudet men samtidigt ger motorn luft för kylning. Får återkomma om/när det blir av.
Jag köpte till slut en DeWalt DWE 7492 för 9300:- (Bauhaus) och jag har väl inte sågat jättemycket med den (10-15 snitt) men jag är nöjd. Det föll mest på att man kunde justera anhållet med ratten.
Nackdelen är väl att den inte har mjukstart och låter en del (men de gör väl de flesta kan jag tro)
Tänkte labba med att täcka runt om (ej front) med plyfa och någon typ av ljudisolering som stänger in ljudet men samtidigt ger motorn luft för kylning. Får återkomma om/när det blir av.
Verktygstokig
· Halland
· 8 130 inlägg
Beror väl lite på vilken precision man behöver men denna har jag: https://www.clasohlson.com/se/Kombinationssåg-Dewalt-DW743N/41-1322
Jag har byggt en "låda" som jag kan ställa ner den i så jag kan såga skivor. Den har väl inte mikromillimeterprecision men den fungerar bra även med medföljande justerarm...
Jag har byggt en "låda" som jag kan ställa ner den i så jag kan såga skivor. Den har väl inte mikromillimeterprecision men den fungerar bra även med medföljande justerarm...
Verktygstokig
· Halland
· 8 130 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 10 409 inlägg
Ridgid ägs av TTI, min känsla är att det är AEG fast för den amerikanska marknaden...
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Är inte ridgid Emerson? Och aeg tti?Dan_Johansson skrev:
https://toolguyd.com/tool-brands-corporate-affiliations/
Redigerat:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 409 inlägg
Hur mycket plats har du? Själv köpte jag en (något för stor för min lokal) Hammer B3 (kombi med fräs) och det är fantastiskt trevligt med ett "riktigt" justerbord på en bordssåg. Det är förstås ett snäpp upp i pris men om du hittar något begagnat så kan du nog komma ner i närheten av priset för Ridgid-sågen ändå.
Ja i drömmen finns det plats för en justersåg. Jag kommer få 4x6 m så trångt blir det med en sån.B badtastex skrev:Hur mycket plats har du? Själv köpte jag en (något för stor för min lokal) Hammer B3 (kombi med fräs) och det är fantastiskt trevligt med ett "riktigt" justerbord på en bordssåg. Det är förstås ett snäpp upp i pris men om du hittar något begagnat så kan du nog komma ner i närheten av priset för Ridgid-sågen ändå.
Om det är ditt enda utrymme så är jag beredd att hålla med, utrymmet där jag har sågen är 4x4.5m men då har jag möjlighet att öppna bakom/framför sågen så att upp ~3.3m långa ämnen kan sågas. Till saken hör att jag har arbetsbänk och handverktyg i ett annat utrymme som också är omkring 4x4m.
Produkter som diskuteras: "arbetsbänk"
Arbetsbord Master 600 Wolfcraft
Ergonomiskt bord för varje kroppshålling
1 999 kr inkl moms
Läs mer
Lyllos... Det är tänkt att möbleras med en sida fast förvaring och en sida maskiner på hjul. I mitten en såg med utmatningsbord.B badtastex skrev:
Så åter till frågan, vilken väljer man i en mindre lokal?
Verktygstokig
· Halland
· 8 130 inlägg