Kom på att jag har gjort en programuppgradering av mitt Zyxelmodem som ibland "ramlade" ned i kapacitet och plötsligt endast gav 3Mbit/s, man fick då starta om modem för att få normal hastighet.
Fick ladda ned programvara från Zyxel och sedan uppgradera genom att ansluta PCn direkt till modemets ethernetport för LAN. Det finns en beskrivning hur man ska göra och även hur man ser vilken programvara som ska användas beroende av vilken version av modem man har.
Efter den uppgraderingen har den inte låst sig någon gång på 3Mbit/snivån.

Johan Gunverth skrev:
Det är som hos farsan. Han har Telia 8MBit som ger mer än 8MBit, runt 9,5. Det visade senare att Telia hade bytt ut hans lina till 24MBit och sedan begränsat den till 8. Det var tydligen tvunget av tekniska skäl.
Kan meddela att vi fick lägga en vecka på att felsöka ett ADSL-modem som inte fungerade hos honom men hos mig. Inte så konstigt eftersom 24MBit kräver ADSL2-standard. Ingen som upplyste honom om hans lyx-8MBit. Hur som helst gör tydligen Telia så här för många 8MBit-kunder. Frågan är varför. Kanske för att förhindra att "andra" lägger beslag på 24MBit:arna :D
Nej, men det är för att han ligger på en HSI plattform och inte en ATM, möjligt för att han förändrat sin prisbild/förlängt bindningstiden vad som helst. Ligger man på HSI syncar man i runt 12Mbit om möjligt. Och då får man ut 8 eller bättre.

Det tar dock 10 dagar att byta plattform och inget som görs på en handvändning.

Sedan går det inte att klaga på tjänsten, det står klart och tydligt UPP TILL, jag har b2 adsl och får ut runt 4Mbit, fullt ok enligt de förhållanden som existerar här.

6.92Mb/s här, med Tele2´s 8Mbit ADSL.

ollebanan skrev:
Nej, men det är för att han ligger på en HSI plattform och inte en ATM, möjligt för att han förändrat sin prisbild/förlängt bindningstiden vad som helst. Ligger man på HSI syncar man i runt 12Mbit om möjligt. Och då får man ut 8 eller bättre.

Det tar dock 10 dagar att byta plattform och inget som görs på en handvändning.
...
Det var intressant att höra! Han skaffade Telias bredbands-TV i samband med (det inofficella) bytet och fick alldeles för lite info om förändringarna. Bara en tekniker som konstaterade att det hade bbytts till ADSL2. Det där med 10 dagar verkar också stämma.

5.8 mbit/s får jag ut max. (Telia 8 mbit/s med utökad räckvidd)

Telia 8 Mbit, ligger på ungefär 3,7-3,9... Inte alls bra, men eftersom steget under är 2 så betalar jag gärna de extra tiorna för nästan dubbelt så bra som 2 Mbit. Däremot så tyckte Telia INTE att jag skulle skaffa digital-tv när jag ringde och frågade dem, eftersom jag troligen knappt skulle få något över till Internet och det ju då blev en ganska dyr digital-tv istället... Lite ironiskt när det ringde en säljare några veckor senare och ville sälja på mig det som deras kundtjänst rekommenderat mig att inte köpa ett par veckor tidigare. Dock bad säljaren om ursäkt och lovade att kolla upp hur de tog fram underlagen för vilka de ringde på, det tyckte jag var snyggt gjort faktiskt.

Telia 2Mbit vilket är vad jag kan få. 7,3 km från närmaste basstation, gamla (skulle gissa minst 30 år) ledningar. Vi är det hushåll som ligger längst ut - granngården kan inte få ADSL alls - och vi får max ut 1,8 Mbit vilket jag under omständigheterna är hyfsat nöjd med.

andersmc skrev:
Jag har rätt så precis 8 Mb och det är jag själv rätt förvånad över. Det är ändå 3-4 km till växeln och luftledning hela vägen. Så ibland funkar tekniken bättre än vad man förväntar sig.
Då borde jag naturligtvis också påpeka att jag har digital-TV på samma ledningar. TV:n och datorn samsas fint utan någon märkbar prestandaförlust för någon. Så i praktiken är det ju 16Mbps som rusar fram i de gamla koppartrådarna.

yens skrev:
Telia 8 Mbit, ligger på ungefär 3,7-3,9... Inte alls bra, men eftersom steget under är 2 så betalar jag gärna de extra tiorna för nästan dubbelt så bra som 2 Mbit. Däremot så tyckte Telia INTE att jag skulle skaffa digital-tv när jag ringde och frågade dem, eftersom jag troligen knappt skulle få något över till Internet och det ju då blev en ganska dyr digital-tv istället... .
Har du kollat ditt nätverskort?
Jag hade samma låga hastghet och frågade Telia om det kunde vara kortet som strulade.
Dom svarade NEJ. Antingen fungerar kortet eller inte påstod dom.
Jag bytte kort i alla fall och vips så gick det upp från c:a. 4,5 till runt 6,8!

ligger runt 17mb glocalnet 24mb

Canuto skrev:
Har du kollat ditt nätverskort?
Jag hade samma låga hastghet och frågade Telia om det kunde vara kortet som strulade.
Dom svarade NEJ. Antingen fungerar kortet eller inte påstod dom.
Jag bytte kort i alla fall och vips så gick det upp från c:a. 4,5 till runt 6,8!
Tja, det skulle kunna vara tänkbart om du har ett gammalt 10Mbits/s kort som man ställt in halvduplex på i konfigurationen och sedan körde trafik i båda riktningarna.

Jag har Telia 8 Mbit och på den bärbara fick jag ut 7.0 och på den stationära med trådlös usb nätverk fock jag ut knappt 5 mbit.
Kollade på baksidan och jag hade kopplat in nätverket på en usb1 och jag kopplade om till usb2 och vips var det 7 på denna också

Kör på med Telia 8Mbit ca 500m från stationen och ligger på 6,9. Då har jag rätt taskiga kopplingar och ledningar i huset med.

När en tekniker va ute förklarade han (jag fattade det så) att om man har Telias digital tv så skcikar dom på lite extra. Han sa han digital tvn tar 14Mbit så då tar Telia lite av din surfhastighet och sen skickar dom på lite egen

Sådana där artiklar tar jag som ett skämt, som mera visar på kunskapsbrist. Det pekar på en felaktig bredbandsanslutning och kan inte användas som ett seriöst inlägg i denna tråden. Det är ju bara att ringa till sin leverantörs support så ser dom det direkt att det finns ett fel, såvida det inte finns något felaktigt i "Jan Anderssons" egen del, kanske en dålig WLAN anslutning :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.