Hej!
Jag har en uppsättning borr med fyrkantfäste (för borrsväng) som jag fått av min svärfar. Är det någon som vet om det finns nån adapter så man kan använda dom i pelarborren?
/P-O
Jag har en uppsättning borr med fyrkantfäste (för borrsväng) som jag fått av min svärfar. Är det någon som vet om det finns nån adapter så man kan använda dom i pelarborren?
/P-O
Gaah!! Ohh, the pain :eek:mattiasp skrev:
Annars är det nog rätt lätt att borra ur en bit rundstav i metall och sedan fila hålet fyrkantigt så det passar.
Nej jag vill inte såga av skaften. Det är en sats från C.I.Fall och i tum, från 4/16" till 16/16". Den är närmast unik, (åtminstone antik) så jag vill inte kapa. Men gärna använda dom.mattiasp skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har e-postat C.I.Fall två gånger men inte fått nåt svar.
/P-O
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Nanowire, du har nog aldrig filat i ett bottenhål.
Jag har kapat en del borrar.
Protte
Jag har kapat en del borrar.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Skulle kunna tänka mig 4 trapetsoida plåtbitar som svetsas till en hylsa och sedan svetsa fast ett skaft, men borren kommer nog att ramla ur för lätt så kan behövas en låsning.
Enklast är kanske du kommer och hämtar min tumsats, jag använder den aldrig.
Protte
Enklast är kanske du kommer och hämtar min tumsats, jag använder den aldrig.
Protte
Prova att göra adaptern i mässing, lättare att fila, med rätt lutning på sidorna för riktig bra greppassning. Och sen en lös genomgående sprint som även går igenom borret eller litte offset strax nedanför den fyrkantiga sektionen av skaftet?pools skrev:
Redigerat:
Ehhh... ni förstår inte riktigt. Jag vill köpa en adapter som gör att jag kan använda mina borrar i pelarborren. Jag vill inte tillverka nåt eget. Så tillbaka till frågan: finns det en adapter?
/P-O
/P-O
Nej adapter finns ej. Den typen av borr är otroligt olämpliga för pelarborr även om man kapar skaftet. Dels är de inte tillräckligt raka (spelar ingen roll med borrsväng eller borskruvdragare) och framförallt så har de en skruvspets vilken är helt fel för en pelarborr. När du matar ner kommer skruven plötsligt att få grepp och då kommer maskinen att självmata borret i hög hastighet och det vill du inte.
Håller med, de är faktiskt underskattade. Med det sagt är det ändå sällan de är rätt verktyg (för mig).findus42 skrev:
Borrarna är avsedda att använda i borrsväng. Gängan i toppen gör dem hopplösa i pelarborr. Stigning är fel. De är smidda och därför inte särskilt centrerade. Det spelar ingen roll när man borrar för hand.
Köp kvistborrar till pelarborren och bygg ett vitrinskåp till museiföremålen. Någon gång när du skall hugga in ett polislås och får för dig att göra det på det gamla sättet så tar du fram och använder dem. Använd en hållare för gängsnitt om du inte har en svängborr.
Mvh Findus
PS. Daniel hann först med att påpeka borrarnas olämplighet i pelarborr
DS
Köp kvistborrar till pelarborren och bygg ett vitrinskåp till museiföremålen. Någon gång när du skall hugga in ett polislås och får för dig att göra det på det gamla sättet så tar du fram och använder dem. Använd en hållare för gängsnitt om du inte har en svängborr.
Mvh Findus
PS. Daniel hann först med att påpeka borrarnas olämplighet i pelarborr
Redigerat: