Byggahus.se
Har en äldre Husky centraldammsugare. Idag fungerar den inte. Centralenheten lyser men den suger inte alls. Har kollat mina 3 uttag och mellan ”pinnarna” är det 6V ström på alla så jag antar att tändtråden är ok? Finns det något annat att kolla innan jag tittar på en ny centralenhet? Kan det vara kolborsten t.ex
 
Finns någon startknapp på centralenheten?

På min maskin har tråden i slangen svimmat så jag har tejpat aluminiumfolie på kontakterna i änden på slangen, så mitt av/på är att stoppa in slangen i vägguttaget.
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Finns någon startknapp på centralenheten?

På min maskin har tråden i slangen svimmat så jag har tejpat aluminiumfolie på kontakterna i änden på slangen, så mitt av/på är att stoppa in slangen i vägguttaget.
imported_Benno imported_Benno skrev:
På Voltadammsugarna brukar kretskortet gå. Jag har försökt laga ett genom att byta tarasig kondensator men det verkar också vara reläet som pajat. Tyvärr går likadana relän inte att hitta. Kolla om det finns reservdelar.
[länk]
Av/på är i uttagen i väggen då slangen har små piggar som är kopplade via tråd mellan uttagen tillbaka till centralenheten. Slangen har då metall som gör att cirkeln sluts. Problemet är att rören är ihoplimmade och jag inte kan ta bort centralenheten utan att såga itu rören.
 
  • Centralenheten till ett inbyggt dammsugarsystem med anslutna ihoplimmade rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Husky centraldammsugarenhetens etikett och kontrollpanel monterad på vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på baksidan av ett vägguttag med synliga ledningar och fjädermekanism, monterat mot en träyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
imported_Benno imported_Benno skrev:
På Voltadammsugarna brukar kretskortet gå. Jag har försökt laga ett genom att byta tarasig kondensator men det verkar också vara reläet som pajat. Tyvärr går likadana relän inte att hitta. Kolla om det finns reservdelar.
[länk]
Hur ser det relät ut? Finns några standardkonfigurationer.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Hur ser det relät ut? Finns några standardkonfigurationer.

Protte
mitt relä verkar vara en eb-630. Kostar runt 1100kr. https://www.buildor.se/media/mconnect_uploadfiles/e/b/eb-630.pdf

Dock vet jag ju inte om detta är trasigt. Känns ju onödigt att byta om det inte är detta. Ska se om jag kan öppna plaskåpan runt detta och kolla.
 
Redigerat:
Toblin77 Toblin77 skrev:
mitt relä verkar vara en eb-630. Kostar runt 1100kr. [länk]

Dock vet jag ju inte om detta är trasigt. Känns ju onödigt att byta om det inte är detta. Ska se om jag kan öppna plaskåpan runt detta och kolla.
Toblin77 Toblin77 skrev:
mitt relä verkar vara en eb-630. Kostar runt 1100kr. [länk]

Dock vet jag ju inte om detta är trasigt. Känns ju onödigt att byta om det inte är detta. Ska se om jag kan öppna plaskåpan runt detta och kolla.
Såhär ser motorn och relät ut. Inget luktar bränt vad jag kan känna. Inte jättesvårt att byta varken motor eller kretskort själv verkar det som. Nu vet jag dock inte vad det är som är trasigt. Kretskort 1200, motor 1750kr en ny maskin 6000kr. Ja vad hade ni gjort? Du får 5år garanti på en ny maskin.
 
  • Insida av en apparat med synlig motor och kretskort, inga tecken på brännskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Motor och relä i maskin, inga tecken på brännskador, med anslutna kablar och komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en motor och dess komponenter, synliga kopparspolar och kablar, inga brännskador synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På min Univac är det vanligt att ett relä ger sig. Så även på min. Kan fixas genom att köpa nytt kretskort för 2000kr eller att byta själva relät för 131kr.

Innan du kommer dit kanske du kopplar bort alla uttag och ser om du kan få den att starta vid dammsugaren.

95261639_852853435236053_9060705630897045504_n.jpg
 
MathiasS MathiasS skrev:
På min Univac är det vanligt att ett relä ger sig. Så även på min. Kan fixas genom att köpa nytt kretskort för 2000kr eller att byta själva relät för 131kr.

Innan du kommer dit kanske du kopplar bort alla uttag och ser om du kan få den att starta vid dammsugaren.

[bild]
Det kan mycket väl vara relät eftersom lamporna på kretskortet lyser. Antar att den vita ”plastbiten” är relät. Måste du läsa fast den eller är den som typ en säkring du bara byter ut?

Alla uttag ger 6volt så dessa bör vara ok. Annars kanske man kan byggla den första delen av kabeln?
 
Toblin77 Toblin77 skrev:
Såhär ser motorn och relät ut. Inget luktar bränt vad jag kan känna. Inte jättesvårt att byta varken motor eller kretskort själv verkar det som. Nu vet jag dock inte vad det är som är trasigt. Kretskort 1200, motor 1750kr en ny maskin 6000kr. Ja vad hade ni gjort? Du får 5år garanti på en ny maskin.

EB-630 har mjukstart och därmed inget relä utan det sitter en fet trebent halvledare mot kylplåten.
Anslut 230 V direkt till motorn så vet vi om det är kretskortet eller motorn.

Protte
 
Toblin77 Toblin77 skrev:
Det kan mycket väl vara relät eftersom lamporna på kretskortet lyser. Antar att den vita ”plastbiten” är relät. Måste du läsa fast den eller är den som typ en säkring du bara byter ut?

Alla uttag ger 6volt så dessa bör vara ok. Annars kanske man kan byggla den första delen av kabeln?
Jag fick löda bort relät. Lödpenna fanns sedan tidigare men jag köpte också en tennsug på kjell för småpengar, annars är det svårt att få bort saker från kretskort.
 
Jag får köpa ett nytt kretskort och testa att byta det. Är det inte det så får jag lämna tillbaka det i värsta fall.
 
Provkör motorn först.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Provkör motorn först.

Protte
Jag är alltför mycket lekman för att kunna ansluta 230v till motorn direkt. Men visst är det bara att koppla vit och svart kabel till motsvarande i en ”vanlig” elsladd så absolut. Jag vill dock inte riskera att paja den.
 
Satte igår kväll i det nya kretskortet. Gjorde inte någon skillnad. Får köpa en motor också och lämna tillbaka kretskortet om det var motorn som var trasig. Fördelen är att det faktiskt bara finns dessa två delar att byta och att det faktiskt går att byta de själv. Alltid lär man sig något?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.