Byggahus.se
Jag är i behov av en ny högtryckstvätt. Efter att ha spenderat några timmar för många på att leta och jämföra prestanda så har jag bokat ner det till följande alternativ:

1. Kränzle 1152 tst - 8300kr
2. Husqvarna PW460 (Nilfisk 160.2) - 5100kr

Jag fattar det som att båda har pump i mässing och keramiskt belagda kolvar. Husqvarna har induktionsmotor vilket knappast är ett minus (?).

Husqvarna har högre vattenflöde och högre tryck. Kränzle klarar sig på en 13A-säkring medans Husqvarna behöver 16A.

Är Kränzle verkligen värd så mycket mer när den iaf på pappret verkar underlägsen? Varför isf? Vad är det jag förbiser?

Tack på förhand. :D

C
Kränzlen är "strypt" på svenska marknaden för att funka med vanlig 10A-säkring, därav de sämre specarna. Man anser rimligtvis att det är en fördel att en tvätt i den storleksklassen kan köras i ett vanligt uttag. Du kan även köpa en tyska versionen som inte är strypt om du hellre vill ha en lite kraftigare maskin. Sen kan du få 1152:an en tusenlapp billigare än det pris du har.

Redigerat:
C cpalm skrev:
Kränzlen är "strypt" på svenska marknaden för att funka med vanlig 10A-säkring, därav de sämre specarna. Man anser rimligtvis att det är en fördel att en tvätt i den storleksklassen kan köras i ett vanligt uttag. Du kan även köpa en tyska versionen som inte är strypt om du hellre vill ha en lite kraftigare maskin. Sen kan du få 1152:an en tusenlapp billigare än det pris du har.
Jag blir inte klok på vad den extra effekten gör. Trycket och vattenmängden är lika om man jämför på Kränzles hemsida.

H Holmspel skrev:
Ännu bättre pris:
[länk]

Kränzlen går ju att renovera om X antal år om den skulle krångla.
Kan man göra det med Husqvarnas?

Eller tipset från @Fluxor som skrev denna kommentar i en annan tråd:

”Köpte på Ebay av werkzeugalarm.de. Kostade €605.94 inklusive frakt.”
Det är ju en aspekt att ta med i beräkningarna. Men om man ser det såhär; Jag köper en Kränzle för 3000kr mer än Husqvarnan. Om X antal år behövs den lagas. Låt säga för 1500kr. Då kan jag i princip köpa en ny Husqvarna för de pengarna istället.

Då känns det lite som att Kränzle måste ha något mer att erbjuda för att motivera prisskillnaden.

Tack för Ebay-tipset. Dock har jag rabatt hos ett par ÅF så det lönar sig att hålla mig till Sverige.

Är husqvarna en nilfisk i annan färg bara? Som jag har skrivit i någon annan tråd här så har vi 2st sådana på jobbet ,och jag är inte imponerad av dom. Känns smäckiga helt enkelt. Får bättre känsla av min stihl 129. Kränzles tvättar känns mycket rejälare.

Jag hade samma funderingar för ett par år sen.
Det jag kom fram till var att det finns inget mellan plastsmäckeskit-sombararetargallfeber-påenstackarsvillaägare-fyfan och proffsgrejer. Inget semiproffssegment alltså, åtminståne hittade jag inget.
Blev en Kränzle, för blodtryckets skull.:cool:

• Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
C
1337 1337 skrev:
Jag blir inte klok på vad den extra effekten gör. Trycket och vattenmängden är lika om man jämför på Kränzles hemsida.
Finns den svenska 10A-modellen på deras hemsida verkligen? Jag har inte hittat den där iallafall.
Det är inte så att du jämför TS och TST? Det är samma maskin med eller utan slangvinda.

dof dof skrev:
Är husqvarna en nilfisk i annan färg bara? Som jag har skrivit i någon annan tråd här så har vi 2st sådana på jobbet ,och jag är inte imponerad av dom. Känns smäckiga helt enkelt. Får bättre känsla av min stihl 129. Kränzles tvättar känns mycket rejälare.
Som jag fattat det är dessa i stort samma maskiner i olika färger:

Nilfisk E 150.2 - Stihl RE 129 - Husqvarna PW350
Nilfisk E 160.1 - Stihl RE 130(?) - Husqvarna PW360
Nilfisk P 160.2 - Stihl RE 163 - Husqvarna PW460

C cpalm skrev:
Finns den svenska 10A-modellen på deras hemsida verkligen? Jag har inte hittat den där iallafall.
Det är inte så att du jämför TS och TST? Det är samma maskin med eller utan slangvinda.
Jag kan inte hitta någon 10A-modell någonstans. På svenska sidor hittar jag maskiner som kräver antingen 13A eller 16A säkring. På Kränzles sida hittar jag bara jämförelse mellan 2,0kw och 2,8kw där bägge ska kräva 12A. :thinking:

Fotografen Fotografen skrev:
Jag hade samma funderingar för ett par år sen.
Det jag kom fram till var att det finns inget mellan plastsmäckeskit-sombararetargallfeber-påenstackarsvillaägare-fyfan och proffsgrejer. Inget semiproffssegment alltså, åtminståne hittade jag inget.
Blev en Kränzle, för blodtryckets skull.:cool:
"plastsmäckeskit-sombararetargallfeber-påenstackarsvillaägare-fyfan" :crysmile:

Jag har också haft den känslan lite. Därför kändes Husqvarna PW460 / Nilfisk P 160.2 intressant då de tydligen faller under "professionell" precis som Kränzle 1152. Därav var jag intresserad av något som var någon riktigt konkret skillnad. :)

C
  • Gilla
bygga_bo
  • Laddar…
cpalm, snacka om att vara synkade... ;)

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Här har du 10A-modellen: [länk]
30-115 bar, 10 l/min

Och den ostrypta modellen: [länk]
30-130 bar, 10 l/min
Toppen, tack för länkarna!

Hur ska man ställa sig till det då? 15 bar skillnad är väl inte så mycket, men 115 bar känns generellt lågt? Det är ju betydligt lägre än 160 bar i tidigare nämnda modeller som dessutom också skickar igenom mer vatten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.