Har vad jag förstått TN-S då det är tre faser, neutral och jord som går in i centralen. Har 2st jordfelsbrytare, (jfb). Jorden går direkt upp till jordskenan men även neutral är kopplad på denna skena. Sedan är det draget en tråd från jordskenan ner till jfb 1 som sedan är byglad till jfb 2. De går sedan till neutralskenan.
Är det inte så man ska koppla om man har 4-ledarsystem? Har elektrikern gjort fel?
Bild saxad från Kjell & Co som visar dubbla jfb vid 4-ledarsystem.
Är det inte så man ska koppla om man har 4-ledarsystem? Har elektrikern gjort fel?
Bild saxad från Kjell & Co som visar dubbla jfb vid 4-ledarsystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det låter onekligen konstigt, inkommande nolla borde gå direkt till JFB.
Vad som låter ännu konstigare är att du skriver nollskenan, men det kanske bara var en tankevurpa. Du måste nämligen ha en nollskena per jordfelsbrytare.
Vad som låter ännu konstigare är att du skriver nollskenan, men det kanske bara var en tankevurpa. Du måste nämligen ha en nollskena per jordfelsbrytare.
Vad jag kan se finns 2 skenor, överst en med endast neutralledare inkopplade och under den en med endast jord + inkommande neutral.
Dålig bild men mittenkabeln som kommer in underifrån är inkommande från elmätaren.
Fotografen, hur menar du?
Aha! Det sitter ju en lodrät nollskena längst ner till vänster ser jag nu. Så det stämmer ju att det är 2st nollskenor. Men det förklarar ju fortfarande inte varför inkommande N är kopplad till jordskenan istället för till jfb.
Dålig bild men mittenkabeln som kommer in underifrån är inkommande från elmätaren.
Fotografen, hur menar du?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Aha! Det sitter ju en lodrät nollskena längst ner till vänster ser jag nu. Så det stämmer ju att det är 2st nollskenor. Men det förklarar ju fortfarande inte varför inkommande N är kopplad till jordskenan istället för till jfb.
Redigerat:
Du har två nollskenor (lyckligtvis, då det är två JFB), den andra upptäckte du ju, där till vänster om JFB'arna.
Det hade förvisso kunnat finnas endast en nollskena också och ändå varit korrekt - om en JFB endast går till en helt egen trefaslast, t.ex. en värmepump.
Vidare så känns det fel att både inkommade PE + N går till jordskenan. Hade det varit TN-C så skulle det varit korrekt att PEN-ledaren varit inkopplad där.
Nu är det i praktiken ungefär samma sak så länge det inte sitter en JFB innan. En PEN-ledare är ju en en N och PE kombinerat, och det blir ju denna dubblerade ledare också, den går ju ganska säkert ihop i matande ände ute vid mätarskåpet.
Men strikt formellt skulle det varit uppdelat i gruppcentralen, dvs du behöver ytterligare en liten kort noll-skena som är för inkommande nolla, före JFB.
Det hade förvisso kunnat finnas endast en nollskena också och ändå varit korrekt - om en JFB endast går till en helt egen trefaslast, t.ex. en värmepump.
Vidare så känns det fel att både inkommade PE + N går till jordskenan. Hade det varit TN-C så skulle det varit korrekt att PEN-ledaren varit inkopplad där.
Nu är det i praktiken ungefär samma sak så länge det inte sitter en JFB innan. En PEN-ledare är ju en en N och PE kombinerat, och det blir ju denna dubblerade ledare också, den går ju ganska säkert ihop i matande ände ute vid mätarskåpet.
Men strikt formellt skulle det varit uppdelat i gruppcentralen, dvs du behöver ytterligare en liten kort noll-skena som är för inkommande nolla, före JFB.
Nej, båda jfb används till flera grupper. jfb 1 täcker första raden av säkringar och jfb 2 täcker den andra raden. Huset är byggt -37. Kanske har jag TN-C iallafall, trots att de använt en 5-ledare? Och så har de använt både N och PE för att öka kabelarean? Läser precis en tråd om detta: https://www.byggahus.se/forum/el/104206-tn-s-och-bygling-mellan-nolla-och-jord.html
Hur kan jag ta reda på om det är TN-S eller TN-C? Ringa nätägaren?
Hur kan jag ta reda på om det är TN-S eller TN-C? Ringa nätägaren?
Det bör nätägaren kunna svara på, om det inte är alltför plomberat så kan det gå genom att undersöka vid mätarplatsen också.
Men det är oerhört ovanligt att inkommande är TN-S. Jag har det dock själv.
Är serviskabeln minst 20 år gammal så tror jag du helt kan utesluta att det är TN-S.
Men oavsett vad inkommande servis är så är det ändock mest korrekt att inte sätta ihop N och PE i centralen. N ska ha en egen liten plint som sen JFB'arna hämtar sin nolla ifrån. Då blir det helt korrekt och mest framtidssäkert.
Är serviskabeln minst 20 år gammal så tror jag du helt kan utesluta att det är TN-S.
Men oavsett vad inkommande servis är så är det ändock mest korrekt att inte sätta ihop N och PE i centralen. N ska ha en egen liten plint som sen JFB'arna hämtar sin nolla ifrån. Då blir det helt korrekt och mest framtidssäkert.
Du har förmodligen TN-C och "elektrikern" (kom igen, det är malmbergs) som byggt centralen har snålat in på kabelarea eftersom mätarskåpet förmodligen är DII men ändå känt att "naaaah, jag ska nog lägga dubbelt på PEN så att jag iallafall kommer över minimum 10kvmm"
Men vad skulle N-plinten fylla för funktion? Blir det inte samma sak?Mikael_L skrev:Det bör nätägaren kunna svara på, om det inte är alltför plomberat så kan det gå genom att undersöka vid mätarplatsen också.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 152 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 152 inlägg
Så man är inte en riktig elektriker om man använder malmbergs om kunden ber om det?Emil_K skrev:
Renoverare
· Kalmar
· 2 860 inlägg
Faktiskt sett fler elektriker som gjort det konstigt nog
Om nolla och PE (jord) sitter ihop i matande ände så blir det i princip samma sak rent elektriskt.Höga Berget skrev:
Men är de särade på i elcentralen, PE helt korrekt till PE-skenan och nollan till en liten plint för inkommande nolla (kan kanske kallas gemensam noll) så blir kabeln mellan mätarskåp och gruppcentral defacto en TN-S-matning och precis allt blir korrekt enligt föreskrifter och logisk uppbyggnad och area på ledarna.
Sitter det ihop på det sättet som det är i dag så blir det däremot fail på alla de tre parametrarna, det är bara rent elektriskt som det ändock fungerar lika bra, för elektronerna kilar fram där dom kan och skiter högaktningsfullt i färgen på isoleringen eller logisk uppbyggnad av ledningssystemet.