Hej!
Står nu och sliter i det lilla hår jag har kvar och behöver hjälp.
Fakta om huset:
Tegelhus från 1973
Enplanshus med källare
8 meter brett
Fackverkstakstolar, 22° lutning
Det jag har noterat:
Väggen som går längs med huset, vågrätt mot takstolarna, är inte placerad rakt över väggen i källaren – diff på ca 15 cm.
Väggarna jag vill riva är mellan vardagsrum och kök/matplats/hall.
De är byggda med 2x3-reglar, når inte upp till takstolarna, och innertakrt ligger ovanpå översta regeln.
Ingen synlig balk på vinden (har kollat under isoleringen).
Förvirrande detalj:
I byggdokumenten står det att en bärande innervägg är byggd av just 2x3-reglar med gips på båda sidor.
Skickar med tre bilder som kanske hjälper att avgöra.
Vad tror ni – kan en 2x3-vägg vara bärande här? Alla tankar välkomna!
Står nu och sliter i det lilla hår jag har kvar och behöver hjälp.
Fakta om huset:
Tegelhus från 1973
Enplanshus med källare
8 meter brett
Fackverkstakstolar, 22° lutning
Det jag har noterat:
Väggen som går längs med huset, vågrätt mot takstolarna, är inte placerad rakt över väggen i källaren – diff på ca 15 cm.
Väggarna jag vill riva är mellan vardagsrum och kök/matplats/hall.
De är byggda med 2x3-reglar, når inte upp till takstolarna, och innertakrt ligger ovanpå översta regeln.
Ingen synlig balk på vinden (har kollat under isoleringen).
Förvirrande detalj:
I byggdokumenten står det att en bärande innervägg är byggd av just 2x3-reglar med gips på båda sidor.
Skickar med tre bilder som kanske hjälper att avgöra.
Vad tror ni – kan en 2x3-vägg vara bärande här? Alla tankar välkomna!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 157 inlägg
Normalt är hus från den tiden med fackverkstakstolar konstruerade så att takstolarna är självbärande och det finns inga bärande innerväggar på planet under. Därmed inte sagt att man kan riva alla väggar eftersom väggar även har en stabiliserande funktion. Även om man river en innervägg som inte är bärande kan det leda till att bjälklagret ovanför böjs ner lite.5 569 skrev:
Och vad står det om icke-bärande innerväggar?5 569 skrev:
Men dimensionerna säger just inget om en vägg är bärande eller inte eftersom behovet av ytterligare styrka kan lösas på andra sätt.
Tack för svaret.BirgitS skrev:
Normalt är hus från den tiden med fackverkstakstolar konstruerade så att takstolarna är självbärande och det finns inga bärande innerväggar på planet under. Därmed inte sagt att man kan riva alla väggar eftersom väggar även har en stabiliserande funktion. Även om man river en innervägg som inte är bärande kan det leda till att bjälklagret ovanför böjs ner lite.
Och vad står det om icke-bärande innerväggar?
Men dimensionerna säger just inget om en vägg är bärande eller inte eftersom behovet av ytterligare styrka kan lösas på andra sätt.
Vad anser du, är det värt att riva en del av väggen för att se om den ändå bidrar med viss bärighet eller stabilitet. Eller är det rimligt att förstärka med en balk först?
Vad hade du gjort för att vara helt säker?
Övriga innerväggar: 2x3 reglar c/c 40. Med gipsplattor.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 157 inlägg
Det ser ut att vara ett kataloghus och det kanske finns andra alternativ där det inte är fackverkstakstolar utan inredd vind, men man fyller i konstruktionsformuläret på samma sätt oavsett takstolstyp.5 569 skrev:
Till stabiliteten bidrar framför allt väggarna som går på andra hållet, de ser till att hålla de långa ytterväggarna vinkelräta mot bjälklagren. Sen får du acceptera att taket kanske sjunker någon cm eller så.
Men om du känner dig osäker kan du kontakta en byggkonstruktör (med ansvarsförsäkring) och få ett skriftligt utlåtande. Jag är verkligen inte byggkonstruktör.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad bör jag göra med denna vägg? Ljudisolering eller bara ytskikt?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur bör jag bearbeta denna garagevägg inför målning?
Färg, Måla & Tapetsera -
Är denna vägg bärande? Ska riva vägg
Planlösningar -
Vad är denna innervägg från 1930-talet gjord av?
Byggnadsvård -
Är denna vägg bärande? (lättbetong)
Byggmaterial & Byggteknik