Byggahus.se
Hej,

Jag har precis flyttat in i en hyresrätt där lägenheten är totalrenoverad sen ca 5 år tillbaka. I en av köksluckorna i köksön har de dragit kabel från eluttagen som sitter på köksön, se bilder. Hyresvärden säger att de inte kommer åtgärda detta då det är en godkänd installation.

Frågor:
- Är detta en godkänd installation?
- Om inte, vilka åtgärder behöver tas?
- Vad säger lagen, svensk standard och branschpraxis?

Då jag inte är elektriker har jag svårt att hitta rätt information, tack på förhand!

Med vänlig hälsning
Henrik

Vit taklampa med tre spotlights i ett hörn mot en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vinglas på en hylla, närbild, skymd utsikt, köksinredning, vit hyllbakgrund, avskuret foto.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tre martiniglas med brun vätska står på en vit hylla inne i ett skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Skåp med glas, några färgade, kabelrör. Otydlig bildvinkel, överskådar syn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mellanrum mellan vit möbel och golv, synliga kablar, inomhus och dåligt belysta hörn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där är ingen godkänd installation. FK ska aldrig ligga oskyddad!
 
  • Gilla
udihow och 3 till
  • Laddar…
NEJ så får det inte se ut. Enklast är det att byta ut trådarna och sätta dit en kabel. Jag kan aldrig tro att det är en elektriker som gjort den installationen.
 
  • Gilla
udihow och 1 till
  • Laddar…
Hahaha, det är nog en "elektriker". Tvinga dom att åtgärda med en korrekt installation.
 
  • Gilla
Henke1121
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Det där är ingen godkänd installation. FK ska aldrig ligga oskyddad!
Det var min misstanke, tack för infon! :)
 
T TommyC skrev:
Hahaha, det är nog en "elektriker". Tvinga dom att åtgärda med en korrekt installation.
Det ska jag göra. Blir andra gången jag skickar in en ett ärende till hyresvärden!
 
E elmont skrev:
NEJ så får det inte se ut. Enklast är det att byta ut trådarna och sätta dit en kabel. Jag kan aldrig tro att det är en elektriker som gjort den installationen.
Finns inget protokoll som kan visa att en elektriker har gjort det, så jag tror nog på ditt ord. :)
 
Har du skickat bilderna på trådarna till fastighetsägaren och de säger att detta är "korrekt"?
 
  • Gilla
Henke1121
  • Laddar…
Blir det en skada på isoleringen hos en av fasledarna så är det potentiellt livsfarligt. Dessutom med vatten i närheten. Helt uteslutet att en elektriker har gjort den installationen.
 
  • Gilla
Henke1121
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Har du skickat bilderna på trådarna till fastighetsägaren och de säger att detta är "korrekt"?
Exakt så är det!
 
Redigerat:
  • Wow
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Det är inte korrekt.
 
  • Gilla
udihow och 1 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Blir det en skada på isoleringen hos en av fasledarna så är det potentiellt livsfarligt. Dessutom med vatten i närheten. Helt uteslutet att en elektriker har gjort den installationen.
Min tanke också. Därför ville jag ställa frågan här, så jag har lite mer kött på benen innan jag tar striden på nytt!

För att klargöra:
- Installationen är felaktig
- Det är potentiellt livsfarligt
- Hyresvärden måste åtgärda detta

kan dem hävda att det inte behöver åtgärdas och har de då rätten på sin sida?

@elmont
 
Det lever inte upp till nuvarande eller några tidigare krav. Att det är livsfarligt är att ta i. Men de ska definitivt åtgärda det där efter som det är fel.

Du kan erbjuda dig att göra en elbesiktning som fastighetsägaren betalar om det är fel i fall de fortsätter att hävda att det är rätt. Då fixar de det nog utan att du behöver ta in en besiktningsman. Det dör är så uppenbart fel.
Tar du in en besiktningsman riskerar de att det hittas mer saker. Det är rätt uppenbart att de inte använder utbildade elektriker.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det lever inte upp till nuvarande eller några tidigare krav. Att det är livsfarligt är att ta i. Men de ska definitivt åtgärda det där efter som det är fel.

Du kan erbjuda dig att göra en elbesiktning som fastighetsägaren betalar om det är fel i fall de fortsätter att hävda att det är rätt. Då fixar de det nog utan att du behöver ta in en besiktningsman. Det dör är så uppenbart fel.
Tar du in en besiktningsman riskerar de att det hittas mer saker. Det är rätt uppenbart att de inte använder utbildade elektriker.
Tack för ett tydligt svar! :)
Vart kan jag vända mig för att hitta en besiktningsman som utför elbesiktningar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.