Tänkte koppla bort ett uttag då och sätta doslock över då jag ska sätta en garderob här. Uttag kommer då i vägen.

Jag tog bort det existerande uttaget och tänkte sätta på sådana där wago klämmor på kablarna: https://www.clasohlson.com/se/Anslutningsklämma-Wago-221/p/Pr366521000

Men jag testade slå på elen för att se om allt fungerade. Såg då att elen går hela vägen fram till detta uttag i rummet men inte längre. Uttagen som är "efter" verkar inte få någon ström. Uttaget innan får det dock.

Blev fundersam på om det är någon form av seriekoppling eller liknande som man behöver ta hänsyn till?

Vad gör jag här?

• Eluttag utan väggplatta som visar exponerade elektriska ledningar i vägg. Byggarbete eller reparation pågår möjligen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fairlane
Ingen seriekoppling, parallellkoppling.
Jag ser ingen Wago på din bild?

Tillägg:
Eller har du testat utan att koppla in Wagos och tänkte att de bara var för att avsluta kabeln säkert?

Det skulle förklara problemet. Stäng av strömmen, sätt en wago där du kopplar in båda gulgröna (i olika hål), sen samma med blå och svart.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ingen seriekoppling, parallellkoppling.
Jag ser ingen Wago på din bild?
Tack för tillrättavisningen!

Har inte satt på de än. Jag trodde dock de var bara "ändbitar" som sätts på för att inte ha lösa kablar.
Behöver jag alltså koppla in någon wago klämma på ett speciellt sätt för att parallellkopplingen ska fungera?

• Arg
  • Ledsen
  • Wow
J Vos och 2 till
  • Laddar…
Ja du måste koppla ihop samma färg. Det blir skarven så att säga. Tidigare var det dit uttag som var skarven.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Du verkar inte vara lämplig för att göra något alls med el. Har du minsta susning om hur det fungerar?

• Gilla
avh67f och 17 till
  • Laddar…
Slog du på strömmen med kablarna liggande så? Känns inte så genomtänkt…

Kablarna går vidare till nästa uttag. Du måste koppla ihop dom färg för färg

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Fairlane
gurkmeja101 gurkmeja101 skrev:
Tack för tillrättavisningen!

Har inte satt på de än. Jag trodde dock de var bara "ändbitar" som sätts på för att inte ha lösa kablar.
Behöver jag alltså koppla in någon wago klämma på ett speciellt sätt för att parallellkopplingen ska fungera?
Se tillägget ovan.
Kabeln ska vidare till nästa uttag. Innan kopplades det vidare i uttaget, men nu måste du göra det med Wago.

Vidarekoppling brukar många felaktigt kalla seriekoppling, men elektriskt är det en parallellkoppling.

• Gilla
gurkmeja101
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Se tillägget ovan.
Kabeln ska vidare till nästa uttag. Innan kopplades det vidare i uttaget, men nu måste du göra det med Wago.

Vidarekoppling brukar många felaktigt kalla seriekoppling, men elektriskt är det en parallellkoppling.
Tack, förstod det nu!

Attitudeswe
Ring en elektriker! Har du satt på elen med nån milimeter mellan lösa/exponerade kablar har du snart en brand.

Fairlane
För att vara övertydlig. Du behöver använda 3 wagos. En för gulgröna kablar, en för blå kablar och en för svarta kablar.

Wagon kopplar ihop kablarna internt. Du kan alltså inte ha en blå och en svart i samma uttag, då kopplar du ihop fas och nolla och får kortslutning.

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Och så ska du göra ett hål i garderobens bakstycke så att dosan blir åtkomlig.

• Gilla
HasseTeknik och 3 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Ring en elektriker! Har du satt på elen med nån milimeter mellan lösa/exponerade kablar har du snart en brand.
Ingen ström på i rummet. Som sagt, testade bara snabbt för att se om det fungerade. Lärt mig nu!
Fairlane Fairlane skrev:
För att vara övertydlig. Du behöver använda 3 wagos. En för gulgröna kablar, en för blå kablar och en för svarta kablar.

Wagon kopplar ihop kablarna internt. Du kan alltså inte ha en blå och en svart i samma uttag, då kopplar du ihop fas och nolla och får kortslutning.
Har nu kopplat in kablarna i wagon. Ser det korrekt utan innan jag slår på strömmen igen?

• Eluttag under konstruktion, exponerade elsladdar med WAGO-kopplingar, oavslutad installation, vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ja

• Gilla
gurkmeja101
  • Laddar…
Fairlane
gurkmeja101 gurkmeja101 skrev:
Ingen ström på i rummet. Som sagt, testade bara snabbt för att se om det fungerade. Lärt mig nu!

Har nu kopplat in kablarna i wagon. Ser det korrekt utan innan jag slår på strömmen igen?
Det ser rätt ut ja. Kablarna ska vara i botten och om du drar i de ska de sitta fast (ok, inte dra för kung och fosterland), men det ser rätt ut.

• Gilla
gurkmeja101
  • Laddar…
Hade varit bra med en bild på undersidan / den genomskinliga delen av WAGOn.
Protte

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.