Claes Sörmland
Tydligen ska parkslide vara något man äter i hemlandet Japan. Den börjar ju titta upp nu i grannskapet, någon som har testat att woka den? Är det värt det?

Rejält syrlig åt rabarberhållet läser jag:

"Young leaves and shoots, which look like asparagus, are used. They are extremely sour; the fibrous outer skin must be peeled, soaked in water for half a day raw or after parboiling, before being cooked."

https://en.wikipedia.org/wiki/Reynoutria_japonica#In_Japan

• Gilla
  • Haha
adron och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tydligen ska parkslide vara något man äter i hemlandet Japan. Den börjar ju titta upp nu i grannskapet, någon som har testat att woka den? Är det värt det?

"Young leaves and shoots, which look like asparagus, are used. They are extremely sour; the fibrous outer skin must be peeled, soaked in water for half a day raw or after parboiling, before being cooked."

[länk]
Vad händer Claes? Skall du få oss att börja odla växten nu?🙃

• Haha
  • Gilla
Klonkers och 7 till
  • Laddar…
BirgitS
De är släkt (slideväxter båda två) och det går tydligen att i recept med rabarber byta ut den mot parkslide. Parkslide kan även ersätta citron samt användas vid ölbryggning.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/sa-har-ater-du-parkslide-som-rabarber-men-mildare
https://www.land.se/tradgard/parkslide-ruggigt-ogras-du-kan-ata
https://atligatradgarden.se/ata-parkslide-otippat-gott/

Dock bör man nog bara göra det i mycket begränsade mängder eftersom parksliden tar upp tungmetaller.

• Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Rabarberpaj är ju gott men jag hade hoppats på lunch!

• Gilla
  • Haha
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Rabarberpaj är ju gott men jag hade hoppats på lunch!
Du får satsa på drycken till lunchen i stället för själva maten ;)
Parkslidevatten, eller för den delen öl men då tar det lite längre tid.

• Haha
  • Gilla
4774 och 2 till
  • Laddar…
Grannens Häck

[länk]
Jag har hört att den blir jättearg om man skär i den, den är ett monster som kan tränga ut genom magsäcken och upp i hjärnan... just sayin...

😱

• Haha
  • Gilla
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag wokade lite salladskål till lunch istället.

• Gilla
  • Älska
Grannens Häck och 1 till
  • Laddar…
4774
Jag wokade lite salladskål till lunch istället.
Åh jag som höll tummarna uppe för att du skulle offra dig för oss andra 😄. Tänkte du skulle komma tillbaka med ett kanon recept på wookad parkslide

Har ätit parkslide-paj - en rabarberpaj fast med parkslide. Det smakade i princip exakt som rabarber.

• Gilla
Alti och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Så youtube har rätt. Vi har att välja på att sylta den och göra paj.

hsd
Sallad på kirskål och parkslide 🤑

Allt går att äta (en gång)

hsd hsd skrev:
Sallad på kirskål och parkslide 🤑

Allt går att äta (en gång)
Jag testade att göra typ spenatsoppa på kirskål, för det skulle vara gott sa's det...
Men, det var inget särskilt, visst det gick väl att äta, men spenat eller nässelsoppa är mycket godare.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag testade att göra typ spenatsoppa på kirskål, för det skulle vara gott sa's det...
Men, det var inget särskilt, visst det gick väl att äta, men spenat eller nässelsoppa är mycket godare.
Ja Kirskål har en ganska tydlig smak så passar inte att ersätta spenat rakt av ex. Men, smaken kommer till rätt i ex asiatisk matlagning, woka med vitlök och soja ex eller woka och sen ha i en nudelsoppa :) Funkar även bra i en pasta, fräs i olivolja med vitlök, blanda i pastan och toppa med parmesan. Plocka företrädesvis de späda bladen och stjälkarna.

• Gilla
Alti och 1 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Ja Kirskål har en ganska tydlig smak så passar inte att ersätta spenat rakt av ex. Men, smaken kommer till rätt i ex asiatisk matlagning, woka med vitlök och soja ex eller woka och sen ha i en nudelsoppa :) Funkar även bra i en pasta, fräs i olivolja med vitlök, blanda i pastan och toppa med parmesan. Plocka företrädesvis de späda bladen och stjälkarna.
OK, får testa mer med kirskål då...Det finns massvis i trädgårn, och de ger ju sig aldrig...

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
P

[länk]
Thailändskor kallar den för Pak boong farang och äter den.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.