Är det någon som har erfarenhet av Siemens AgiON kylar? Alltså med en beläggning silverjoner som ska hålla bakterier borta. Är det mycket dyrare och i så fall har ni någon uppfattning om det är prisvärt?

Får lite deja vu känsla här;

antibakteriellt diskmedel var ju SÅ himla bra när det lancerades ::)

Tills någon forskare upptäckte att de små bacillerna transformerades till ännu ilskare och starkare rackare när man använde det nyasuperdupermedlet. ;D

Nä jag tror och tycker ett hederligt vanligt kylskåp är det bästa. Rostfritt förstås ;)

Precis. Jag börjar bli lite skraj för alla steriliserande medel och ytor som dyker upp på marknaden. Jag är rädd för att bieffekterna kommer att bli tvärt emot vad man tänkt sig. Vi kommeratt bli så vana vid den sterila miljön att immunförsvaret går i konkurs - sen dör vi som flugor av en ny bakterie/bacill från Asien. Våra barn kommer mangrant att få allergier. Fisken dör ut när de blir sterila av allt triclosan vi spolat ut. Växterna muterar osv osv.

Lite skit har ingen dött av.
Det du inte dör av gör dig starkare.

Jag instämmer med KarlXII ;)

Jag har två ex i garaget, för senare montering i köket. Jag kan ta lite bilder på mig själv, före och efter (säg efter 5år) så kan vi se om beläggningen genererat några oönskade utväxter eller andra kroppsliga förändringar.

Jag tror på det hela taget att det är skitsamma. Gör man inte rent kylen precis som vanligt kommer det börja lukta självdöd råtta oavsett om det finns en superbeläggning eller inte.

MathiasS skrev:
Jag har två ex i garaget, för senare montering i köket. Jag kan ta lite bilder på mig själv, före och efter (säg efter 5år) så kan vi se om beläggningen genererat några oönskade utväxter eller andra kroppsliga förändringar.

Jag tror på det hela taget att det är skitsamma. Gör man inte rent kylen precis som vanligt kommer det börja lukta självdöd råtta oavsett om det finns en superbeläggning eller inte.
;D

Jo, tack! Jag är övertygad om att man gör sig själv en rejäl björntjänst om man väljer att sterilisera allt runt omkring sig.

Bakterier är finurliga små varelser som lätt muterar till ilskna små monster om de utsätts för fara (=antibakteriell medel)

Vi får bakteriehärdar som är resistenta mot precis allt... Ingen trevlig tanke direkt  :P

Har själv bott i Japan i ett par år och där kan man till och med köpa skjortor som är bakteriedödande och således odörfria i armhålan! Toapapper, handdukar, hudkrämer - you name it! - ALLT går att få i en totalsteril variant. För att inte tala om alla antiseptiska medel som används på nyfödda bebisjapaner. Resultatet blir att japsarna är det mest känsliga folkslaget i världen. De hinner knappt gå utanför sin egen dörr innan de blir sjuka...

Summa sumarum: jag tror INTE på antibakteriella prylar - vare sig det gäller kylskåp eller skjortor eller toapapper  ;D

Lite skit rensar magen. Mycket blir man mätt av. Med andra ord, en allt för steril och antibakteriell miljö kan aldrig vara bra eller nyttigt. Så vida man är skapligt frisk...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.