10 826 läst ·
59 svar
11k läst
59 svar
Adhd hjärnan går på högvarv. :)
Nu la jag även till snutten om bergvärme bara för att ge något åt trådskapren som uppenbart pratar om bergvärme.mikethebik skrev:
Så det är egentligen du som svarar helt orrelevant i tråden.
Renoveringsnovis
· skaraborg
· 286 inlägg
När jag köpt ved har jag fått den hemlevererad. Bökigt att hämta själv. Jag har även fått hjälp av mina två barn. De har fått hög månadspeng med avdrag om de inte hjälper till med vissa saker eller inte plockar undan efter sig. Jag har varit ensamstående morsa i många år. Har Aspbergers. Jag eldar med ved för det blir billigast shunten fungerar här. ist funkar inte termostaterna på elementen, så jag måste reglera på shunten. Slänga ut vedpannan tror jag kan bli en miss. Tänk om elpriset höjs eller skatten och momsen på elen eller det blir långvarigt elavbrott? Jag har en trekombipanna och grova rör så det blir varmt även om cirkeln är avstängd. Skulle hellre ha en större riktig vedpanna där man får in längre och grövre ved.
Ja jag har Adhd så därför jag skrev så, vet du vad adhd är me tanke på din fråga? Låter som du vill få de till nån negativ sjukdom.F Försökersjälv skrev:
Men efter som jag vet vad de är så vet ju jag vad jag menar å säker många andra som oxå har adhd.
Ber om ursäkt att du tog illa vid dej!
Becca123 skrev:
Ja jag har Adhd så därför jag skrev så, vet du vad adhd är me tanke på din fråga? Låter som du vill få de till nån negativ sjukdom.
Men efter som jag vet vad de är så vet ju jag vad jag menar å säker många andra som oxå har adhd.
Ber om ursäkt att du tog illa vid dej.
Kan även tillägga så du verkligen förstår att jag vet, har 4 barn å 3 av dom har diagnoser så som adhd å autism.
Ser absolut inget negativt eller hymlar om de, för då blir de helt plötsligt ett negativt problem!
Hej Becca,
Jag har ingen egen direkt erfarenhet av adhd utan lutar mig mot vad man kan läsa sig till. Någon gjorde en bisarr och konstig jämförelse en gång om att min hund var som ett adhd-barn bara för att rasen har vissa egenskaper. Sedan är det ju så att till fria forum som denna söker sig knäppgökar ibland som vill göra sig lustiga. Även jag har alltså fördomar och din utsaga var nog inte så ogenomtänkt. Jag ber om ursäkt.
LIKA OLIKA
Jag har ingen egen direkt erfarenhet av adhd utan lutar mig mot vad man kan läsa sig till. Någon gjorde en bisarr och konstig jämförelse en gång om att min hund var som ett adhd-barn bara för att rasen har vissa egenskaper. Sedan är det ju så att till fria forum som denna söker sig knäppgökar ibland som vill göra sig lustiga. Även jag har alltså fördomar och din utsaga var nog inte så ogenomtänkt. Jag ber om ursäkt.
LIKA OLIKA
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
Det bör ju nämnas att watt är watt oavsett panna och som svar på frågan är ju att en varmvattenberedare troligen har för låg effekt. Man värmer inte upp ett hus med 2000watt tex.
Sen om man har en elpatron på så och så många kilowatt så kostar den lika mycket att driva som en elpanna med patroner på lika kilowatt.
Den billigaste lösningen just nu är som redan nämnts troligen att byta shunten så man kan elda mer ekonomiskt.
Sen om man har en elpatron på så och så många kilowatt så kostar den lika mycket att driva som en elpanna med patroner på lika kilowatt.
Den billigaste lösningen just nu är som redan nämnts troligen att byta shunten så man kan elda mer ekonomiskt.
Hej!
Min panna har en trög shunt och det är ett himla pill att ställa den rätt. Istället har jag satt en fjärrströmbrytare på cirkulationspumpen som jag styr med mitt smarta hem-system från Telldus. Du kanske inte har nåt sånt system och det kostar ju nån dryg tusenlapp plus lite pyssel. Jag ville bara säga att det kan funka att styra cirkulationspumpen istället för shunten. Iaf tillfälligt tills du bytt värmekälla.
Min panna har en trög shunt och det är ett himla pill att ställa den rätt. Istället har jag satt en fjärrströmbrytare på cirkulationspumpen som jag styr med mitt smarta hem-system från Telldus. Du kanske inte har nåt sånt system och det kostar ju nån dryg tusenlapp plus lite pyssel. Jag ville bara säga att det kan funka att styra cirkulationspumpen istället för shunten. Iaf tillfälligt tills du bytt värmekälla.
I de allra flesta fall är folk som propagerar för bergvärme prylnissar som ser det som någon form av statusgrej. självklart har bergvärme bäst verkningsgrad av dagens värmepumpar, men i vissa fall ligger installationskostnaden på dubbelt mot en luft/vatten och ska man lägga in bergvärme i ett nytt hus kan man köra frikyla men man kommer aldrig spara in den extra kostnaden gentemot LVVP. Ska man däremot eftermontera på ett äldre hus går man istället miste om många av fördelarna med bergvärme om man inte pungar ut med en massa pengar till (dubbelmantlade/kondensisolerade ventilationsrör etc.).
så för de allra flesta förutom norra norrland är nog LVVP det totalekonomiskt bästa, sedan är det ju en välutrustad Skoda istället för en merca, men man kommer dit man ska till en lägre milkostnad och rätt behagligt också.
så för de allra flesta förutom norra norrland är nog LVVP det totalekonomiskt bästa, sedan är det ju en välutrustad Skoda istället för en merca, men man kommer dit man ska till en lägre milkostnad och rätt behagligt också.
Jag kör pellets och trivs med det. Lite pyssel med att aska ur ibland och förstås att bära in säckar nån gång i månaden men betydligt smidigare än att elda med ved som jag gjorde innan. Grannen har en luft/vattenpump och jag tycker den har ett lite störande brum som hörs när jag är ute i trädgården. Mamma har bergvärme och nog hörs det när kompressorn kör igång. Det skramlar lite i pelletsröret när jag eldar men det tycker jag vara är mysigt. 
Skulle det inte rent ekonomiskt kunna vara billigare att installera en luft värmepump? Tänker att du bor inte i ett gigantisk hus på 200kvm så det borde ju kunna räcka för att täcka behovet. Du har ju redan en varmvattenberedare så det behöver du inte heller konvertera om till.Becca123 skrev:
Då kan du köra på den nära på helatiden (förutsatt att den någorlunda effektivt kan cirkulera luften i huset) och när det blir dom där sviniga -20 grader så kompletterings eldar du då.
Tänker att en LVP är ju inte heller så dyr att installera så svider ju inte skit mkt i plånboken heller...
Om du klickar på https://outl1.se/hem-hushall/varme-hemmaklimat/varmepumpar/luft-vatten-varmepumpar så är det den första modellen.Becca123 skrev:
Jag har bara kopplat den till tre golvvärmeslingor, men kapaciteten är tillräcklig även för en varmvattenberedare.