Byggahus.se
K
K Kanelbullen123 skrev:
Eftersom det är kakel så är de större pluggarna inte att rekommendera, då en Molly t.ex inte har något att fästa i, och et skruvankare spräcker plattan.
Det finns många bra universalpluggar för ändamålet, men eftersom det knappt är någon belastning spelar det mindre roll.

jag är dock svag för Fischer [länk]

finns att köpa på amazon, Bauhaus, byggmax etc. Dom är riktigt bra och håller för oväntat mycket.
[länk]


[bild]


För tyngre saker finns duotec(inte lämpligt för detta ändamål)
[länk]

som jag tycker är ett betydligt bättre alternativ än Molly, då du inte behöver olika beroende på enkel/dubbelgips. Behöver ingen mollytång.

Även vanliga universalpluggar såsom dessa kommer fungera.
[länk]
Varför funkar inte duotec i denna applikation? Som du skriver är den smidigare och enklare än Molly.
 
Endast pga att hålet behöver borras upp ytterligare, eftersom minsta storleken är 10mm om jag kommer ihåg rätt. Då behöver en Kakelborr köpas också för att inte riskera att plattorna spricker.

Pluggmässigt hade det fungerat hur bra som helst.
 
K
K Kanelbullen123 skrev:
Endast pga att hålet behöver borras upp ytterligare, eftersom minsta storleken är 10mm om jag kommer ihåg rätt. Då behöver en Kakelborr köpas också för att inte riskera att plattorna spricker.

Pluggmässigt hade det fungerat hur bra som helst.
Så då är den lämplig för ändamålet ändå? Bara det att den är något överdimensionerad och att man behöver göra större hål…

Jag hade gått på lim eller dubbelhäftande tejp. Knappast stor belastning på hållaren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.