Byggahus.se
M Ronny takläggare1 skrev:
känns som du verkligen kan hitta alla möjliga fel då du förmodligen tokletar,vindskivan ok,den ska skruvas fast mot takfotsbrädan i nederkant,Men måla över skruvskallar??träfärg sitter som bekant inte bra på stål,Därför kletar man på annat,Vi sätter på vit byggfog som sitter bra o gulnar ej.
Tokletar???
Felen är ju uppenbara!
 
  • Gilla
Carl.Alm
  • Laddar…
M
S Spikrätaren skrev:
Tokletar???
Felen är ju uppenbara!
sorry mitt fel,såg mer o mer fel då jag kolla fler bilder,sorry,Jag haddecreklamerat jobbet,säg till firman att du tar dit besiktningsman så blir det fart på dom.
 
M Ronny takläggare1 skrev:
det jag retar mig på är vindskivsskruven är fel modell som dom satt fast vindskivsplåtarna med,det finns mindre inte lika höga skruv för det,o man sätter max 3 skruv på varje 2 meter vindskivsplåt.
Håller fullständigt med om att Farmarskruv inte ska användas på vindskiveplåt det är en budget/gördetsjälv lösning. Verkar inte vara en van takfirma som gjort jobbet,
 
M
M Mats Lj skrev:
Håller fullständigt med om att Farmarskruv inte ska användas på vindskiveplåt det är en budget/gördetsjälv lösning. Verkar inte vara en van takfirma som gjort jobbet,
Nedre del av vindskivan slall spikas eller skruvas fast i takfotsbrädan då krummar sig inte vindskivan som den nu börjat göra,lätt o missa,säg till firman att åtgärda problem löst.
 
M
Z Zakalwe skrev:
Status hittills:


Fel: Vindskivor var vinda och bågnade.
Åtgärd: Företaget kom och skruvade fast vindskivor mot 45x45 fyrkantsbrädan under så de sitter någorlunda rakt. Detta är nu färdigt.

Fel: En kapad panna på kanten (under täckplåten) gled ner av sig själv. Det visade sig att hela pannraden inte var säkrad alls och att det inte går heller då bärläkten var för kort kapad.
Åtgärd: företaget säger att de tänker köpa in speciella "ändpannor", förlängda läkten och skuva fast hela pannraden. Detta är inte gjort än.

Idag regnade det hårt för första gången och jag gjorde en ny upptäckt:

Inhyrda arbetarna som genomförde takbytet har försökt "kapa rent" råsponten på kanten innan montering av vindskivor. Tyvärr gjorde han det lite snett mot nocken. Resultatet är att det uppstod en glipa mellan pannor högst upp och kanten. Tyvärr blottar det "dalsidan" på pannorna högst upp så nu regnar det in och rinner vatten på takpappen utmed kanten.

Jag antar att det inte går att åtgärda utan demontering av vindskivor or rakkapning av råsponten/skarvning av takpapp? :worried:
Visst, takpappen kan antagligen ta att det rinner lite vatten på den men det är inte vad jag förväntar mig efter att man har betalat 200' för ett nytt tak...jag börjar bli lite ledsen över detta.


Pannorna i toppen som är en bit bort från kanten:
[bild]

Vattendroppar som glider ner utmed takpappen (detta är taget vid nedre kanten). Det gula är pollen, så kan kunde se ränderna i där vattnet har sipprat ner.:
[bild]
Det ska sitta en trekantslis utvid vindskivan under pappen,gör det inte det så kommer regn eller kondensvatten söka sig mellan vindskiva o råspont o förstöra råsponten med åren.
 
lärjungen lärjungen skrev:
Även om vattnet rinner ned bakom vindskiveplåten borde det ju rinna ned i dalen på nästa panna och således inte på pappen. Eller finns det inga pannor under plåten? Om det finns en pannrad till under plåten är orsaken sannolikt någon annan. Exempelvis kan det vara så att vattnet rinner längsmed sista nockpannan och in under plåten, och därifrån ned på pappen. Den ser ju ut att luta ganska mycket. Kanske bildens perspektiv som lurar mig.

Ett alternativ är att hitta bredare plåtar. Det finns ju i olika bredd, bla 120mm och 140mm. Kanske även bredare. Utifall att dina är 120mm kan du ju be firman byta ut dem mot 140mm.
Plåten är ca 40mm för smal
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.