Vi har nyligen flyttat till ett annat hus. Lämnat renoverat och uppdaterat och flyttat in ett hus från 1984 där tiden stått stilla.
Så nu blir det ett par år med renoveringar igen :-). Kollade upp hur gammal tvättmaskinen i huset är och kom fram till att den nog är från 2000, alltså snart 25 år gammal och still going strong. Luktar lite emellanåt men inte så farligt, tvättar rent som den ska. De byggde bra grejer förr! Hur gammal tvättmaskin som fungerar har ni?

• Äldre Elektro Helios tvättmaskin, modell TF 1249 E med knapp för på/av och en lucka för tvättmedel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Etikett på gammal tvättmaskin med modellnummer TF1249E och produktionsnummer 91451001701, tillverkad i Italien.
    Skapa konto
När jag flyttade från lägenhet fyllde både huset och den halvmanuella grovtvättmaskinen 50 år. Den är det enda jag saknar från att bo i lägenhet. 20 kilo tvätt i enomgång utan problem.

Jag vet inte om den är igång i dag, men den användes fortfarande när den fyllt 60.

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
maskin sen 50-talet är inte ovanligt
ovanligt är maskiner efter 2005 däremot

• Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Min tvättmaskin tror jag är från 2004 när förra ägaren renoverade badrummet. Så länge den fungerar ser inte jag någon orsak att byta. Men den har inte blivit vackrare när plasten gulnat.

• Gilla
  • Haha
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Min tvättmaskin tror jag är från 2004 när förra ägaren renoverade badrummet. Så länge den fungerar ser inte jag någon orsak att byta. Men den har inte blivit vackrare när plasten gulnat.
Samma som våran, gulnar och är inte så vacker. Men den får hänga med ett tag till.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Amatören 27 Amatören 27 skrev:
Vi har nyligen flyttat till ett annat hus. Lämnat renoverat och uppdaterat och flyttat in ett hus från 1984 där tiden stått stilla.
Så nu blir det ett par år med renoveringar igen :). Kollade upp hur gammal tvättmaskinen i huset är och kom fram till att den nog är från 2000, alltså snart 25 år gammal och still going strong. Luktar lite emellanåt men inte så farligt, tvättar rent som den ska. De byggde bra grejer förr! Hur gammal tvättmaskin som fungerar har ni?
Vi har en också Electro Helios enda ledtråden är att sista nuffrorna i produktionsnr är 01 så antagligen producerad 2001. Dock är manualen tryckt 2002 så den är definitivt inte yngre än så

Edit: sista 2 är 00, således producerad 00 om det stämmer
Å andra sidan SKULLE den kunna vara ihopskruvad senare än 2002 när jag tänker efter
Dvs man tar fram en ny modell och skriver manualen innan man levererar den första till kund. Sen kör man samma manual för hela den serien och årtalet för när den trycktes (eller i vart falll när den skrevs) hänger med

Redigerat:
  • Gilla
Amatören 27
  • Laddar…
Min köptes då jag flyttade hemifrån 1991 och fungerar perfekt ännu.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
R rhdf skrev:
Vi har en också Electro Helios enda ledtråden är att sista nuffrorna i produktionsnr är 01 så antagligen producerad 2001. Dock är manualen tryckt 2002 så den är definitivt inte yngre än så
vill du veta så behövs hela PNC 9 siffror + ev 2
samt serienummer

Har en Miele W832 den är nog bara 30 år ung men trotjänaren från AlfaLaval helt i rostfritt är från -50 talet bytt några slitdelar på den precis som på Mielen. Magnetventil samt kol och fjädrar.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Har inte kollat upp det men tror vår torktumlare är från iaf 80-talet. Plasten är sådär fult gulnad. Risk att den börjar ge sig nu dock, och den drar rejält med ström.

A Anaii skrev:
Har inte kollat upp det men tror vår torktumlare är från iaf 80-talet. Plasten är sådär fult gulnad. Risk att den börjar ge sig nu dock, och den drar rejält med ström.
den drar inte mer energi än vad som behövs för att en viss mängd tvättgods skall erhålla en viss restfuktighet för en viss tid.
skillnaden mot idag är att det tar 10ggr längre tid att inte få tvätten lika torr

Det här låter som en bra tråd att gråta ut i.. 😂

När jag köpte kåken jag bor i stod den här torktumlaren och en matchande Miele tvättmaskin bredvid.
Miele Novotronic torktumlare, vit modell med inställningsknappar och programöversikt, står i ett hörn på en bräda.
Skapa konto

När jag var på jobbet 2013 och exet var ledig så gick den sönder och hon skulle vara handlingskraftig. Hon ringde lokala virvaruaffären som kom och hämtade den och ställde dit en ny Electrolux för 10000 spänn, som stod där när jag kom hem.

Electrolux höll bara 10 år (med två byten av utloppspump) och jag har alltid undrat om jag kunnat hålla liv i Miele längre.

Även om exet vänstrade 2015 och fick gå, så känns förlusten av en gedigen tvättmaskin som ett större svek.

• Haha
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
En av många kanaler för er som vill bli tårögda av nostalgi: https://www.youtube.com/@stefan84

Här är en Swcheizisk Schulthess från mitt födelseår. Vi hade en Schulthess diskmaskin hemma för längesedan med samma hålkort av metall som agerade programkort. Välbyggda.

• Gilla
  • Älska
returen och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det här låter som en bra tråd att gråta ut i.. 😂

När jag köpte kåken jag bor i stod den här torktumlaren och en matchande Miele tvättmaskin bredvid.
[bild]

När jag var på jobbet 2013 och exet var ledig så gick den sönder och hon skulle vara handlingskraftig. Hon ringde lokala virvaruaffären som kom och hämtade den och ställde dit en ny Electrolux för 10000 spänn, som stod där när jag kom hem.

Electrolux höll bara 10 år (med två byten av utloppspump) och jag har alltid undrat om jag kunnat hålla liv i Miele längre.

Även om exet vänstrade 2015 och fick gå, så känns förlusten av en gedigen tvättmaskin som ett större svek.
Min Miele kleggade igen i avluftningen. Annars har den bara fungerat.

Men, även om man ska vara handlingskraftig, så stämmer man väl av såna inköp.

Cylinda köpt april 2000 (modell 2:51) med digitaldisplay, svensktillverkad
Går lika bra som när jag köpte den, & plasten fortfarande fräsch vit.

• Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.