Vad är att föredra om jag vill ha en två meter bred vägg fylld med garderober, fyra stycken 50 breda garderober intill varandra eller två stycken 100 breda?

Vad blir stadigast? Bulta fast i väggen och skruva ihop stommarna i varandra?

Är de jävliga att montera stående?
Vill ha 236 höga garderober och har 239 i takhöjd där de ska stå. Tror inte de går att resa upp ifall jag monterar dem liggandes?

Tja, sätter du upp 4 garderober istället för två får du ju flera väggar, så de blir ju stabilare. Men samtidigt så får du ju mindre utrymme i garderoberna och en helt annan möjlighet att inreda de två alternativen.

Välj det som passar ditt behov bäst.

Har du ett plant golv behöver du inte sätta fast dem i väggen om du inte ska ha tunga utdragbara lådor, men det skadar absolut inte.

Jag har själv monterat en PAX 236cm stående själv, just på grund av samma problem.
Det *går* men var rätt bökigt. Är man två personer går det utan problem.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
T
Som skrivits ovan så ger ju två 100 breda graderober mindre "spill" med mellanväggar och du kan ha breda lådor och/eller hyllor eller en smal lådsektion och en smal stång osv. Vi har en PAX-lösning med två skjutdörrar som tidigare var för sovrummet men som nu är hallmöbel och där är stommarna ihopmonterade och sen har jag satt en skruv i bakkant mot väggen för att stoppa tippning. Stabilt och bra.

Montering stående går bra att göra om man är två, ensam är det lite bökigt för att beskriva det snällt :)

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Planera vad du ska ha i garderoberna. Jag har 4st 100 PAX i klädkammare, 2st djupa och 2st grunda. i Hallen 1st 100 och en 50.

Jag föredrar 50 skåpen för att det är en dörr till ett utrymme så det är enklare att kategorisera och sektionera in.

Sen dörrar.. Utan dörrar blir alla kläder dammiga

Styvhet spelar ingen roll, fastskruvat i vägg och mellan moduler blir solitt. dom höga går bra att montera stående själv för mig i alla fall

Och till sist föredrar jag deras PLATSA system för man kan ha utvändiga utdragslådor istället för låda innanför dörr som i PAX.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Ska man ha de breda till något tyngre så tycker jag att hyllplanen sackat på mitten.

Ska man ha utdragslådor så äter sidorna väldigt mycket på Pax.

Satte platsa i hallen (hade två fack på 80 resp 160cm så Pax var inte aktuellt)
Platsa känns som en något smäckigare variant, med reservation för att jag senast köpte Pax för mer än 10år sedan.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Ska man ha de breda till något tyngre så tycker jag att hyllplanen sackat på mitten.

Ska man ha utdragslådor så äter sidorna väldigt mycket på Pax.

Satte platsa i hallen (hade två fack på 80 resp 160cm så Pax var inte aktuellt)
Platsa känns som en något smäckigare variant, med reservation för att jag senast köpte Pax för mer än 10år sedan.
Pax är fortfarande samma

Ikea ENHET kökssystem har väldigt lik design på lådorna som Platsa så undrar om inte vissa saker kan vara samma

Rabbithole Rabbithole skrev:
Pax är fortfarande samma
Fick för mig att de börjat med bikakemög också? 🤔
De har jag är iaf spånskiva.

13th Marine 13th Marine skrev:
Fick för mig att de börjat med bikakemög också? 🤔
De har jag är iaf spånskiva.
Det har det väl alltid varit?

Mina är 3-5 år och de PAX är spånskivelaminat

Tack för era erfarenheter. Nu fick jag lite mer kött på benen.

Det lutar åt två stycken 100 breda stommar. Det blir dels ca 1.500:- billigare, utifrån den kombinationen jag vill ha, dels blir det några centimeter mer utrymme inuti, särskilt i lådorna.

Det enda som inte blev nån skillnad var antalet dörrar, det blir fyra oavsett storlek på stommarna.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Rabbithole Rabbithole skrev:
Det har det väl alltid varit?

Mina är 3-5 år och de PAX är spånskivelaminat
Enligt IKEAs hemsida består en Pax-stomme numera också av "Spån- och träfiberskiva med bikakemönstrad pappersfyllning (100% återvunnet papper), "

• Gilla
  • Ledsen
bunter och 2 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Tack för era erfarenheter. Nu fick jag lite mer kött på benen.

Det lutar åt två stycken 100 breda stommar. Det blir dels ca 1.500:- billigare, utifrån den kombinationen jag vill ha, dels blir det några centimeter mer utrymme inuti, särskilt i lådorna.

Det enda som inte blev nån skillnad var antalet dörrar, det blir fyra oavsett storlek på stommarna.
Jag ångrar alltså mitt val av 100cm stommar. Enda fördelen jag ser med dom breda är utdragslådorna. Men 50cm stommarna är lite smala därav också en fördel till andra alternativ som har 60cm stommar, om det nu passar i rummet 60+80?

Gör en klädplanering i båda alternativen i en PPT så blir det superseriöst ;)

• Gilla
Keiller
  • Laddar…
Jag tycker 50 cm modellen är bättre om man ska ha hyllor eller lådor man drar ut. Det känns flexiblare. Men alla du tex ha en stång för att hänga kläder kanske 100 kan vara vettigt.
Fundera på en 100 och två 50 då får du båda delarna

• Gilla
Rabbithole och 2 till
  • Laddar…
Satte upp två stycken 100 cm pax stommar och en 50 cm för en vecka sedan. Moterade stående, det hade inte gått annars. Var själv, det går, men det är enklare om man är två,som flera skrivit.

Jag har mellan 239.3 och 239.7 i takhöjd, så jag var rädd att jag inte skulle kunna hänga dit skjutdörrarna pga höjdbrist. Dessutom var jag tvungen att höja ena änden av garderoben några mm för att få våg, så jag var nog nere i 239 cm på nåt ställe. Men det vara inga problem att hänga dit skjutdörrarna. Hade det varit problem så hade man kunnat ta bort ändspärren på övre skenan (en liten plastbit som sitter fast med en skruv) och trätt in dörrarna från sidan, men det är klart att det funkar bara om man har fritt från sidan.

Dörrarna var inga problem alls att göra själv.

• Gilla
Keiller och 1 till
  • Laddar…
Vi har PAX 100+50. De 100 breda sväljer mycket i lådorna och är bra överskådliga. 50 bredd perfekt för sånt man inte har så mycket av, men med hyllor är det trångt att nå på djupet.
Jag skulle nog välja en 100 och två 50 för blandad förvandling, eller två 100 om det bara är kläder. Inte fyra 50.

• Gilla
OleB och 2 till
  • Laddar…
Skruva ihop alla med varandra och fäst ett par av dem i väggen så blir det superstadigt. Jag föredrar 50 cm stommarna för att det ger mera flexibilitet men det blir nog dyrare att inreda med. Trådbackarna är dyra som s-tan.

Men det är bra smidigt att det är en långlivad modell, kompletterade nyligen med nya dörrar och inredning till 15+ år gamla garderober.

• Gilla
FullForce och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.