Är detta korrekt installation av vindskivor?

3k läst  36 svar

1. Z
    Medlem Nivå 8
    Hej!

Vi har fått vårt tak bytt och firman har fått "korrigera" en del.
    Nu har det gått en månad och nedre delen av vindskivor har börjat bukta ut. Vid kontroll upptäckte jag att:

1. Skivor inte är fastskruvade/&bultade mot fyrkantsbrädan under råsponten
    2. Själva monteringen avviker något från det jag har sett t.ex. här: http://www.byggvarulistan.se/byggprojekt/satta-vindskivor

Se bifogad bild, är detta korrekt montering av vindskivor? Mina skivor monterades enligt ritning till höger.

Redigerat 2 maj 21:59
  2. lärjungen
    Medlem Nivå 6
    Många tunna brädor skålar sig något med tiden när de torkar ut.

Visst kunde man satt en skruv mot takfotsbrädan (den som sitter bakom hängrännan), men det hindrar inte nödvändigtvis resten av vindskivan från att skåla sig om du inte har något bakom att skruva fast den i hela vägen. Men en skruv där gör iaf att du slipper glipan.

Om den skulle vara skruvad/spikad mot den där lilla regeln som du har i din ritning skulle det inte hindra den från att skåla sig eftersom den då bara skulle sitta fast i överkant, inte underkant. Och det är underkanten som buktar. Eller sitter den där regeln längre ned i verkligheten än på ritningen?

3. Z
    Medlem Nivå 8
    Tack för att du svarar. Det är alltså nedre vindskivan som skålar sig något den sista metern. Det kommer definitivt att hjälpa om man skruvar fast nedre dem mot fyrkantiga brädan (se bild, det är en glipa)

Men innan jag gör det undrar jag om hela installationen är korrekt utförd, då nedre vindskivans topp inte vilar mot råspont så som monteringsanvisningar på Internet visar. Nedre vindskivan är alltså monterad i ’sandwich’ mellan övre vindskivan och trekantsbrädan?

(Men det kanske är godkänt monteringsmetod ändå?)

4. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 18
    Hade vridigt sig minst lika mycket i det första exemplet känns det som.

5. Z
    Medlem Nivå 8
    OK, då får jag helt enkelt se till att skivorna bultas mot kvadratiska brädan. Åtminstone längst ner.

6. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 18
    Hade tagit en tving och dragit ihop och sen några skruv i.

• Laddar…
  7. MathiasS
    Medlem · Nivå 24
    Jamen visst. Kläm ihop med tving, ett par skruv mot 45x45 regeln och sedan en mot brädan bakom hängrännan så är ju saken biff.

8. Z
    Medlem Nivå 8
    Problemet är att allt ’knakar’ när jag försöker vrida tillbaka nedre brädan med tving. Jag är rädd att något ’släpper’.

Gamla vindskivor var alltså monterade enligt vänstra bilden, bredare än nya skivor och spikade i fyrkantsbrädan. De var perfekt raka även efter 40 år.

När taket byttes för 3 veckor sedan behöll takarbetarna nedre fyrkantiga brädan, kapade bort utskjutande 2cm av råsponten och sedan monterade enligt bild till höger. Så vindskivor ’hänger’ enbart i trekantsregeln, är lite smalare på höjden och har efter första regnet skålat sig här och där så man ser glipan mot regeln om man tittar underifrån.
    Så jag undrar vad som är bästa sättet att ’sanera’ detta?

Ska man klättra upp och skruva fast allt mot nedre stödbrädan? Riva allt och göra om enligt ritning till vänster?

Såg också att spikar som förbinder nedre och övre vindskivan var inte övermålade med vit färg utan översmetade med vit silikon, som har nu börjat gulna något. Bör det slipas bort och målas över?

Jag kanske är petig, men när det är tråkigt att se sneda vindskivor tre veckor efter takbyte :(
    (Med tanke på att det kostar som en ny bil...)

Redigerat 4 maj 11:42
  9. MathiasS
    Medlem · Nivå 24
    Det är ok att montera på båda sätten men oavsett metod måste man skruva fast vindskivan i nedre kanten också.

Enklast är väl att du ber företaget komma tillbaka och korrigera detta?

Med ett visst mått av fingertoppskänsla skulle jag ändå bara ta en tving eller flera och kämma ihop springan och sedan skruva fast vindskivan på rätt ställe.

10. Z
    Medlem Nivå 8
    Företaget kommer på måndag för åtgärd, jag undrar bara om jag bara ska be dem skruva åt allt som det är eller är monteringen felaktig och kommer att leda till ytterligare problem? (skivor är redan vinda och buktar utåt inte bara längst ner utan även mot nocken.)

Jag undrar också varför de inte bytte ut 42-år gamla stödbrädan utan valde att kapa yttersta 2cm av råsponten och montera vindskivor enligt oortodox metod bara för att slippa ta av brädan som kostar typ 100:- .:worried:

11. MathiasS
    Medlem · Nivå 24
    Jag tror du får släppa detta med själva montageprincipen. Vilken variant man använder beror ju på hur man vill att det ska se ut, hur mycket överlapp man vill ha, hur stor synlig bredd man vill ha, vilken variant man trivs bäst med osv osv.

Det enda felet här är att man inte skruvat brädan i 45x45 regeln och fäst brädan i bakom hängrännan. Se till att få det fixat så blir det bra!

• Laddar…
  12. Z
    Medlem Nivå 8
    Oki, så får det bli!

Edit:
    I denna hörn sitter skivorna dikt mot fyrkantsbrädan men glipar från trekantsläkten? Jag har svårt att se hur man kan justera detta utan demontering?

Redigerat 4 maj 17:05
    • Laddar…
  13. Z
    Medlem Nivå 8
    Nu har jag "renritat" nuvarande lösningen och problemet, ifall det inte framgick....

14. MathiasS
    Medlem · Nivå 24
    Det är fortfarande så att det till höger också är en normal montering, men det har vi väl pratat klart om nu.

På din sista bild ser det ut som att trekantlisten sitter innanför 45x45 regeln och då är det som du säger bara att börja om från början igen. List, råspont och 45 regel måste förstås linjera.

15. Z
    Medlem Nivå 8
    OK, uppfattat. Jag tar upp det med firman som bytte taket och väntar på deras åtgärdsförslag.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: