Berit skrev:
Någonstans läste jag att larm eller fax kan inte ligga på samma telelinje som Telias ADSL.
Faxen kan iaf ligga på samma linje som ADSL. Jag har själv provat utan några problem alls 8).
 
Fax, larm, ADSL kan ligga på samma trådar. Det viktigaste är att först sätta ADSL, sen larm och sist faxen.
Se till att det blir rätt!
 
I vilken ordning prylarna skall sitta beror lite på din utrustning också. Vissa fabrikat av larmutrustning rekommenderar inkoppling innan filtret, vilket isåfall SKALL göras. I annat fall tappar du kontakten med vaktbolaget om någon drar ut teleproppen till filtret. Faxen däremot måste ligga efter filtret för att funka. Larmen är normalt mycket mer okänsliga för taskiga linjer eftersom kommunikationen är så mycket långsmmare. (110 Baud jämfört med faxen 9600-14400 Baud)
 
Berit skrev:
Sidospår...

Någonstans läste jag att larm eller fax kan inte ligga på samma telelinje som Telias ADSL.

Någon som kan dementera eller förklara varför?

Tack
Berit
Kan å kan.....
Larmet fungerar precis som en telefon. Dock står det ofta i installationsinstruktionerna för larmet att det skall sitta i första jacket. Detta för att inte nummersändaren skall kunna bortkopplas genom att lyfta på en telefonlur. ADSL-modemet därimot MÅSTE sitta i första jacket. Annars fungerar inte telefonerna i de jacken som kommer före.
 
Delvis helt rätt Fredrik_J enligt mig. Om du sätter t.ex. ADSL på att annat ställe än först i slingan så brusar det som f-n i de telefonerna som sitter före. ADSL kopplingan kan oxå bli instabil.
 
Nja....ADSL fungerar bra i vilket jack som helst, men om en telefon innan lyfts, bryts linjen till ADSL och du tappar kontakten med Internet. Samma sak gäller larmet. Men skillnaden är att larmet ringer ju aldrig när du är hemma och använder internetuppkopplingen, utan bara om det löser ut, och då surfar du ju inte.....
Ang bruset så är det helt rätt, det brusar som tusan om du har en telefon i ett jack innan, därför skall du aldrig ha det. Larmet däremot använder så låg datahastighet, så bruset påverkar normalt inte överföringen, därför är det oftast helt ok att ha det före filtret, då med fast anslutning direkt till inkommande linje, annars vinner man ju ingeting i säkerhet !
 
Men skillnaden är att larmet ringer ju aldrig när du är hemma och använder internetuppkopplingen, utan bara om det löser ut, och då surfar du ju inte.....
Våra datorer står på i princip hela tiden, drar ner filmer etc.
 
Och hur många gånger om året löser ditt larm ut ? Enligt statistiken 2 gånger ungefär. Kanske inget större problem att tappa kontakten då ? Men om du prioriterar din Internetuppkoppling högre än larmet, så skall du givetvis sätta filtret först.
 
Men och andra sidan så bör ju inte larmet lösa ut när ni är hemma och surfar på internet.......
 
Ang telia och adsl. Nu i dagarna släppte dom sin 9 km "extended reach" lösning vilket innebär att man ska kunna få adsl även ut till mig. Ringde telia glad i hågen och trodde d skulle va en lätt match. Icke sa nicke, gav mig den på att bena ut begreppen men telefonisten va iskall. Blev lite smått förbannad o började luska på egen hand, sökte på en grannes nummer, och han kunde få adsl inom 5 km:s gränsen och han bor 800 m ifrån mig. Blev ännu mera förbannad o ringde upp felia igen satt i kö ca 50 minuter innan SAMMA telefonist (otroligt) svarade. Hon sa fortfarande att det var omöjligt även fast ja förklarade för henne att ja stegat kabeljäveln o den vara bara 800 m, fick till slut prata med hennes chef efter diverse svordomar. Chefen ringde några samtal o vips kunde ja få ADSL 0,5 mbit! HELT OTROLIGT. Lägg ner det förbannade call centret me sk tekniker telia har.
 
jureit skrev:
Respekt.
För vad ??? ;)
 
Bara för att förtydliga en sak. Telia är inte skyldiga att se till att du som kund kan få ADSL, utan endast att du kan få telefoni. Däremot inte sagt att Telia ändå inte kan byta ut kablarna om det skulle krävas, men det är som sagt inte något de är skyldiga att göra.
 
;D
 
Fick i brevlådan ett erbjudande från Telia där de säger sig ha byggt ut deras ADSL, våran tel station då kan man hoppas iom man får erbjudande adresserat till sig.
Men kollar man mitt telnr på deras hemsida säger den att det inte går.
Ska med spänning ringa till "kundtjänst" och beställa..
Säger de att det inte går blir det ett kul samtal... inte för den i andra linjen dock..
 
Heh hänvisa till mig om det krånglar ;)

Bästa tipset när man har med stora företag samt myndigheter att göra är att få tala med den krånglande personens chef.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.