Hej
Har precis slängt ut mim 36" tjock TV (90kg)..... och köpt en plattTV.
1. Hur kopplar jag tvn mot fibern, eller kopplar jag den till datorn?
2. Hur kopplar jag min gamla sorrundanläggning till tvn?
Den har scaruttag och är från 2001. Det är en Harman Kardon som jag är väldigt nöjd med och gärna behåller.

Jag är hyffsat teknikblind i detta område så jag vet inte riktigthur jag ska precisera frågorna.

/Workingclasshero Trädisk, svart skärm, elektronik, beslag, ledningar, fjärrkontroller, suddig, golv, reflexion, harvad yta, inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
1. Har du ett TV abonnemang så ska det ingå en TV box du kopplar till TVn. Tänker du bara streama så kan du oftast göra det via WiFi.

2. Har TVn inte Scart?
Vilka andra kontakter har din anläggning

/M
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Hej.

Mina polare säger dra en kabel till tvn, men från datorn eller fibern? Och vilken typ av kabel, och till vad på tvn?

Tydligen finns en optisk utgång/ingång på förstärkaren, ska något därifrån direkt till tvn? Bakpanel på en enhet med LAN-anslutning, antenningångar och Common Interface slot-anvisningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Användarmanual sida, baksidans anslutningar för audiovisuell utrustning, svensk text, diagram, numrerade portar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Här är en pryl, vad är det?
Den skall tydligen monteras vid ett visst tillfälle, närdå?
Den ska tydligen in under dekalen.
/W
Elektronikmodul märkt "COMMON INTERFACE 5V ONLY" ovanpå rutigt papper med tekniska skisser, på träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektronisk enhet med Common Interface, LAN-port, koaxiala anslutningar, indikationer för öppning och kortinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Vad är det du försöker åstadkomma?

Om vi börjar med sista grejen, det är en CI-anslutning. Där stoppar man in en CI-modul där man sedan sätter sitt programkort om man har TV via satellit eller kabel. Troligen inte relevant för dig.

När du säger att du har TV via fiber, vad menar du då? Har du en fiberomvandlare som ger dig en F-kontakt ut så att du ansluter en vanlig antennkabel mellan den och TVn eller har du någon form av TV-box som du ställer vid TVn?

Principiellt så ansluter du allt via recievern men det kommer inte fungera med den gamla modellen du har. Det finns sätt att komma runt detta men de kommer vara ganska kluddiga och kräva interfaceboxar.

Vad har du för behov?
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Vad är det för TV du köpt?
Brukar finns optisk ut på TV:n som du naturligt nog kopplar till optisk ingång på receivern.
Moden TV ansluter man vanligen trådlöst till ditt lokala nätverk.
Fibern går till en fiberbox som du väl har en router ansluten till?
Har inte TV:n trådlöst nätverk så får du dra en kabel mellan router och TV
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
M mgranbom skrev:
2. Har TVn inte Scart?
Det var länge sedan.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej
Har precis slängt ut mim 36" tjock TV (90kg)..... och köpt en plattTV.
1. Hur kopplar jag tvn mot fibern, eller kopplar jag den till datorn?
2. Hur kopplar jag min gamla sorrundanläggning till tvn?
Den har scaruttag och är från 2001. Det är en Harman Kardon som jag är väldigt nöjd med och gärna behåller.

Jag är hyffsat teknikblind i detta område så jag vet inte riktigthur jag ska precisera frågorna.

/Workingclasshero[bild]
Vad är det för TV? Ser ingen Scart på din förstärkarbild i inlägg #3.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
tommib
Förstärkare har jag aldrig sett med SCART. Där brukar man normalt koppla komponent eller S-video ut till en adapter, tillsammans med två audiokanaler. På den tiden kopplade man in grejerna i TVn direkt snarare än att gå via reciever.

SCART har en facilitet för att automatiskt växla till den aktiva bildkällan men jag har inte sett det användas i praktiken på just recievers. Antagligen för att kontaktdonet är väldigt klumpigt.

Den viktigaste frågan i mitt tycke är fortfarande vad TS försöker åstadkomma. Vilka ljud- och bildkällor finns/önskas?
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
J
Som sagt blir det enklaste att koppla optisk (toslink) mellan förstärkare och tv. Då får du fint ljud från TVn med.
När det gäller att koppla in nätverket beror ju det på vad du ev brukar titta på. Vilka tjänster vill du använda? Är det en smarttv så har den vanligen rätt bra appar för de vanligaste tjänsterna. Annars är det vanligt att man kopplar in tex Chromecast eller Apple tv, men det får du förtydliga vad du är ute efter.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Vad är det du försöker åstadkomma?

Om vi börjar med sista grejen, det är en CI-anslutning. Där stoppar man in en CI-modul där man sedan sätter sitt programkort om man har TV via satellit eller kabel. Troligen inte relevant för dig.

När du säger att du har TV via fiber, vad menar du då? Har du en fiberomvandlare som ger dig en F-kontakt ut så att du ansluter en vanlig antennkabel mellan den och TVn eller har du någon form av TV-box som du ställer vid TVn?

Principiellt så ansluter du allt via recievern men det kommer inte fungera med den gamla modellen du har. Det finns sätt att komma runt detta men de kommer vara ganska kluddiga och kräva interfaceboxar.

Vad har du för behov?
Hej
Jag vill titta på film.
Streama och kolla på mina gamla DVDfilmer, förstår om det är kört med det, men det tar jag då.
Så CI-anslutningen kan jag glömma, skönt.
Jag har inte haft TVmottagning sen det blev digitalt, det vore kul att få till, men det är inget jag störs av om jag inte får igång det då jag hellre är i garaget, men antar att det mesta går att streama från SVTplay.
Utgång 9 några bilder tidigare är ju en digital utgång, men den kanske är forntida.....

Mina behov är att kolla film, HBO Netflix och annat, i andra hand vill jag att det går att kolla på mina gamla DVDer, men det kanske är kört med bra bildkvalitet.
/W
 
GoC GoC skrev:
Vad är det för TV du köpt?
Brukar finns optisk ut på TV:n som du naturligt nog kopplar till optisk ingång på receivern.
Moden TV ansluter man vanligen trådlöst till ditt lokala nätverk.
Fibern går till en fiberbox som du väl har en router ansluten till?
Har inte TV:n trådlöst nätverk så får du dra en kabel mellan router och TV
SAMSUNG 65" Q77C 4K QLED
Det verkar finnas en optical ingång, 9 och 22 på tidigare bild.
Kompisar rekommenderar mig att dra kabel från routern/datorn till TVn, eller ska den till recivern först?
Jamenprecis, fibern går till en box som går till routern.
Jag räknar med att dra kabel från routern/datorn, är det så att man alltid drar från routern direkt?
/W
 
K Kane skrev:
Vad är det för TV? Ser ingen Scart på din förstärkarbild i inlägg #3.
Hej
DVDn har en scart, gamla boxen en scart och gamla TVn 3 scart.......
Nej jag tog inget kort på det som ska bort, förutom DVDn som jag inte heller vet hur jag ska koppla in, letar fortfarande efter instruktionsboken så jag kan ta bild på alla utgångar.
/W
 
tommib tommib skrev:
Förstärkare har jag aldrig sett med SCART. Där brukar man normalt koppla komponent eller S-video ut till en adapter, tillsammans med två audiokanaler. På den tiden kopplade man in grejerna i TVn direkt snarare än att gå via reciever.

SCART har en facilitet för att automatiskt växla till den aktiva bildkällan men jag har inte sett det användas i praktiken på just recievers. Antagligen för att kontaktdonet är väldigt klumpigt.

Den viktigaste frågan i mitt tycke är fortfarande vad TS försöker åstadkomma. Vilka ljud- och bildkällor finns/önskas?
Förstärkaren har ingen scart.
Jag vill kolla film, vad menar du med ljud och bildkälla, Netflix typ? Som jag skrev tidigare är jag helt teknikblind i detta ämne så jag fattar att jag inte fattar vad jag ska fråga om ;-)
/W
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
SAMSUNG 65" Q77C 4K QLED
Det verkar finnas en optical ingång, 9 och 22 på tidigare bild.
Kompisar rekommenderar mig att dra kabel från routern/datorn till TVn, eller ska den till recivern först?
Jamenprecis, fibern går till en box som går till routern.
Jag räknar med att dra kabel från routern/datorn, är det så att man alltid drar från routern direkt?
/W
Skaffa en router med Wi-Fi, om du inte har det, så ansluter du TV:n trådlöst.
Då kan du använda alla appar i TV-apparaten och streama. Behövs ingen kabelanslutning till det.
Jag har bara sett en bild på in/utgångar på förstärkaren. Den har optisk ingång
Edit
Kollade manualen till TV:n och den har utgång så du kan ansluta med optisk kabel till förstärkaren.

Bara koppla ihop
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.