I vår brf, som har bergvärme, diskuteras nu om alla bara ska sätta sina vred till max 3 av 5 för att spara energi. Påverkar detta ngt eller styr vi detta ändå centralt med inställningen i anläggningen?

Värmepumpar ska styras med utomhus- (och eventuellt) inomhusgivare. Inte genom att strypa eller termostatreglera för många radiatorer.

• Gilla
BaltzarH och 20 till
  • Laddar…
Ja, det är så jag också uppfattat det, vi har en ”småpåve” som tycker mycket, och jag ville ha riktiga data för att möte hennes påståenden. Tack!👍

Man ska ju helst ha alla termostater fullt öppna å sänka kurvlutningen på vp så man får lagom tempratur inne men nu är det ju lite speciellt då det kan vara lite olika värmebehov beroende på hur läg. är utformade. Men ändå är det den vägen man lite kan gå ändå att sänka kurvlutning tills alla är nöjd å innetempen är runt där ni vill ha den

• Gilla
orienterarn och 6 till
  • Laddar…
V Vector skrev:
Man ska ju helst ha alla termostater fullt öppna å sänka kurvlutningen på vp så man får lagom tempratur inne men nu är det ju lite speciellt då det kan vara lite olika värmebehov beroende på hur läg. är utformade. Men ändå är det den vägen man lite kan gå ändå att sänka kurvlutning tills alla är nöjd å innetempen är runt där ni vill ha den
Tack👍😊

• Gilla
M-P
  • Laddar…
Jag förstår inte riktigt frågan? Vad innebär "sätta sina vred till max 3 av 5" i praktiken?
Sänker ni temperaturen inne så minskar givetvis energiförbrukningen (och tvärtom).

• Gilla
1234bjorn och 7 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag förstår inte riktigt frågan? Vad innebär "sätta sina vred till max 3 av 5" i praktiken?
Sänker ni temperaturen inne så minskar givetvis energiförbrukningen (och tvärtom).
jag var av intrycket att huvudförbrukningen styrs av utnivå på bergvärmen, inte av enskilda elements inställning.

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
Vill inte märka ord, men för att vara korrekt så ska man parallellförskjuta kurvan nedåt för att sänka innetemperaturen.
Lutningen (eller formen på kurvan om man definierat en egen) brukar vara fast över hela året och bestäms av huset och den klimatzon man bor i.

• Gilla
spontus och 8 till
  • Laddar…
rock_fc rock_fc skrev:
jag var av intrycket att huvudförbrukningen styrs av utnivå på bergvärmen, inte av enskilda elements inställning.
"Huvudförbrukningen" styrs av skillnaden i temperatur inne och ute. En grundläggande fysikalisk princip...
Sen kan det bli skillnad på marginalen om värmepumpen går optimalt eller inte, men det påverkas inte nämnvärt av några enstaka termostater i en stor anläggning.

Så vill ni spara energi får ni helt enkelt sänka temperaturen.

• Gilla
hapazard och 11 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
"Huvudförbrukningen" styrs av skillnaden i temperatur inne och ute. En grundläggande fysikalisk princip...
Sen kan det bli skillnad på marginalen om värmepumpen går optimalt eller inte, men det påverkas inte nämnvärt av några enstaka termostater i en stor anläggning.

Så vill ni spara energi får ni helt enkelt sänka temperaturen.
Ok, så bara för att fatta rätt, om vi justerar direkt på bergvärmepump så påverkar vi förbrukning, förbrukning på resp element påverkar enbart på marginalen?

• Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
Typ så... Sen beror det på hur systemet är injusterat från början och hur varmt folk har. Jag skulle tro att man valt en generös inställning som gör att de som vill kan ha några grader varmare inne än normalt (För att slippa klagomål från nån enstaka frusen granne). Så skruvar man ner temperaturen en aning på värmepumpen blir det kanske bara de som har 25 grader inne som märker något. Är det bara ett hus av 100 som har så varmt blir det ingen märkbar skillnad i elförbrukning. Men om majoriteten av husen har onödigt varmt så kommer det det såklart märkas om man skruvar ner ett par grader.

• Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Nej!

• Gilla
NelsonP
  • Laddar…
Det är mycket bättre att sänka värmen på värmepumpen och alla har sina vred på 5an.

Jag ser framför mig hur några kommer huttra solidariskt med 3an medan andra behåller sina termostater på 5an i smyg.

• Gilla
  • Haha
Mazdarune och 21 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
rock_fc rock_fc skrev:
Ok, så bara för att fatta rätt, om vi justerar direkt på bergvärmepump så påverkar vi förbrukning, förbrukning på resp element påverkar enbart på marginalen?
Nja, nedställning av enstaka radiatortermostat minskar ju förbrukningen motsvarande hur mycket mindre radiatorn kan stråla ut. Skulle samtliga eller många radiator termostater ställas ned så sparar ni troligen påtagligt med energi och huset blir i snitt kallare.

Sen kan man fråga sig om det är en lämplig teknisk lösning för att spara energi med en bergvärmepump. Den kommer då att cirkulera mer varmt vatten, d v s varmare vatten kommer tillbaka från radiatorkretsarna. Och värmepumpar mår bäst av att ta emot så kallt vatten som möjligt på returen, rent effektivitetsmässigt.

• Gilla
martin43 och 11 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Sen kan man fråga sig om det är en lämplig teknisk lösning för att spara energi med en bergvärmepump. Den kommer då att cirkulera mer varmt vatten, d v s varmare vatten kommer tillbaka från radiatorkretsarna. Och värmepumpar mår bäst av att ta emot så kallt vatten som möjligt på returen, rent effektivitetsmässigt.
Det stämmer inte riktigt. Kylprocessen är optimal vid en viss skillnad mellan tillopp och retur. Vanligtvis runt 7-8 grader beroende på kylmedium och konstruktion.

• Gilla
Mazdarune och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.